כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2011 חלק ב'
פורד פוקוס ST מול רנו מגאן RS קאפ – יום ספורט (גיליון 322)בתחילת השבוע פרסמנו את ניתוח מגמות השוק שהתרחשו כאן בשנה שחלפה ואת נתוני המכירות במגוון קטגוריות. כעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2012 (חלק א')
כלאיים
אין ספק שאת הרעש סביב הקטגוריה הירקרקה עשתה בטר פלייס יבואנית רנו פלואנס .Z.E, בינתיים המכונית הירוקה היחידה בישראל. סה"כ נמכרו 518 מדגמי הפלואנס החשמלית כשחלק ניכר נמכר לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים. אבל הפריצה הגדולה לה יחל שי אגסי, לא התרחשה. והתחזית שתחילה דברה על 5,000 יח' ב-2012 ולאחר מכן עודכנה ל-4,000 יח' נראית רחוקה ממימוש גם השנה, בין היתר כי הסערה שמתחוללת בחברה טרם שכחה.

רכבי פנאי
אם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה עלו ב-7% לעומת מכירות 2011 וזאת יש לזכור בשוק שירד ב-9%.
בראש הטבלה נמצא גם ב-2012 את ניסאן ג'וק, שצוחק בפניהם של כל מי שחזו כי מדובר באופנה חולפת, וממשיך למכור בקצב גבוה משמעותית משל מובילי הטבלה בעבר, קשקאי ו-ix35. זה האחרון אגב, נראה שנעמד על הברקסים. הוא לא רק שירד שלב אחד ביחס למכירות 2011, הוא גם יורד (ב-13%) בניגוד למגמה בקבוצה. יש לומר כי הוא אינו היחיד שיורד והסיבה לכך היא כמובן הגעת ה-CX-5 של מאזדה ש-9 חודשי פעילות הספיקו לו להתמקם במקום החמישי. אילו היה ממשיך באותו קצב מכירות במשך שנה שלמה היה ה-CX-5 מדורג במקום השני בטבלה. מעניין לציין שסובארו XV שהגיע בערך באותה התקופה מצא רק 419 לקוחות.
טרנד נוסף אותו ניתן לזהות בקבוצה הוא כמובן החדירה של התיבה הידנית. שוב עמישראל מזהה הזדמנות עסקית וקופץ עליה בשתי ידיו. 3 דגמים נמכרים עם תיבה ידנית: ג'וק כשלתיבה הידנית נתח של 12% ממכירות דגם, ניסאן קשקאי (8%) וסקודה יטי (38%). אגב, כדי לזכור כי בעוד היטי הוצע לכל אורך השנה עם תיבה ידנית, הג'וק זכה לה רק בחצי השנה האחרונה ואילו הקשקאי בשלושת החודשים האחרונים של 2012.


רכבי פנאי גדולים
הפער בין הין והדולר גם כמעט ארגן לנו מהפך גם בקבוצה זו, כשהגרנד-צ'ירוקי המעולה כמעט ועוקף את הלנד-קרוזר ששוהה בצמרת מזה עידן ועידנים. רק 6 יחידות הפרידו בינם בסוף השנה. מעניין לציין כי הגרנד צ'רוקי הינו גם הדגם הנמכר ביותר של המותג בארץ ובאופן משמעותי ביחס לאחיו הזולים ממנו בהרבה.
משפחתיות גדולות פרימיום
סה"כ קטגוריות היוקרה המסורתיות מתכווצות לטובת רכבי הפנאי רבי הרושם. קטגוריה זו למשל ירדה ב-2012 ב-24% שמתווספים לירידה של 4% שנה לפני כן. זוג המובילות נמצאות באותן משבצות כבר שנתיים רצופות כשרק המספרים משתנים לרעה משנה לשנה. ביואיק לה קרוס (ירידה של 43% ביחס לנתוני 2011) ממשיכה לכבוש את הפסגה, בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר. למעשה כבר שנתיים שביואיק ישראל הפכה להיות מותג של דגם אחד. וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר בישראל – עדייו מדורגת שנייה כשמי ששנה שעברה סגרה את השלישייה, אלפא 159, איבדה את מקומה בשל הפסקת הייצור. מחליפתה עדיין לא נמצאת באופק. אם לראות את חצי הכוס המלאה, אז בוודאי תשמחו לשמוע כי כל היחידות שנמכרו היו ידניות כש-3 מהן בגרסת הטורבו.
סאלון


פאר
2012 תרשם כשנה שבה מזראטי (ופרארי) נכנסו לישראל באופן רשמי. הקוואטרופורטה אולי סוגרת את הטבלה אך חשוב לזכור כי בעוד למתחרותיה שלל גרסאות מנוע, זו נמכרת בגרסה אחת בלבד יקרה בהרבה מגרסאות הכניסה של חברותיה.
כמו שתי קטגוריות הפרימיום האחרונות כך גם שוק הפאר הצטמק ב-2012 (23%-) וכל המותגים בלי יוצא מהכלל מציגים נתוני מכירות מחמיאים פחות. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות "העממיות" יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף.
פנאי קומפקטי פרימיום


פנאי גדול פרימיום
מסחריות קומפקטיות


בדרך כלל שוק רכבי העבודה, מציג את מגמת השוק. לעומת שוק הטנדרונים שהצטמק באופן בולט, שוק הטנדרים ירד רק ב-5% – פחות משיעור התכווצות השוק כולו. האם זה אומר ששוק הרכב בהתאוששות? לא בטוח. חלק מהשוק – שלישיית הטנדרים האמריקנים – נהנה ממקלט מס. אחרים התחדשו (איסוזו וטויוטה) ושחקן אחר נכנס בתנופה עם פרסום מאסיבי (גרייט וול).

קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. גם בסגמנט זה ניתן לראות את מדינות התמחור האגרסיבית של דלק מוטורס שהוזילה משמעותית את מחירי מיני והשיגה מכירות ערות (גם אם פחות ממה שציפתה).


כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
