בנק ישראל מציג סיכון לשנת 2009 ותחזית אופטימית ל-2010
לאחר הפוגה של יומיים בעקבות יום העצמאות שב היום המסחר בשוק ההון התל-אביבי. בעקבות העליות הנאות שנרשמו בשווקים בחו"ל כתוצאה מהדוחות הטובים באירופה ובוול סטריט, גם השוק הישראלי נסחר במגמה חיובית הן במניות והן באג"ח.
בכלל התמונה הגלובלית של המשקים הינה מורכבת ביותר, כאשר העולם נחלק לשניים - החלק שממשיך להילחם על הצמיחה ומשתמש בכל כלי כלכלי שברשותו בכדי לבסס את הצמיחה - מדובר על המשקים המערביים המפותחים ובראשם אירופה וארה"ב. מולם החלק בו אנו מוצאים שווקים המנסים לצנן את הכלכלות שלהן וזאת בשל החשש מהתפרצות אינפלציונית - מדינות כגון הודו וסין , שרק ביומיים האחרונים נקטו במהלכים מרסנים, הן מכיוון הריבית והן מכיוון הרגולציה וזאת בכדי לצנן עליות מחירים בשווקים.
ישראל נמצאת בדיוק בין שני הגושים הללו. מצד אחד הצמיחה חיובית ואף עודכנה היום בסקירת בנק ישראל ל-3.7% צפויה לשנת 2010. אך מצד שני האינפלציה עדיין לא התפרצה בה והצעדים המרסנים במשק עדיין אינם משמעותיים.
בנק ישראל מציין בסקירתו האופטימית כיצד צלח המשק הישראלי את משבר 2009, כאשר הן התמ"ג והן הצריכה הפרטית המשיכו לצמוח בשנה משברית זו - מה שנותן למשק רוח גבית טובה ל שנים הבאות .
מהצד השני דיבר פישר על הצורך בהרגעת שוק הנדל"ן והימנעות מיצירת בועה בשוק זה, וכאן כמובן מתכוון פישר לצעדים מרסנים שעוד נכונים לנו .
מהמתרחש בשווקים
שוק אג"ח נפתח במגמה חיובית היום כאשר נרשמות עליות בכל האפיקים. אג"ח הממשלתיות עולות בשיעור קל של עד 0.1%. מדדי התל-בונד עולים בשיעור חד יותר ונרשמת בו עליות של עד 0.25%.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?