שמיני: מה היה קורה אם באפט לא היה משקיע - ונכשל - בגיל 11
מדוע הציבור הרחב לא נמצא בשוק ההון? כלומר, הוא נמצא, אבל בדרך כלל בצורה עקיפה ופאסיבית דרך קרנות הפנסיה, ההשתלמות ושאר מכשירי ההשקעות ארוכי הטווח, בחלקם הוא נמצא כמעט "בעל כורחו". מדוע מעטים כל כך הם אלו העוסקים בשוק ההון ישירות בהשקעה במניות או במדדים
או אפילו דרך מכשירי השקעה כמו קרנות נאמנות? אחוז משקיעי הריטייל (סוחרים פרטיים) מסך הפעילות בשוק ההון הישראלי עומדת על פחות מ-10%, כשהשוק נשלט כמעט לחלוטין על ידי המוסדיים (יחד עם זאת, הנתון לא כולל את אלו המשקיעים דרך קרנות נאמנות, כך שבפועל הכמות גדולה יותר).
>>> לכל פרשות השבוע
ישנם הסברים רבים לכך, בין השאר פסיכולוגיים ותרבותיים. השקעה בשוק ההון נחשבת בישראל ל"הימור", ולעיתים קרובות נשמע הביטוי "לשחק בבורסה" שמסמל את
כל מה שרע ביחס הציבור להשקעות בשוק ההון. התפיסה הזו מצליחה להרחיק חלק גדול מהציבור מהעיסוק בשוק ההון ובהשקעות.
אולם מלבד זאת ניתן למצוא קבוצה גדולה של אנשים שדווקא כן ניסו בעבר, אך "נכוו" מהפסדים כבדים ומאז לא חזרו. מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה
די בעקביות בשוק ההון הישראלי (וגם בעולם לפעמים). הציבור נמצא באופן עקרוני מחוץ לבורסה. כשנוצר מומנטום חיובי בשוק, העיתונות מדווחת על עליות ורווחים, ומתחילים להתגלגל סיפורים על אלו ש"עשו את המכה". הציבור ממשיך להתמהמה ולהסס בזמן שהעליות נמשכות ומתחילה להיווצר
בועה. ברגע האחרון תחושת ה-FOMO מצליחה לסחוף אחריה משקיעים רבים שמחליטים לקפוץ על הגל, ונותנים את הפוש האחרון לגל העליות. לאחר מכן, כמובן, הבועה מתפוצצת ונרשמות ירידות חדות שגורמות להפסד של עשרות אחוזים. המשקיעים, שרק נכנסו לשוק, ממהרים לברוח, שהרי כל מה שחשבו
עד כה על הבורסה שהיא "הימור" ו"קזינו" "הוכח" כנכון. התוצאה היא, שהם קנו בגבוה ומכרו בנמוך, ושוב לא יתקרבו להשקעה בבורסה כל עוד נשמה באפם, שהרי קשה לתקן חוויה גרועה כל כך, והפסדים, כידוע, הם מאד כואבים.
אלו שיודעים להתגבר על השוק וההפסד הראשוני,
וממשיכים לדבוק בתוכניותיהם בטווח הארוך יותר, יצאו על פי רוב נשכרים בסופו של דבר מההשקעה והדבקות במטרה למרות כישלונות העבר. דוגמה מפורסמת היא של המשקיע המפורסם וורן באפט, שאת ההשקעה הראשונה שלו בשוק ההון ביצע בערך בגיל 11 כשמחיר המניה שקנה היה 38 דולר. זו ירדה
כעבור זמן קצר למחיר של 27 דולר בלבד, אך באפט התגבר על ההפסד, והמתין עד שהמחיר חזר ל-40 דולר ואז מכר את המניה, רק כדי לראות את מחירה מזנק ל-200 דולר כעבור זמן קצר. לדבריו, זה היה אחד השיעורים החשובים שלמד בתחילת דרכו והשפיעו על שיטת ההשקעות לטווח ארוך המפורסמת
שלו. הכשלון הכפול (ירידה בהתחלה, ומכירה לפני הזמן בהמשך) לא מנעו מבאפט לחזור לזירת ההשקעות ולהפוך למשקיע המפורסם בהיסטוריה. קשה להעריך את ההיסטוריה של השקעות הערך לולא אותו "כישלון" ראשוני של באפט, ויותר מכך, לולא הנחישות שלו לחזור, ללמוד מטעויות העבר, ולהפוך
למשקיע טוב יותר בהמשך.
