שופיפיי עם תחזית פושרת; היכתה את הצפי ברבעון
שופיפיי צופה צמיחה בהתאם לצפי האנליסטים ברבעון הראשון של 2025; בנוסף החברה צופה עלייה בהוצאות התפעוליות בעיקר בשל השקעה מאסיבית בבינה מלאכותית; למרות השחיקה בשולי הרווח, האנליסטים נשארים אופטימיים; המניה יציבה
ענקית האי קומרס שופיפיי Shopify -2.33% דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון, עם הכנסות ונפח מסחר גבוהים מהצפוי, אבל התחזית קדימה הייתה מתחת לצפי. ברבעון הרביעי רשמה החברה הכנסות של 2.81 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.73 מיליארד דולר. ההכנסות מתחום המנויים צמחו בכמעט 27%, בעוד שהכנסות מפתרונות מסחר קפצו ב-33%. נפח המסחר הכולל (GMV), המשקף את הערך הכולל של ההזמנות שעברו דרך הפלטפורמה, הסתכם ב-94.46 מיליארד דולר, לעומת ציפיות האנליסטים ל-92.79 מיליארד דולר.
התחזית לרבעון הראשון פושרות
למרות התוצאות החזקות ברבעון, שנתמכו על ידי עונת החגים, התחזיות לרבעון הראשון היו פושרות יחסית לצפי האנליסטים. שופיפיי צופה צמיחה בהכנסות בשיעור באזור של "אזור האמצע בין 20%-30%" ביחס לשנה שעברה, נתון שמצד
אחד עומד בתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-25%, אך מנגד, התחזיות לרווחיות ולתזרים המזומנים היו נמוכות מהצפוי.
החברה מעריכה שההוצאות התפעוליות יעמדו על 41%-42% מההכנסות, עלייה לעומת 31.5% שנרשמו ברבעון החזק של תקופת החגים. כמו
כן, תזרים המזומנים החופשי צפוי להסתכם בשיעור של "באזור אמצע הטווח של בין 10%-20%", נמוך בהשוואה ל-22% ברבעון הרביעי.
שופיפיי מוציאה הרבה על בינה מלאכותית
אחד התחומים המרכזיים בהם שופיפיי השקיעה הוא פיתוח כלי בינה מלאכותית
המסייעים למוכרים בפלטפורמה שלה. חבילת ה-AI 'Shopify Magic', שהושקה בשנת 2023, כוללת כלים ליצירת תמונות, ניהול מלאי ואיסוף נתונים על לקוחות ומכירות. בנוסף, החברה הרחיבה את השימוש בעוזר הווירטואלי שלה, 'Sidekick', לעוד סוחרים במהלך השנה החולפת.
- שופיפיי מציגה זינוק של 32% בהכנסות - אך הרווח נחתך והמניה נופלת ב-5%
- ועכשיו למוניטיזציה: OpenAI השיקה את Instant Checkout בשיתוף Etsy ו-Shopify
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיות החדשות אמנם סייעו להגדיל את ההכנסות של Shopify ב-31% ברבעון לעומת הרבעון המקביל - הצמיחה הרבעונית המהירה ביותר מזה שישה רבעונים - אך הן גם גררו עלויות גבוהות, שפגעו בשולי הרווח של החברה.
האנליסטים ממשיכים להאמין
בפוטנציאל של שופיפיי בטווח הארוך. רג'ינלד סמית' וצ'ארלס פירס מג'יי פי מורגן ציינו כי החברה הציבה רף גבוה לצמיחה, במיוחד לאחר שמנייתה זינקה ב-30% מאז פרסום הדוחות לרבעון השלישי - בהשוואה לעלייה של 2% בלבד במדד S&P 500 באותה תקופה. "כל ירידה במניה היא הזדמנות
קנייה", כתבו האנליסטים, תוך שהם מדגישים את פוטנציאל הגדלת שולי הרווח של החברה בעתיד. מניית שופיפיי נסחרת לפי שווי של 154.6 מיליארד דולר אחרי עלייה של 32% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 80 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
