כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 חלק ב'
פורד פוקוס ST מול רנו מגאן RS קאפ – יום ספורט (גיליון 322)בתחילת השבוע פרסמנו את ניתוח מגמות השוק שהתרחשו כאן בשנה שחלפה ואת נתוני המכירות במגוון קטגוריות. כעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק א')
כלאיים
אין ספק שאת הרעש סביב הקטגוריה הירקרקה עשתה בטר פלייס יבואנית רנו פלואנס .Z.E, בינתיים המכונית הירוקה היחידה בישראל. סה"כ נמכרו 518 מדגמי הפלואנס החשמלית כשחלק ניכר נמכר לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים. אבל הפריצה הגדולה לה יחל שי אגסי, לא התרחשה. והתחזית שתחילה דברה על 5,000 יח' ב-2012 ולאחר מכן עודכנה ל-4,000 יח' נראית רחוקה ממימוש גם השנה, בין היתר כי הסערה שמתחוללת בחברה טרם שכחה.
רכבי פנאי
אם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה עלו ב-7% לעומת מכירות 2011 וזאת יש לזכור בשוק שירד ב-9%.
בראש הטבלה נמצא גם ב-2012 את ניסאן ג'וק, שצוחק בפניהם של כל מי שחזו כי מדובר באופנה חולפת, וממשיך למכור בקצב גבוה משמעותית משל מובילי הטבלה בעבר, קשקאי ו-ix35. זה האחרון אגב, נראה שנעמד על הברקסים. הוא לא רק שירד שלב אחד ביחס למכירות 2011, הוא גם יורד (ב-13%) בניגוד למגמה בקבוצה. יש לומר כי הוא אינו היחיד שיורד והסיבה לכך היא כמובן הגעת ה-CX-5 של מאזדה ש-9 חודשי פעילות הספיקו לו להתמקם במקום החמישי. אילו היה ממשיך באותו קצב מכירות במשך שנה שלמה היה ה-CX-5 מדורג במקום השני בטבלה. מעניין לציין שסובארו XV שהגיע בערך באותה התקופה מצא רק 419 לקוחות.
טרנד נוסף אותו ניתן לזהות בקבוצה הוא כמובן החדירה של התיבה הידנית. שוב עמישראל מזהה הזדמנות עסקית וקופץ עליה בשתי ידיו. 3 דגמים נמכרים עם תיבה ידנית: ג'וק כשלתיבה הידנית נתח של 12% ממכירות דגם, ניסאן קשקאי (8%) וסקודה יטי (38%). אגב, כדי לזכור כי בעוד היטי הוצע לכל אורך השנה עם תיבה ידנית, הג'וק זכה לה רק בחצי השנה האחרונה ואילו הקשקאי בשלושת החודשים האחרונים של 2012.
רכבי פנאי גדולים
הפער בין הין והדולר גם כמעט ארגן לנו מהפך גם בקבוצה זו, כשהגרנד-צ'ירוקי המעולה כמעט ועוקף את הלנד-קרוזר ששוהה בצמרת מזה עידן ועידנים. רק 6 יחידות הפרידו בינם בסוף השנה. מעניין לציין כי הגרנד צ'רוקי הינו גם הדגם הנמכר ביותר של המותג בארץ ובאופן משמעותי ביחס לאחיו הזולים ממנו בהרבה.
משפחתיות גדולות פרימיום
סה"כ קטגוריות היוקרה המסורתיות מתכווצות לטובת רכבי הפנאי רבי הרושם. קטגוריה זו למשל ירדה ב-2012 ב-24% שמתווספים לירידה של 4% שנה לפני כן. זוג המובילות נמצאות באותן משבצות כבר שנתיים רצופות כשרק המספרים משתנים לרעה משנה לשנה. ביואיק לה קרוס (ירידה של 43% ביחס לנתוני 2011) ממשיכה לכבוש את הפסגה, בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר. למעשה כבר שנתיים שביואיק ישראל הפכה להיות מותג של דגם אחד. וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר בישראל – עדייו מדורגת שנייה כשמי ששנה שעברה סגרה את השלישייה, אלפא 159, איבדה את מקומה בשל הפסקת הייצור. מחליפתה עדיין לא נמצאת באופק. אם לראות את חצי הכוס המלאה, אז בוודאי תשמחו לשמוע כי כל היחידות שנמכרו היו ידניות כש-3 מהן בגרסת הטורבו.
