נשיא סין שי גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto

נשיא סין קורא למגזר הפרטי להוביל את הצמיחה הכלכלית בסין

שי ג'ינפינג נפגש עם בכירי התעשייה והדגיש את חשיבות המגזר הפרטי לכלכלת המדינה, תוך רצון לרפורמות והגנה על זכויות העסקים

אביחי טדסה |

נשיא סין, שי ג'ינפינג, קיים מפגש עם בכירי המגזר העסקי, במהלכו קרא ליזמים "להפגין את כישוריהם" ולנצל את ההזדמנויות החדשות שנפתחו בפני הכלכלה הסינית. שי הדגיש כי למרות האתגרים הכלכליים, המגזר הפרטי צפוי למלא תפקיד מפתח בצמיחה הכלכלית העתידית, וקרא להגברת האמון והרגולציה ההוגנת לטובת הסקטור.


במהלך המפגש, שי התייחס לצורך לחזק את ההגנה על זכויות היזמים הפרטיים, להקל על בירוקרטיה ולהפחית קנסות ואכיפה בלתי סדירה. לדבריו, על המדינה להגביר את הפיקוח על תשלומים שמעוכבים לחברות פרטיות, ולבסס מערכת יחסים "נקייה" בין הממשלה לעסקים, שתסייע להגביר את השקיפות והוודאות במשק. הצהרותיו של שי מגיעות בתקופה בה רבים חוששים מהתערבות הממשלה במגזר העסקי, לאחר שנים של פיקוח הדוק במיוחד על חברות טכנולוגיה גדולות. כלכלנים רואים בצעד זה אינדיקציה ברורה לתמיכה מחודשת של הממשל במגזר העסקי, שעשויה לעורר מחדש את הצמיחה במשק.


אחת ההצהרות הבולטות במפגש הייתה ההתייחסות של הנשיא לתעשיית הטכנולוגיה, שם סין שואפת להאיץ פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית והחדשנות. גורמים בשוק ההון מעריכים כי דבריו עשויים לסמן סיום אפשרי לתקופה של רגולציה מחמירה על חברות טכנולוגיה פרטיות, שהחלה בשנת 2020. במקביל, דווח כי המחוקקים הסינים שוקלים חוק חדש שיתמקד בצמיחת המגזר הפרטי, מתוך הכרה בתרומתו המשמעותית לכלכלה: למעלה מ-60% מהתמ"ג, כ-80% מהתעסוקה העירונית ו-48.6% מהסחר הבינלאומי מקורם במגזר זה. במפגש נכחו יזמים מובילים כמו ג'ק מא (מייסד עליבאבא), רן ז'נגפיי (מייסד Huawei), וליי ג'ון (מייסד Xiaomi) – נוכחות שנתפסת כאות להתחממות היחסים בין הממשל לבין תאגידי הטכנולוגיה הגדולים במדינה.


התגובה הראשונית של השווקים הסינים הייתה מעורבת. מדד Hang Seng Tech, שזינק ב-5% בעקבות הדיווחים המוקדמים על המפגש, חזר לרדת בכ-2% לאחר פרסום דברי נשיא סין, וכעת הוא יציב. במקביל, המשקיעים ממשיכים לעקוב מקרוב אחר הצעדים הבאים של הממשל, מתוך ציפייה כי ההצהרות יתורגמו למדיניות כלכלית ברורה יותר לטובת הסקטור העסקי. למרות שהמפגש אינו מעיד בהכרח על שינוי מוחלט במדיניות הרגולטורית של סין, הוא מסמן נכונות ממשלתית לתמוך ביזמות פרטית ולהקל על המגזר העסקי – מהלך שעשוי להשפיע באופן חיובי על שוקי ההון והצמיחה הכלכלית במדינה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.