הבורסה בת"א סגרה בעליות: אפריקה זינקה 8.2%, כור הוסיפה עוד 7%

מדד המעו"ף סגר את היום בעליה של 1.55% לרמה של 641 נקודות ואילו מדד ת"א 75 סגר בירידה של 0.1% ל-320 נקודות. מדד מניות הנדל"ן רשם עליה של יותר מ-4%. המחזור הסתכם בכ-948 מיליון שקל בלבד
אריאל אטיאס |

המשקיעים בבורסה של תל-אביב בחרו גם היום להתמקד בהתרחשויות בשוקי חו"ל ולהסתכל קדימה לעבר 2009, שעשויה להיות שנה של התייצבות כלכלית ואולי יציאה לצמיחה מחודשת (בעיקר בחצי השני של השנה). ההסלמה בלחימה מול החמאס בדרום, כך נראה, פחות מטרידה את הסוחרים והמשקיעים באחד העם.

גורם נוסף שהשפיע גם היום על המסחר היו של חברות בניירות ערך שלהן, בעיקר באגרות חוב אבל גם במניות. מסחר חיובי בבורסות אסיה ולאחר מכן אירופה, ופתיחת מסחר חיובית בוול סטריט, תרמו את שלהן למגמת העליות שנרשמה בשוק המקומי.

גורם נוסף שהשפיע על המסחר היתה הפחתת הריבית אמש על ידי בנק ישראל בשלושת רבעי האחוז. הורדת הריבית הייתה צפויה, ועמדה בתחזיות רוב הכלכלנים הבכירים. ירדה ב-0.75% לרמה של 1.75%. בהחלטת הריבית התייחסו בבנק ישראל למצב הביטחוני. "האירועים הביטחוניים בימים האחרונים משפיעים בכיוונים מנוגדים. מחד עלייה באי הודאות הגיאו פוליטית של המשק ומאידך יש בהם כדי לפגוע בפעילות הריאלית", נכתב בהודעת הריבית. כמו כן, נציין, כי השפעת המשבר העולמי על המשק הישראלי המשיכה להוות את הסיבה העיקרית להורדת ריבית חדה.

בתגובה להפחתת הריבית שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, כי "אופנת הפחתת הריבית תפסה תאוצה וריבית בנק ישראל הולכת לכיוון של 1% בשלושת החודשים הקרובים, זאת לאחר שאמש הודיע בנק ישראל על הפחתת הריבית ב-75 נ"ב לשפל מעולם בישראל של 1.75%".

מבצע "עופרת יצוקה" נכנס היום (ג') ליומו הרביעי עם יותר ישוביים באזורים רבים בדרום - בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה, לרבות אשדוד וגן-יבנה - הנמצאים תחת הכוונת של החמאס. אמש שלח החמאס את אשדוד למציאות חדשה, כאשר שיגר טיל קטלני לעבר אזור אשדוד שגבה את חיי תושבת העיר, אם לארבעה בת 36. אזעקות ונפילות החרידו בזו אחר זו את יישובי עוטף עזה, אשקלון, אשדוד ואפילו יבנה הצפונית יחסית. בפגיעה בבסיס צבאי באזור עזה נהרג רב-סמל בכיר לוטפי נסראלדין, בן 38 מדליית אל-כרמל.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נפגש הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, ועדכן אותו במהלכים האחרונים אותם נקטה ישראל בלחימה מול החמאס. את פעילות צה"ל בארבעת ימי הלחימה הראשונים של מבצע "עופרת יצוקה", הגדיר אולמרט כ"שלב ראשון מבין שורת שלבים, שאישר הקבינט". אולמרט אמר בין השאר כי "הדרג המדיני נותן את מלוא הגיבוי ומרחב הפעולה לצה"ל ולמפקדיו, במטרה להשיג את יעדי המבצע כפי שהגדירה הממשלה".

