מיקרוסופט
מיקרוסופט

מיקרוסופט חושפת טכנולוגיה שתחסוך מיליארדים ותשנה את עתיד הבינה המלאכותית

החברה מפתחת מערכת קירור שמזרימה נוזלים ישירות בתוך השבבים, חוסכת 30% מצריכת האנרגיה ומאפשרת בניית שבבים תלת-ממדיים בעלי כוח חישובי משולש, בעוד היא מרחיבה פיתוח טכנולוגיות hollow-core ובוחנת כניסה לשוק שבבי הזיכרון
אדיר בן עמי | (7)

מיקרוסופט Microsoft Corp 0.25%  חושפת טכנולוגיית קירור חדשנית שעשויה לפתור את אחת הבעיות המרכזיות ביותר של תעשיית הבינה המלאכותית: הצריכה האנרגטית האדירה של מרכזי הנתונים. החברה מפתחת מערכת שמזרימה נוזלים ישירות דרך תעלות זעירות שחרוטות בתוך השבבים עצמם. זאת לעומת השיטה המקובלת היום, שבה מערכות קירור ענקיות מנסות לשלוט על הטמפרטורה מבחוץ. התוצאה היא בזבוז אנרגטי עצום ויעילות נמוכה, בדיוק מה שהתעשייה כבר לא יכולה להרשות לעצמה.

הטכנולוגיה הזאת, הנקראת מיקרופלואידיקה, כבר נבדקת במערכות אבטיפוס במעבדות של החברה ברדמונד, וושינגטון. הבדיקות נעשות על שבבי שרתים אמיתיים שמפעילים את יישומי Office בענן ועל כרטיסי גרפיקה מתקדמים שמעבדים משימות בינה מלאכותית כבדות. המטרה היא להוכיח שהטכנולוגיה עובדת לא רק במעבדה אלא גם בתנאי עבודה אמיתיים, עם עומסי חישוב אינטנסיביים שמייצרים חום משמעותי. הניסויים כוללים בדיקות סיבולת ארוכות טווח ומדידות דיוק של צריכת האנרגיה לעומת מערכות הקירור הקונבנציונליות.

קירור ישירות בשבב עצמו

החידוש המרכזי כאמור הוא שהנוזל הקר מגיע ישירות לשבב עצמו, דרך רשת של תעלות זעירות שחקוקות בטכנולוגיית חריטה מתקדמת. זה מאפשר להשתמש בנוזל בטמפרטורה גבוהה יחסית של עד 70 מעלות צלזיוס ועדיין לקבל קירור יעיל במיוחד.

למי שלא מבין למה זה משנה: ככל שהפער בטמפרטורה בין הנוזל הקר לשבב הרותח קטן יותר, כך מערכת הקירור צורכת פחות אנרגיה על משאבות, מאווררים וקומפרסורים. המערכת הקונבנציונלית דורשת נוזל בטמפרטורה של 20-30 מעלות כדי להיות יעילה, מה שיוצר פער עצום ודורש השקעת אנרגיה אדירה לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה.


חוסאם אליסא, שאחראי בחברה על טכנולוגיות מערכות ומוביל את הפרויקט הזה, הציג את הטכנולוגיה השבוע במטה החברה בוושינגטון בפני מהנדסים ועיתונאים. לפי הבדיקות המקיפות שלהם, שנמשכות כבר חודשים, השיטה החדשה מציגה שיפורים משמעותיים על פני הגישות המסורתיות בכל הפרמטרים הקריטיים. הם אפילו הדגימו את זה מתחת למיקרוסקופ כדי להראות איך הנוזל זורם דרך התעלות הזעירות בלי לפגוע ברכיבים הרגישים של השבב. המדידות מראות חיסכון של עד 30% בצריכת האנרגיה לקירור, שזה משמעותי במיוחד כשמדברים על מרכזי נתונים שצורכים מגה וואטים.


מחשבים קטנים עם כוח גדול

היתרון הכי מעניין מהפרספקטיבה הטכנולוגית הוא שהקירור הישיר הזה מאפשר לחברה לפתח שבבים חזקים יותר על ידי הערמתם אחד על השני במבנים תלת-ממדיים מורכבים. כשהקירור יעיל יותר ומדויק יותר, אפשר לצפף יותר כוח חישובי במקום קטן יותר בלי לדאוג שהשבבים ישרפו או יתקלקלו. זה פותח אפשרויות של אריזה צפופה של טרנזיסטורים ויחידות עיבוד שלא היו אפשריות עד עכשיו. מיקרוסופט כבר בודקת שבבים בני שלוש שכבות שנותנים פי 3 יותר כוח חישובי מאשר שבב רגיל בעובי דומה. עד עכשיו זה לא היה אפשרי כי השכבות העליונות היו נשרפות מהחום, אבל הטכנולוגיה החדשה פותרת את הבעיה. זה אומר שמיקרוסופט יכולה לבנות מחשבים קטנים בהרבה שעדיין חזקים כמו המחשבים הגדולים של היום.