כישלונות העבר שרודפים אותנו ומונעים מאיתנו התקדמות והתפתחות אינם תופעה ייחודית לשוק ההון והם עלולים לפגוע בנו בכל תחומי החיים המקצועיים, החברתיים והפרטיים.לדעת לקום מטעויות, להשתפר, להתגבר על הפחד ולחזור ולהתמודד שוב, הוא
אחד הכישורים המעולים ביותר שניתן לרכוש. דוגמה לדבר ניתן למצוא בפרשת השבוע, פרשת שמיני.
בתחילת הפרשה מגיע לשיאו תהליך שנמשך חודשים ארוכים, אליו התוודענו מאז אמצע חומש שמות - הפרויקט הלאומי של בניית המשכן. התורה לא חוסכת בפרטים: החל מגיוס התרומות,
ההוראות המפורטות, בחירת מנהלי העבודה והביצוע המושלם מתוארים באריכות. גם בתחילת ספר ויקרא נמשך העיסוק באותו נושא – תיאור עבודת הקורבנות הוא המשך ישיר לבניית המשכן שכן הוא מלמד על השימוש שייעשה באותו משכן. לאחר עבודת הבניה והוראות ההפעלה של המשכן התבצעו שבעת
"ימי המילואים" בהם משה היה מרכיב את המשכן מדי יום ומפרקו ומבצע בו את העבודות כהכנה והכשרה לעבודת הכהנים בהמשך
בסופו של דבר הכל מתכנס ליום אחד, היום "השמיני" לאחר שבעת ימי המילואים, בו תתקיים ברוב פאר והדר "חנוכת המשכן". זהו יום חגיגי ומרומם, כולם
מתרגשים ומתכוננים לקראתו. במיוחד אהרון, אחי משה, הכהן הגדול הראשון, שיבצע את עיקר עבודת היום, שבשיאה אמורה לרדת אש מהשמיים על גבי המזבח לעיני כל העדה.
אבל מתחת לפני השטח, מקנן חשש גדול. בניית המשכן מגיעה על רקע חטא העגל - החטא החמור ביותר של עם
ישראל. המשכן אמור בין השאר לכפר על אותו חטא וכישלון גדול. אך לא ברור האם באמת זה יצליח, האם העבודה המואמצת הצליחה לשקם את היחסים עם הקדוש ברוך הוא שנפגמו באותו חטא. כך מתאר רש"י על פי המדרש את החשש שמרחף באוויר: "שכל שבעת ימי המילואים שהעמידו משה למשכן ושמש
בו פרקו בכל יום לא שרתה בו שכינה, והיו ישראל נכלמים ואומרים למשה: משה רבינו, כל הטורח שטרחנו שתשרה שכינה בינינו, ונדע שנתכפר לנו עוון העגל". מכאן, שלפחות בזמן שבעת ימי המילואים עוד לא הוסר החשש, ועדיין לא ידוע האם התכפר אותו עוון.
מלבד החשש הכללי, ל"כוכב"
האירוע, אהרון הכהן, היה חלק משמעותי באותו חטא, כידוע: "וירא העם כי בשש משה לרדת מן ההר, ויקהל העם על אהרון ויאמרו אליו קום עשה לנו אלוהים...ויאמר אליהם אהרון פרקו נזמי הזהב אשר באזני נשיכם בניכם ובנותיכם והביאו אליו. ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם
ויביאו אל אהרון. ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה, ויאמרו אלה אלהיך ישראל".
פרשנויות רבות נכתבו על המעורבות הזו של אהרון, אך בסופו של דבר אין חולק על כך שהיה לו חלק כזה או אחר במעשה, גם אם בשוגג או עם כוונות אחרות מהתוצאה החמורה שהתקבלה.