יוסי פרניק, מנהל מסחר באיי.בי.איי טרייד, אמר כי "המשקיעים הזרים לא מראים כרגע סימני פאניקה לגבי הפוזיציות שלהם בארץ, יש לקחת בחשבון שעד שבוע הבא רבים מהם עדיין יימצאו בחופשת החג. סוכנות הדירוג פיץ' משדרת כי היא לא שוקלת שינוי בדירוג של ישראל כתוצאה מהאירועים. עד היום האחרון של 2008 ניתן לנצל את מגן המס שנוצר בתיק ההשקעות עקב מימושי הפסדים. אני ממליץ לכל משקיע עצמאי שלא עושה תיאום מס לבדוק האם יש בתיק נכסים אותם ניתן לקזז".

מדד המעו"ף סגר את היום בעליה של 1.55% לרמה של 641 נקודות ואילו מדד ת"א 75 סגר בירידה של 0.1% ל-320 נקודות. מדד מניות הנדל"ן רשם עליה של יותר מ-4%. המחזור הסתכם בכ-948 מיליון שקל בלבד.

מניות במרכז

מניית כיל המשיכה קדימה גם היום, לאחר עליות חדות שנרשמו במניות הדשנים אתמול. נייס רשמה עליה חדה עקב פער ארביטראז' חיובי. טבע, מנגד, רשמה ירידה עקב פער שלילי מול ניו-יורק.

במניות הבנקים נרשמו עליות חדות. לאומי הוסיפה 2% ומניית פועלים עלתה ב-3.1%. מניות אפריקה, שפתחה את היום בירידה, סגרה אותו בעליה חדה. עוד בלטו בעליות חדות מניות נצבא, אלביט הדמיה, גזית וגב ים.

דלק נדלן, מנגד, רשמה ירידה חדה. לאחר שמיזוג פעילות המגורים בין דלק נדל"ן לבין קרדן נדל"ן בוטל אמש, בשל אי התקיימות תנאים המתלים למיזוג, וביניהם התנאי לפיו קרדן נדל"ן ודלק נדל"ן לא יוכרו כקבוצת לווים אחת לצורך מגבלת לווה בודד, דלק נדל"ן על חלוקת נכסיה עם מגדל. במסגרת ההסכם, תרכוש דלק נדל"ן את חלקה של מגדל (20%) בדלק נדל"ן נכסים מניבים ובתמורה תקבל מגדל נכסים בשווי של 237 מיליון שקלים.

מניות יצרנית התרופות הגנריות פריגו נסחרו ברקע להודעתה (ב'), כי קיבלה אישור לשיווק גרסא גנרית עבור התרופה אדוויל PM של חברת וויית'. מדובר באחת הגרסאות של התרופה הפופולארית להקלה בכאבים ולסיוע לשנת לילה. מכירות תרופת המקור הסתכמו ב-70 מיליון דולר בשניים עשר החודשים שהסתיימו ב-28 בספטמבר.

כור המשיכה לזנק. הבוקר דיווחנו כי נוחי דנקנר קבע לעצמו מטרה להגדיל החזקות בחברה הנכדה, כור. כך מתברר מרצף המהלכים שביצע, כאשר האחרון ביותר ביניהם - רכישה בסך 22.2 מיליון שקל במהלך המסחר אתמול. מניית כור זינקה אתמול ב- 14.15% ולא בכדי. בחדרי המסחר העריכו כי המחזור הגדול שנרשם במנייה אתמול נבע מרכישות של דיסקונט השקעות, חברת האם הנשלטת ע"י אידיבי של דנקנר. בשעות הערב המאוחרות, התברר שהערכות המוקדמות היו נכונות ודסק"ש הודיעה, כי רכשה 618,829 ממניות כור.

מניית רבוע כחול נדל"ן נפלה. החברה הבת של רבוע כחול, שבשליטת דודי ויסמן, היום כי היא בוחנת אפשרות לרכוש מרבוע נכסים נכסי נדל"ן, שבבעלות ישירה ועקיפה של רבוע כחול ישראל, נכסי נדל"ן בשווי של 400 עד 500 מיליון שקלים. מדובר בסניפי סופרמרקט, מרכז לוגיסטי המופעל על ידי רבוע כחול ורבוע נכסים ובניין משרדים המשמש את רבוע כחול ורבוע נכסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.