אילון מאסק
אילון מאסק

טסלה ברבעון חלש באירופה - ירידה של עד 64% במכירות

בצרפת נמכרו רק 3,157 רכבים, ירידה של 37%; בשבדיה הצניחה עמוקה עוד יותר - אבל ייתכן שדווקא בארה״ב, בזכות מדיניות המכסים של טראמפ וההשקה של מודל Y, טסלה בדרך למהפך

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 0.1%   מסכמת רבעון ראשון מאכזב באירופה עם ירידות חדות במכירות בצרפת ובשבדיה, ירידה שלישית ברציפות לעומת השנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, הרבעון הראשון של 2024 מסתמן כחלש ביותר של טסלה באותן מדינות מאז 2021. לצד התחרות ההולכת וגוברת מצד יצרנים סינים ואירופאים, עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק מעוררות תגובות שליליות רבות גם בקרב הצרכנים.


נתח השוק נשחק ומאסק עסוק בפוליטיקה


בחודש מרץ האחרון, טסלה מכרה 3,157 רכבים בצרפת, ירידה של כ־37% לעומת מרץ אשתקד. בשבדיה הנתונים מדאיגים אף יותר: רק 911 רכבים נרשמו, צניחה של כמעט 64%. ברמה הרבעונית, טסלה מכרה 6,693 רכבים בצרפת ו־1,929 בשבדיה - ירידה חדה שמביאה את נתח השוק שלה בצרפת ל־1.63% בלבד. במקביל, יצרנים סינים כמו BYD ממשיכים להתרחב, עם נתח שוק כולל של 3.19%. השחיקה בנתח השוק של טסלה משקפת גם מגבלות במבחר הדגמים, שעדיין מתבסס על ליין מוצרים מוגבל, בזמן שיצרנים ותיקים וחדשים כאחד מציעים אלטרנטיבות רבות, לעיתים גם במחירים נמוכים יותר.


לצד האתגרים העסקיים, מאסק מצא את עצמו גם במרכז סערה פוליטית באירופה. תמיכתו הגלויה במפלגות ימין קיצוני בהן מפלגת AfD הגרמנית, הביאה לביקורת ציבורית ולתגובות חריפות. באירופה, להבדיל מארה״ב, גישת "פטריוטיזם עם ניחוח ימני" לא זוכה לאהדה רחבה, מה שמציב את טסלה בעמדת נחיתות תדמיתית. ההשלכות לא איחרו לבוא, ברחבי היבשת תועדו מקרי ונדליזם נגד רכבי טסלה, ומתוכננים מהלכי מחאה נרחבים תחת השם "Tesla Takedown". אתמול אף דווח על שריפה מסתורית בסוכנות רכב של טסלה ברומא, שבה עלו באש 17 כלי רכב, מקרה שמאסק כינה "מעשה טרור", תוך שהוא מאמץ את קו הרטוריקה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.



מדיניות המכסים: איום באירופה - יתרון בארה״ב? 

בעוד שבאירופה טסלה מתמודדת עם שחיקה במכירות ותדמית מעורערת, בארה״ב היא דווקא עשויה להרוויח מהמהלך הכלכלי של טראמפ. המכסים החדשים בגובה 25% על רכבים מיובאים, שצפויים להכנס לתקוף מחר, צפויים להכביד במיוחד על יצרנים זרים בהם יצרניות אירופאיות ויפניות, אך גם על יצרנים סיניים שמכוונים לשוק האמריקאי. מכיוון שטסלה מייצרת חלק ניכר מדגמיה בארה״ב, היא עשויה ליהנות מיתרון תחרותי יחסי: המחירים שלה לא יושפעו מהמכסים, בניגוד לרבים מהמתחרים. משמעות הדבר, טסלה תוכל להציע רכבים במחירים יציבים, בעוד אחרים ייאלצו לייקר את הדגמים שלהם או לספוג הפסדים. עם זאת, חשוב לציין שגם טסלה מייבאת רכבים מסין ומאירופה לחלק מהשווקים, כך שברמה גלובלית ההשפעה של מדיניות המכסים תלויה מאוד ביעד ובמקור הייצור.


בצל הירידות והסערות הציבוריות, טסלה מתקרבת להשקה הצפויה של הגרסה החדשה ל־Model Y, רכב הפנאי שנחשב לדגם הדגל של החברה בשוק האירופי. בטסלה תולים תקוות רבות בהשקה הקרובה, מתוך כוונה לרענן את ההיצע ולחזור לקצב מכירות חיובי. עם זאת, על רקע אובדן האחיזה בצרפת ובשבדיה, התחרות מצד יצרנים סינים כמו BYD והמתיחות הפוליטית סביב מאסק, לא בטוח שהשקה מוצלחת תספיק לבדה כדי להחזיר את טסלה לצמיחה באירופה.


עבור יצרניות רכב אסייתיות ובהן טויוטה, ניסאן, יונדאי וקיה מדובר באיום חמור בהרבה. מניות החברות רשמו ירידות חדות מאז ההכרזה על המכסים, כאשר טויוטה וניסאן איבדו קרוב ל־10% מערכן תוך שלושה ימים, ויונדאי צנחה ביותר מ־11%. יצרניות אלה שולטות בשוק הרכב האמריקאי, אך מתבססות על ייצור מחוץ לארה״ב מה שמקשה על מעבר מהיר למפעלים מקומיים. גם אם יחליטו להעביר ייצור לארה״ב, מדובר בתהליך יקר וארוך. דווקא סוזוקי, שאינה משווקת רכבים בארה"ב, נותרה מחוץ למעגל הפגיעה, ומנייתה אף עלתה מתחילת השנה. בעוד החברות היפניות והקוריאניות נאבקות בהתאמת המודל העסקי שלהן למציאות החדשה, טסלה נהנית, לפחות זמנית ממבנה ייצור שמתאים יותר לרוח המדיניות הכלכלית בארה"ב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בחיים לא אקנה רעב של פשיסט מגלומן (ל"ת)
    אנונימי 02/04/2025 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 01/04/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם הזה הוא אסון לחברה היא הייתה יכולה שווה כיום פי 35.
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.