כך מבואר בהמשך כשהתורה מתארת את מה שראה משה כשירד מן ההר: "ויאמר משה אל אהרון מה עשה לך העם הזה, כי הבאת עליו חטאה גדולה....וירא משה את העם כי פרע הוא, כי פרעה אהרון לשמצה בקמיהם".
והנה, אותו אהרון נבחר כעת למלא את תפקיד השליח המרכזי ביצירת הקשר
בין העם לבורא על ידי עבודת המשכן, והשאלה הגדולה שחולפת בוודאי בראשם של כל הנוכחים באירוע הוא האם הוא האיש המתאים לתפקיד.
הרמזים לחששות האלו שתולים לאורך כל הפרשה, אך יש צורך בקריאה רגישה כדי לשים לב אליהם. נראה את הפסוקים ואת הפרשנות של רש"י:
"ויהי ביום השמיני קרא משה לאהרון ולבניו ולזקני ישראל. ויאמר אל אהרון קח לך עגל בן בקר לחטאת". על פי רוב חטאות נעשו משעירי עיזים או במקרים מסוימים מפרים. מדוע במקרה זה נבחר עגל? רש"י מפרש: "להודיע שמכפר לו הקדוש ברוך הוא על ידי עגל זה על מעשה העגל שעשה".
כלומר, הדבר הראשון שצריך אהרון לעשות הוא לכפר על אותו חטא לעיני העם, כדי להודיע להם שאכן הוא התכפר. אך האם באמת החטא התכפר? לפחות המעורבים באירוע עצמו לא היו כל כך בטוחים, כפי שנראה מהמשך הפסוקים.
משה מורה להתחיל לבצע את הטקסים הנדרשים כדי שתופיע
השראת השכינה לעיני העם: "ויאמר משה זה הדבר אשר צווה ה' תעשו, וירא אליכם כבוד ה'". אך נראה שההוראה הכללית הזו לא מספיקה שכן משה שב ומצווה את אהרון לפעול כבר בפסוק הבא: "ויאמר משה אל אהרון קרב אל המזבח ועשה את חטאתך ואת עולתך וכפר בעדך ובעד העם" מדוע יש צורך
בהוראה נוספת לאהרון לאחר ההוראה הכללית להתחיל בביצוע? רש"י מסביר: "קרב אל המזבח – שהיה אהרון בוש (מתבייש) וירא לגשת. אמר לו משה למה אתה בוש? לכך נבחרת". המפרשים השונים מקשרים כמובן את אותה בושה ויראה של אהרון לחלקו בחטא העגל. משה אומר: קדימה, פעל. אהרון מהסס
ולא מתחיל, ולכן משה נדרש לדרבן אותו שוב - לכך נבחרת.
גם בהמשך, לאחר ביצוע כל הפעולות הנדרשות, עדיין לא נצפית כל תגובה אלוקית למאמצי אהרון ומשה. התורה מתארת את סיום מעשיו של אהרון: "וירד מעשות החטאת והעולה והשלמים". מעשיו הסתיימו, אבל מה עם האש שאמורה
לרדת מהשמיים? עדיין אין לה זכר. הפסוק הבא מתאר כניסה של משה ואהרון אל אוהל מועד, למרות שהדבר לא נזכר בצווי הראשוני, ולמרות שלא מסופר לנו על שום פעולה שבוצעה על ידם בתוך המשכן: "ויבא משה ואהרון אל אוהל מועד ויצאו" – מדוע נכנסו? מה עשו שם? גם פה רש"י משלים את
החסר ומפרש (בפרושו השני), על פי המדרש, שהכניס הזו קשורה לערפל סביב המחילה על החטא:
"למה נכנס משה עם אהרון?... דבר אחר, כיון שראה אהרון שקרבו כל הקורבנות ונעשו כל המעשים ולא ירדה שכינה לישראל אמר לו למשה: "משה אחי, כך עשית לי שנכנסתי ונתביישתי? מיד
נכנס משה עמו ובקשו רחמים וירדה שכינה לישראל". כלומר, רק לאחר הכניסה והתפילה המשותפת אכן מתקבל סוף סוף המענה המבוקש, כפי שהוא מתואר בפסוק הבא:
"ויבא משה ואהרון אל אוהל מועד ויצאו, ויברכו את העם, וירא כבוד ה' אל כל העם. ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את
העולה ואת החלבים, וירא כל העם וירנו ויפלו על פניהם". כלומר, למרות תחושת הכשלון, ולמרות הכישלון הנוסף לכאורה במהלך אותו יום חשוב, אהרון ומשה מנסים שוב, ורק בפעם הנוספת הם אכן מצליחים.
