כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 חלק ב'
פורד פוקוס ST מול רנו מגאן RS קאפ – יום ספורט (גיליון 322)בתחילת השבוע פרסמנו את ניתוח מגמות השוק שהתרחשו כאן בשנה שחלפה ואת נתוני המכירות במגוון קטגוריות. כעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק א')
כלאיים
אין ספק שאת הרעש סביב הקטגוריה הירקרקה עשתה בטר פלייס יבואנית רנו פלואנס .Z.E, בינתיים המכונית הירוקה היחידה בישראל. סה"כ נמכרו 518 מדגמי הפלואנס החשמלית כשחלק ניכר נמכר לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים. אבל הפריצה הגדולה לה יחל שי אגסי, לא התרחשה. והתחזית שתחילה דברה על 5,000 יח' ב-2012 ולאחר מכן עודכנה ל-4,000 יח' נראית רחוקה ממימוש גם השנה, בין היתר כי הסערה שמתחוללת בחברה טרם שכחה.

רכבי פנאי
אם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה עלו ב-7% לעומת מכירות 2011 וזאת יש לזכור בשוק שירד ב-9%.
בראש הטבלה נמצא גם ב-2012 את ניסאן ג'וק, שצוחק בפניהם של כל מי שחזו כי מדובר באופנה חולפת, וממשיך למכור בקצב גבוה משמעותית משל מובילי הטבלה בעבר, קשקאי ו-ix35. זה האחרון אגב, נראה שנעמד על הברקסים. הוא לא רק שירד שלב אחד ביחס למכירות 2011, הוא גם יורד (ב-13%) בניגוד למגמה בקבוצה. יש לומר כי הוא אינו היחיד שיורד והסיבה לכך היא כמובן הגעת ה-CX-5 של מאזדה ש-9 חודשי פעילות הספיקו לו להתמקם במקום החמישי. אילו היה ממשיך באותו קצב מכירות במשך שנה שלמה היה ה-CX-5 מדורג במקום השני בטבלה. מעניין לציין שסובארו XV שהגיע בערך באותה התקופה מצא רק 419 לקוחות.
טרנד נוסף אותו ניתן לזהות בקבוצה הוא כמובן החדירה של התיבה הידנית. שוב עמישראל מזהה הזדמנות עסקית וקופץ עליה בשתי ידיו. 3 דגמים נמכרים עם תיבה ידנית: ג'וק כשלתיבה הידנית נתח של 12% ממכירות דגם, ניסאן קשקאי (8%) וסקודה יטי (38%). אגב, כדי לזכור כי בעוד היטי הוצע לכל אורך השנה עם תיבה ידנית, הג'וק זכה לה רק בחצי השנה האחרונה ואילו הקשקאי בשלושת החודשים האחרונים של 2012.


רכבי פנאי גדולים
הפער בין הין והדולר גם כמעט ארגן לנו מהפך גם בקבוצה זו, כשהגרנד-צ'ירוקי המעולה כמעט ועוקף את הלנד-קרוזר ששוהה בצמרת מזה עידן ועידנים. רק 6 יחידות הפרידו בינם בסוף השנה. מעניין לציין כי הגרנד צ'רוקי הינו גם הדגם הנמכר ביותר של המותג בארץ ובאופן משמעותי ביחס לאחיו הזולים ממנו בהרבה.
משפחתיות גדולות פרימיום
סה"כ קטגוריות היוקרה המסורתיות מתכווצות לטובת רכבי הפנאי רבי הרושם. קטגוריה זו למשל ירדה ב-2012 ב-24% שמתווספים לירידה של 4% שנה לפני כן. זוג המובילות נמצאות באותן משבצות כבר שנתיים רצופות כשרק המספרים משתנים לרעה משנה לשנה. ביואיק לה קרוס (ירידה של 43% ביחס לנתוני 2011) ממשיכה לכבוש את הפסגה, בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר. למעשה כבר שנתיים שביואיק ישראל הפכה להיות מותג של דגם אחד. וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר בישראל – עדייו מדורגת שנייה כשמי ששנה שעברה סגרה את השלישייה, אלפא 159, איבדה את מקומה בשל הפסקת הייצור. מחליפתה עדיין לא נמצאת באופק. אם לראות את חצי הכוס המלאה, אז בוודאי תשמחו לשמוע כי כל היחידות שנמכרו היו ידניות כש-3 מהן בגרסת הטורבו.
סאלון


פאר
2012 תרשם כשנה שבה מזראטי (ופרארי) נכנסו לישראל באופן רשמי. הקוואטרופורטה אולי סוגרת את הטבלה אך חשוב לזכור כי בעוד למתחרותיה שלל גרסאות מנוע, זו נמכרת בגרסה אחת בלבד יקרה בהרבה מגרסאות הכניסה של חברותיה.
כמו שתי קטגוריות הפרימיום האחרונות כך גם שוק הפאר הצטמק ב-2012 (23%-) וכל המותגים בלי יוצא מהכלל מציגים נתוני מכירות מחמיאים פחות. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות "העממיות" יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף.
פנאי קומפקטי פרימיום


פנאי גדול פרימיום
מסחריות קומפקטיות


בדרך כלל שוק רכבי העבודה, מציג את מגמת השוק. לעומת שוק הטנדרונים שהצטמק באופן בולט, שוק הטנדרים ירד רק ב-5% – פחות משיעור התכווצות השוק כולו. האם זה אומר ששוק הרכב בהתאוששות? לא בטוח. חלק מהשוק – שלישיית הטנדרים האמריקנים – נהנה ממקלט מס. אחרים התחדשו (איסוזו וטויוטה) ושחקן אחר נכנס בתנופה עם פרסום מאסיבי (גרייט וול).

קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. גם בסגמנט זה ניתן לראות את מדינות התמחור האגרסיבית של דלק מוטורס שהוזילה משמעותית את מחירי מיני והשיגה מכירות ערות (גם אם פחות ממה שציפתה).

פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