רני בורקר, סמנכ"לית מערכות החומרה ותשתיות ב-Azure, חטיבת הענן של מיקרוסופט, מסבירה למה זה קריטי לעסקי החברה: "כשאתה פועל בסדר גודל כזה, יעילות היא הכל. כל אחוז של שיפור מתרגם למיליוני דולרים בחיסכון שנתי". השנה האחרונה החברה הוסיפה יותר מ-2 גיגה וואט של קיבולת חדשה למרכזי הנתונים שלה ברחבי העולם, והיא צופה להוסיף עוד 3 גיגה וואט בשנה הבאה. כל שיפור ביעילות האנרגטית פירושו שהחברה תוכל להשקיע את הכסף במחשוב נוסף במקום בחשמל.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף לכל זה, הטכנולוגיה החדשה מאפשרת למיקרוסופט להעלות בכוונה את הטמפרטורה של השבבים כדי לסחוט מהם ביצועים טובים יותר באופן זמני. זה נקרא אוברקלוקינג, וזה שימושי במיוחד כשיש עומסי שיא פתאומיים שדורשים כוח חישובי נוסף לזמן קצר. במקום לשמור מאות שבבים במצב המתנה "למקרה ש", החברה יכולה לנצל את הקיבולת הקיימת בצורה חכמה יותר. זה דורש מערכת ניטור מתקדמת שעוקבת אחרי הטמפרטורה בזמן אמת ומתאימה את הקירור לפי הצורך, אבל התוצאה היא ניצולת גבוהה בהרבה של המשאבים הקיימים.

 קריאה חשובה: מה מאיים על מהפכת ה-AI?

קריאה מעניינת: בכמה יעלה חשבון החשמל שלנו בגלל ChatGPT?


מיקרוסופט לא עוצרת בקירור

 החברה מרחיבה שימוש בסיבי תקשורת מסוג hollow-core, שבניגוד לסיבים אופטיים רגילים שמשתמשים בליבת זכוכית כדי להעביר אור, הטכנולוגיה החדשה משתמשת באוויר במרכז הסיב. המבנה הזה מפחית אובדן אות ומשפר את הקצב על פני מרחקים גדולים. המעבר לטכנולוגיה הזאת מאפשר למיקרוסופט לחבר בין מרכזי הנתונים שלה במהירויות שלא היו אפשריות עד עכשיו.

החברה משתפת פעולה עם שני ספקים מובילים בתחום: קורנינג, הענקית האמריקנית שמייצרת זכוכית מתקדמת, והרוס קובנטיקס, חברת חומרים מתמחה מגרמניה. השותפות הזאת אמורה להגדיל משמעותית את הייצור של החומר הזה ולהפוך אותו לזמין מסחרית בכמויות שנדרשות למרכזי נתונים ענקיים. זה חלק מהאסטרטגיה הרחבה של מיקרוסופט לפתח חומרה מותאמת אישית למרכזי הנתונים שלה, במקום להסתמך על פתרונות גנריים שנועדו לקהל רחב. החברה מגדירה את הצרכים הספציפיים שלה ועובדת עם ספקים כדי לפתח בדיוק מה שהיא צריכה, גם אם זה אומר שזה יעלה יותר בטווח הקצר.

הפרויקט השאפתני הבא בתור הוא פיתוח חומרה מותאמת לשבבי זיכרון, תחום שמיקרוסופט עד עכשיו הסתמכה בו על ספקים חיצוניים כמו סמסונג ומיקרון. עם זאת, בורקר רומזת על פעילות פנימית בתחום ומעדיפה בשלב זה לא לפרט. לדבריה, הזיכרון הוא רכיב מרכזי בביצועי המערכות וביציבותן, ולכן הוא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה ארוכת הטווח.  הכיוון הוא בדיקה של אפשרויות לתכנון עצמאי ולפיתוח חומרה, שיאפשרו לחברה לפקח מקרוב על מערכות הזיכרון ולשלב אותן בצורה מדויקת יותר בשאר רכיבי המחשוב.


המוקד בתעשייה כרגע הוא טכנולוגיית זיכרון פס רחב, או HBM (High Bandwidth Memory), רכיב קריטי שמשתמשים בו בכל מערכות החישוב המתקדמות לבינה מלאכותית. חברות כמו מיקרון, SK הייניקס וסמסונג שולטות בשוק הזה ונחשבות לבלתי ניתנות להחלפה. נכון לעכשיו, שבב הבינה המלאכותית מאיה של מיקרוסופט, הפרויקט הגדול שבורקר אישית אחראית עליו, מסתמך על זיכרון HBM מסחרי שנקנה מהספקים הקיימים. אבל זה עלול להשתנות אם מיקרוסופט תמצא דרך לפתח חלופה בעצמה. השוק של HBM שווה עשרות מיליארדי דולרים ואת החברות שיכולות לייצר אותו אפשר לספור על יד אחת.