אהרון כשל בעבר ביצירת הקישור הנכון בין העם לבורא, העם ביקש ממנו
"עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו, כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו". על פי רוב הפירושים, הדרישה הייתה "תחליף משה" לא "תחליף אלוקים". כלומר, העם לא חיפש "אלוהים" חדש, אלא, עקב העלמותו של משה, חש שהוא זקוק למישהו או משהו במקום משה שייצור את
הקשר החי עם האל וילווה אותו בהמשך המסע במדבר. העם טעה טעות חמורה ביצירת תחליף כזה בניגוד לכללים. אהרון, לכל הפחות, לא הצליח למנוע את הטעות הזו. כעת, לאחר פחות משנה מאותו אירוע, אהרון חוזר ל"זירת הפשע", ואמור להיות שותף מרכזי ביצירת מקום פולחן והשראת שכינה
לצורך אותו קשר מתמשך עם האל. הוא ניגש לתפקידו עם חששות והיסוסים. הוא מנסה להימנע מהתפקיד ונדרש לחיזוקים ודחיפות ממשה, אך למרות הכל הוא לוקח על עצמו את התפקיד, ובסופו של דבר מצליח בתפקידו. כישלון העבר, לא עומד בדרכו, אולי אפילו מוסיף לו זהירות, אחריות וניסיון.
לא תמיד "סיבוב 2" הוא הצלחה, אבל אחרי סיבוב 2 יש סיבוב 3 ו-4. אהרון, הכהן הגדול, מלמד אותנו שנחישות, התמדה, התגברות על החששות והרתיעה מפני כשלון, כמו גם תמיכה ועידוד מאנשים קרובים, יביאו במקרים רבים לתוצאות טובות יותר בהמשך הדרך.
לקריאה
נוספת:
- 4.תודה על הכתבה! (ל"ת)יורי 15/04/2023 22:36הגב לתגובה זו
- 3.אחלה 14/04/2023 17:07הגב לתגובה זוביזפורטל
- 2.יפה ממש! תודה (ל"ת)אורי 14/04/2023 14:08הגב לתגובה זו
- 1.עידן 14/04/2023 14:02הגב לתגובה זוהחינוך הפיננסי בארץ הוא בדיחה. אפילו לא בדיחה מצחיקה מי שיש לו סבלנות ירוויח ב 20 שנה אי אפשר להפסיד.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
משפחה ישראלית מטיילת בנור סולטאן קרדיט: chat gptהסכמי אברהם שמו את קזחסטן על המפה - היעד הבא של הישראלים
אחרי ההכרזה על הצטרפות הסכמי אברהם, קזחסטאן צפויה להפוך ליעד חם עבור התיירים הישראליים, אז מה יש לראות במדינה המרכז אסייתית?
הצטרפותה של קזחסטן להסכמי אברהם, מסמנת התפתחות דיפלומטית משמעותית. ישראל וקזחסטן אומנם בקשרים שוטפים, אבל החותמת הדיפלומטית והתיווך האמריקאי מעלים את היחסים לשלב גבוה יותר. זה עשוי להוביל גם לעלייה משמעותית בהיקף הסחר והעסקאות בין המדינות, כשלישראלי "הממוצע" זה יתבטא בעיקר בעוד אזור שניתן לטייל ולנפוש בו. כן, יעד תיירותי נוסף. כבר כעת ניתן לבקר ולטייל במדינה הגדולה, אבל על רקע ההסכם, זה ירחיב את האפשרויות, יוביל לטיסות ישירות, וישים את קזחסטן על המפה של התייר הישראלי.