סאלון
פאר
2012 תרשם כשנה שבה מזראטי (ופרארי) נכנסו לישראל באופן רשמי. הקוואטרופורטה אולי סוגרת את הטבלה אך חשוב לזכור כי בעוד למתחרותיה שלל גרסאות מנוע, זו נמכרת בגרסה אחת בלבד יקרה בהרבה מגרסאות הכניסה של חברותיה.
כמו שתי קטגוריות הפרימיום האחרונות כך גם שוק הפאר הצטמק ב-2012 (23%-) וכל המותגים בלי יוצא מהכלל מציגים נתוני מכירות מחמיאים פחות. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות "העממיות" יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף.
פנאי קומפקטי פרימיום
פנאי גדול פרימיום
מסחריות קומפקטיות
בדרך כלל שוק רכבי העבודה, מציג את מגמת השוק. לעומת שוק הטנדרונים שהצטמק באופן בולט, שוק הטנדרים ירד רק ב-5% – פחות משיעור התכווצות השוק כולו. האם זה אומר ששוק הרכב בהתאוששות? לא בטוח. חלק מהשוק – שלישיית הטנדרים האמריקנים – נהנה ממקלט מס. אחרים התחדשו (איסוזו וטויוטה) ושחקן אחר נכנס בתנופה עם פרסום מאסיבי (גרייט וול).
קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. גם בסגמנט זה ניתן לראות את מדינות התמחור האגרסיבית של דלק מוטורס שהוזילה משמעותית את מחירי מיני והשיגה מכירות ערות (גם אם פחות ממה שציפתה).

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

בהיקף של מיליונים: ייבאו מוצרים מעלי אקספרס והצהירו שהם שווים הרבה פחות
רשות המסים חוקרת את חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד שהבריחו טובין והתחמקו מתשלום מסים מלא על מאות משלוחים מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא
רשות המסים מנהלת חקירה נגד חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד להברחת טובין והתחמקות מתשלום מסים בעסקאות יבוא מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא. לפי החשד, החברה שימשה כיבואנית בפועל עבור אלפי עסקאות של לקוחות פרטיים ועסקיים, אך בעת שחרור הסחורות מהמכס הצהירה על ערכים נמוכים בהרבה מהמחיר האמיתי, ובכך חסכה מיליוני שקלים בתשלומי מכס ומע"מ.
מפרטי החקירה עולה כי פנגס התקשר עם חברת השילוח הסינית USPEED, המייצגת את קבוצת עלי באבא, והקים מערך משלוחים מרוכזים מסין למחסנים שכורים בישראל. לפי החשד, המוצרים שוחררו מהמכס בערך מוצהר נמוך, הועברו למחסנים מקומיים של עלי באבא, ומשם הופצו ללקוחות ללא תשלום מלא של מסים וללא הוצאת חשבוניות כנדרש.
ברשות המסים טוענים כי בשיטה זו ייבאו החשודים 147 משלוחים בתקופה שנבדקה, בערך מוצהר של כ-11.1 מיליון שקל סכום הנמוך משמעותית מהערך האמיתי של הסחורות. הפער בין המחירים שהוצהרו לבין התמורה ששולמה בפועל על ידי הרוכשים יצר, לטענת החוקרים, התחמקות ממס אמת בהיקף של מיליוני שקלים.
החשודים הובאו היום לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם שוחררו בתנאים מגבילים. ברשות המסים מציינים כי החקירה נמשכת וצפויות פעולות חקירה נוספות.