סוף טרנד המגדלים? כ-40% מסך התחלות הבנייה בשנת 2008 היו בבתים בודדים ודו-משפחתיים
בשנת 2008 לא חל שינוי במספר הדירות שהוחל בבנייתן לעומת 2007. במחוז מרכז, חלה עלייה בשיעור של 20.5% בהתחלה של בניית דירות במחוז מרכז, ובת"א חלה עלייה בשיעור 2.4% בלבד. לעומת זאת חלה ירידה בהתחלה של בניית דירות במחוזות ירושלים, הצפון והדרום, בשיעורים של 28.6%, 15.9%, ו-13.1% בהתאמה בהשוואה לשנת 2007, כך עולה מסיכום מוקדם של נתוני סקר התחלת וגמר בנייה שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
בשנת 2008 הוחל בבנייתן של כ-30,480 דירות חדשות במשק, מתוכן כ-40% דירות נבנות בבניינים בני 2-1 דירות (בתים בודדים ובתים דו-משפחתיים).
יש לציין כי ברבעון האחרון של 2008 כמעט ולא חל שינוי, על פי נתוני המגמה, בחישוב רבעוני, זאת לעומת ירידה של 0.9% שנרשמה ברבעון השלישי של 2008 ולירידות של 2.0% לערך שנרשמו בכל אחד מהרבעים השני והראשון של 2008.
מספר הדירות הגדול ביותר שהוחל בבנייתן בשנת 2008 נרשם במחוז המרכז והוא הסתכם בשיעור של 34%, ואילו במחוזות חיפה וירושלים נרשם גידול בשיעור של 7% ו- 6% בלבד בהתאמה.
במחוז צפון, שהוא אחד משני המחוזות העיקריים בהם הוחל בבניית דירות, חלה ירידה של כ-16% לעומת אשתקד. רוב הדירות (כ-77%) שהוחל בבנייתן במחוז צפון, נבנו בבניינים בני 2-1 דירות, לעומת כמעט שליש (כ-30%) במחוז מרכז. רק כ-9% מהדירות שהוחל בבנייתן במחוז תל אביב, נבנו בבניינים בני 2-1 דירות.
בעיר ירושלים הוחל בשנת 2008, בבנייתן של כ-1,630 דירות (ירידה של כ-24% לעומת שנת 2007), בעיר תל אביב-יפו הוחל בבנייתן של כ-1,460 דירות (ירידה של כ-21%), ואילו בעיר ראשון לציון חלה עלייה של כ-9%. בעיר חיפה הוחל בבנייתן של כ-140 דירות בלבד בשנת 2008 (ירידה של כ-57%).
מבין הערים בהן החלה בנייתן של 250 דירות לפחות בשנת 2008, נרשמה העלייה הגדולה ביותר בהתחלות בנייה בעיר גבעת שמואל (397%) והירידה הגדולה ביותר נרשמה בעיר אשדוד (58%-).
בשנת 2008 הסתיימה בנייתן של כ-30,210 דירות, עלייה של כ-2.8% לעומת שנת 2007. כ-37% מהדירות נבנו בבניינים בני 2-1 דירות (בתים בודדים ובתים דו-משפחתיים). המספר הגדול ביותר של דירות שבנייתן הסתיימה ב-2008 היה במחוז מרכז- כ-29% מכלל הדירות היו במחוז זה, בעוד שבמחוז חיפה נרשם כ-7% בלבד.
בשנת 2008 הסתכם שטח התחלות הבנייה לכל הייעודים בכ-7.9 מיליון מ"ר, לעומת כ-7.5 מיליון מ"ר בשנת 2007 , עלייה של כ-5.5%. מכלל השטח שבנייתו החלה בשנת 2008, 72% נועד למגורים ו-28% נועד לבנייה שלא למגורים.
בשנת 2008 הסתכם שטח גמר הבנייה לכל הייעודים בכ-7.1 מיליון מ"ר, ירידה של 1.9% לעומת שנת 2007. מכלל השטח שבנייתו הסתיימה בשנת 2008, 75% נועד למגורים ו-25% נועד לענפי המשק השונים.
סך כל שטח הבנייה, לכל הייעודים, שנמצא בבנייה פעילה בסוף דצמבר 2008, הסתכם ב-14 מיליון מ"ר לערך, עלייה של כ-5% לעומת דצמבר 2007 (13.7 מיליון מ"ר). מסך כל שטח הבנייה שנמצא בבנייה פעילה בסוף דצמבר 2008, 74% נועד לבנייה למגורים והיתרה, 26%, נועד לבנייה שלא למגורים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".