ביום חמישי האחרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שוחח טלפונית עם נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב וראש הממשלה בנימין נתניהו, והודיע כי קזחסטן היא "המדינה הראשונה בכהונתי השנייה" שמצטרפת למסגרת, שהוקמה ב-2020 לנרמול יחסים בין ישראל למדינות מוסלמיות. טוקאייב, שהגיע לוושינגטון עם מנהיגי אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן וקירגיזסטן, תיאר את הצעד כ"המשך טבעי" למדיניות קזחסטן של דיאלוג ויציבות אזורית. טקס חתימה רשמי צפוי להתקיים בקרוב בבית הלבן, עם כוונה להרחיב את המעגל למדינות נוספות, כולל סעודיה שמתוכננת לביקור וושינגטון ב-18 בנובמבר, אם כי לא צפויה הכרזה על הסכם וגם לא על נורמליזציה, אם כי יכול להיות שהטון מהמפגש יהיה חיובי.
החשיבות של המהלך עולה על ההיבט הסמלי: קזחסטן, שמקיימת יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל מאז 1992, מצטרפת כמדינה מוסלמית מרכז-אסייתית ראשונה, מה שמרחיב את ההסכמים מעבר למזרח התיכון ומחזק את ישראל בעיני העולם לאחר ביקורת על מלחמת עזה. מבחינה גיאופוליטית, זהו צעד אמריקאי לחיזוק ציר נגד השפעת סין, רוסיה ואיראן, קזחסטן, שגובלת ברוסיה ובסין ומחזיקה במאגרי אורניום (כ-40% מייצור העולם) ונפט, משמשת כגשר אסטרטגי. במקביל להכרזה נחתמו עסקאות בשווי 16 מיליארד דולר, כולל רכישת מטוסי בואינג ופרויקט כריית טונגסטן ב-1.1 מיליארד דולר בתמיכת בנק EXIM האמריקאי, שמטרתם להבטיח גישה מערבית למשאבים קריטיים. עבור ישראל, זה פותח דלתות לשיתופי פעולה בטכנולוגיה, חקלאות וסייבר, עם פוטנציאל להסכמי סחר חופשי דרך האיחוד האירואסייתי.
עבור הישראלי הממוצע, ההשפעה המיידית של ההסכמים תהיה תיירותית: פתיחת שמיים פוטנציאלית תהפוך את קזחסטן שנתפסה כיעד מרוחק ומסתורי, לנגיש כמו גיאורגיה או אזרבייג'ן. חברות תעופה ישראליות בוחנות קווים ישירים לאלמטי ולנור-סולטן (לשעבר אסטנה), שיקצרו את הטיסה ל-5 שעות בלבד, בהשוואה ל-7-9 שעות כיום דרך איסטנבול או דובאי. כניסה ללא ויזה ל-30 יום מאז 2017, יחד עם עלויות נמוכות שירדו עוד יותר, הופכים את המדינה לאופציה משתלמת למשפחות ולמטיילים עצמאיים. בחצי השנה הראשונה של 2025 ביקרו במדינה 7.5 מיליון תיירים, עלייה של 25%, והממשלה שואפת ל-12 מיליון ב-2026.
- החלום הכלכלי - הסכמי אברהם רחבים
- האיחוד שחתם הסכם שלום עם ישראל לא יוותר עליו כל כך מהר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נור-סולטן, הבירה הצעירה שנוסדה ב-1997 ותוכננה על ידי אדריכלים כמו נורמן פוסטר, משלבת עתידנות עם שורשים נוודיים ומציעה ביקור של יומיים-שלושה כחלק מטיול רחב יותר. העיר אירחה השנה מעל 500 אירועים בינלאומיים, כולל הופעה של ג'ניפר לופז וכנס קומיק-קון בהובלת אנדי סירקיס, מה שהוביל לעלייה של 13% בתיירות.
