דומינוס
צילום: אתר החברה

דומינו'ס פיצה: למרות שנה מאתגרת, בוול סטריט אופטימיים

למרות אתגרי הענף, דומינוס מציגה יתרונות ייחודיים ותוכניות צמיחה מבטיחות שהופכים אותה למעניינת במיוחד

אדיר בן עמי | (1)

שנת 2024 הייתה מלאת אתגרים עבור תעשיית המסעדות, וגם דומינוס פיצה Domino's Pizza -0.45%   לא יצאה ממנה בלי פגע. עם זאת, ניתוח מעמיק של מצבה של ענקית הפיצה האמריקאית חושף תמונה מורכבת הרבה יותר, המעידה דווקא על עתיד מבטיח.

נכון, דומינוס סיימה את השנה עם ביצועים צנועים - עלייה של 4% במניה, הרחק מאחור ביחס לזינוק של 25% במדד S&P 500. אבל זו לא הייתה שנה קלה לאף אחת מרשתות המזון המהיר, כאשר רובן המוחלט נאבקו עם ירידה בתנועת הלקוחות ושחיקה בכוח התמחור.

דומינוס שמרה על יתרון משמעותי

למרות התנאים המאתגרים, דומינוס הצליחה לשמור על יתרון משמעותי על פני מתחרותיה. בעוד שחברות כמו פפא ג'ונס ופיצה האט חוו ירידות חדות במכירות בחנויות זהות, אצל דומינוס הן דווקא המשיכו לצמוח, גם אם בקצב איטי יותר מבעבר.

חלק מההסבר לכך טמון ביכולות הטכנולוגיות המתקדמות של דומינוס. האפליקציה הפופולרית של החברה, המאפשרת ללקוחות לעקוב בזמן אמת אחר סטטוס ההזמנה שלהם, מושכת מיליוני משתמשים מדי חודש - פי כמה וכמה ממתחרותיה הקרובות. ההיכרות המעמיקה עם העדפות הלקוחות שנובעת מכך, מאפשרת לדומינוס להציע חוויית קנייה מותאמת אישית בדיוק למה שכל לקוח מחפש.

אבל זה לא הכל. דומינוס לא יושבת בחיבוק ידיים וממשיכה לפרוץ דרכים חדשות כדי להגיע לקהל רחב יותר. כניסה לשיתופי פעולה עם שירותי משלוחים מובילים כמו Uber Eats ו-DoorDash צפויה להאיץ את הגידול במכירות המקוונות, תוך הרחבת נתח השוק של החברה.

יותר מזה, דומינוס מתכננת להכפיל את כמות הסניפים שלה בתוך פחות מחמש שנים. באמצעות השקעה מאסיבית בפתיחת נקודות מכירה חדשות והרחבת הפריסה הגיאוגרפית שלה, דומינוס שואפת ליצור מנועי צמיחה חדשים, במיוחד בשווקים בינלאומיים. המהלך האסטרטגי הזה, שזכה לכינוי Hungry for More, צפוי להקפיץ את ההכנסות השנתיות של החברה ב-7% לפחות בשנים הקרובות.

ההנהלה אופטימית

ההנהלה של דומינוס מפגינה בטחון רב באסטרטגיית הצמיחה שלה, ואפילו הגדילה את ההוצאות על רכישה חוזרת של מניות - אות מובהק לכך שהיא רואה ערך משמעותי במניה בטווח הארוך. ויש לזה ביסוס איתן בנתונים. על פי תחזיות האנליסטים, דומינוס צפויה להגדיל את הרווח למניה ב-6% ב-2025, ובעוד 10% שנה לאחר מכן. יש אף מי שמעריכים שב-2027 ניתן יהיה לראות צמיחה דו-ספרתית של 12% ברווחיות.

במקביל, גם שווי השוק הנוכחי של המניה מותיר מקום לא מבוטל לאפסייד. כרגע דומינוס נסחרת במכפיל רווח צפוי נמוך ביחס למתחרותיה ולעבר, ורק בפרמיה צנועה ביחס לשוק הכללי. במילים אחרות - המחיר לא גבוה ביחס לפוטנציאל.

אז אמנם שנת 2024 הייתה מאתגרת עבור דומינוס, אבל ההפסדים המתונים שלה הם עדות לחוזק היסודי שלה ולפי הערכות האנליסטים צפויה לאפסייד בטווח הבינוני-ארוך. זאת בהתחשב גם בכך שבניגוד למתחרותיה, דומינוס כבר הוכיחה את יכולתה לצמוח בקצב מהיר יותר לאורך זמן. השילוב של יתרון טכנולוגי, נאמנות לקוחות, ותוכניות התרחבות שאפתניות, הופך את המניה למעניינת במיוחד בקרב האנליסטים.

כמובן, כל השקעה כרוכה גם בסיכון מסוים. עבור דומינוס, קיימת תמיד האפשרות שהתוכניות השאפתניות שלה לא יצליחו להתממש כמתוכנן, או שהסביבה העסקית הקשה תמשיך להעיב על התוצאות.

רשת הפיצריות נסחרת כעת לפי שווי של 14.8 מיליארד דולר, לאחר שמנייה עלתה כאמור ב-4% מתחילת השנה ב-4.5% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אודי שמאי 30/12/2024 08:41
    הגב לתגובה זו
    יש שינוי מבני בענ עקב התחזקות האגריגטורי שלוחצי על שורת הרווח דוחפי את החזר ההשקעה רחוק מאוד.דומינוס שעיקר עיסוקה משלוחי בבעיה מאוד קשה שצמיחה בחנויות היא לא בהכרח הפיתרו. לדעתי היא תרכש עי doordash באיזה שהוא שלב
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.