מיקרוסופט מהמרת שבעוד כמה שנים, כשהתעשייה תיאלץ להתמודד עם משברי אנרגיה ומחירים גבוהים יותר, החברות שפיתחו טכנולוגיות יעילות יהיו אלה שיוכלו להמשיך לצמוח ולהציע שירותים במחירים תחרותיים.



שאלות ותשובות: טכנולוגיות הקירור והחומרה החדשה של מיקרוסופט

מה הבעיה שמיקרוסופט פותרת? מרכזי נתונים של AI צורכים אנרגיה אדירה. שבבים מתקדמים מתחממים במהירות, והמערכות הקיימות שורפות כמויות חשמל עצומות על קירור. מיקרוסופט מזרימה נוזלים ישירות דרך תעלות זעירות בתוך השבב עצמו - שיטה שמייתרת חלק גדול ממערכות הקירור הענקיות.

מה היתרון על פני קירור מסורתי? קירור ישיר בשבב עובד עם נוזל ב-70 מעלות צלזיוס, טמפרטורה גבוהה יחסית שמצמצמת את הפער מול השבב החם. התוצאה: פחות אנרגיה מתבזבזת על מאווררים ומשאבות. לפי בדיקות מיקרוסופט, השיטה חוסכת 30% מצריכת האנרגיה לקירור - חיסכון של מיליוני דולרים במרכזי נתונים שצורכים מגה-וואטים.

איך זה מאפשר שבבים חזקים יותר? קירור יעיל מאפשר צפיפות גבוהה יותר. מיקרוסופט כבר בודקת שבבים בני שלוש שכבות שמספקים פי 3 כוח חישובי משבב רגיל. בעבר השכבות העליונות היו נשרפות מחום. כעת אפשר לבנות מחשבים קטנים עם עוצמה של שרתים גדולים.

אילו שימושים מעשיים זה פותח? המערכת מאפשרת אוברקלוקינג - העלאת ביצועי השבב זמנית בעומסי שיא. במקום להחזיק מאות שבבים רזרביים, סוחטים מהקיימים עוד כוח בדיוק כשצריך. זה מנצל טוב יותר את המשאבים וחוסך עלויות תפעול משמעותיות במרכזי הנתונים.

מה ההשפעה על שוק החומרה? מיקרוסופט מפסיקה להסתמך על ספקים חיצוניים. מעבר לסיבי תקשורת חדשניים (hollow-core), החברה בוחנת פיתוח עצמאי של שבבי זיכרון - תחום שנשלט בידי סמסונג, מיקרון ו-SK הייניקס. הצלחה בפיתוח עצמאי עשויה לשנות שוק של עשרות מיליארדי דולרים.

איך זה משתלב באסטרטגיה העסקית? מיקרוסופט מוסיפה גיגה-וואטים רבים מדי שנה לקיבולת מרכזי הנתונים. כל אחוז שיפור ביעילות מתרגם למיליוני דולרים שמופנים לחישוב במקום לחשמל. זהו מהלך עסקי קריטי לשמירה על תחרותיות בשוק שירותי הענן מול AWS וגוגל.

מה המשמעות לתעשיית ה-AI? השחקנים שיובילו בטכנולוגיות יעילות - קירור, תקשורת, זיכרון - הם שיצמחו בעולם של מחירי אנרגיה גבוהים. המירוץ אינו רק על כוח חישובי, אלא על היכולת לספק אותו בזול ובצורה יציבה. מי שישלוט בטכנולוגיות האלה ישלוט בשוק.


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    החרא חברה הזאת תפשוט רגל (ל"ת)
    אנונימי 25/09/2025 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    אנונימי 24/09/2025 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מחוקי שימור אנרגיה של התרמודינמיקה קרור לא חוסך אנרגיה. כמו מחזור קרנו. (ל"ת)
    מוריצי 24/09/2025 08:16
    הגב לתגובה זו
  • סווינגר 24/09/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם במקביל הם ישתמשו בחום המופק בכל מקרה מפעילות המערכות לשימושים נוספים ובכך לנתב את החום המשתחרר להמרה אנרגטית לשימושית אחרים.
  • 3.
    יקר ומיותר יש מערכות קרור נוזלי למעבדים (ל"ת)
    מומחה בתחום 24/09/2025 03:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אביטל 24/09/2025 00:28
    הגב לתגובה זו
    High Bandwidth Flash
  • 1.
    אנונימי 23/09/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה גמיני חושבת על זה.
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.79%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותהילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

ויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים

עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטוריה'ס סיקרט

מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 15.94%   מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.

הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.

למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.

שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא

ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס, הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.

לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית. הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.