הבורסה בת"א סגרה בעליות: אפריקה זינקה 8.2%, כור הוסיפה עוד 7%
המשקיעים בבורסה של תל-אביב בחרו גם היום להתמקד בהתרחשויות בשוקי חו"ל ולהסתכל קדימה לעבר 2009, שעשויה להיות שנה של התייצבות כלכלית ואולי יציאה לצמיחה מחודשת (בעיקר בחצי השני של השנה). ההסלמה בלחימה מול החמאס בדרום, כך נראה, פחות מטרידה את הסוחרים והמשקיעים באחד העם.
גורם נוסף שהשפיע גם היום על המסחר היו
גורם נוסף שהשפיע על המסחר היתה הפחתת הריבית אמש על ידי בנק ישראל בשלושת רבעי האחוז. הורדת הריבית הייתה צפויה, ועמדה בתחזיות רוב הכלכלנים הבכירים.
בתגובה להפחתת הריבית
מבצע "עופרת יצוקה" נכנס היום (ג') ליומו הרביעי עם יותר ישוביים באזורים רבים בדרום - בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה, לרבות אשדוד וגן-יבנה - הנמצאים תחת הכוונת של החמאס. אמש שלח החמאס את אשדוד למציאות חדשה, כאשר שיגר טיל קטלני לעבר אזור אשדוד שגבה את חיי תושבת העיר, אם לארבעה בת 36. אזעקות ונפילות החרידו בזו אחר זו את יישובי עוטף עזה, אשקלון, אשדוד ואפילו יבנה הצפונית יחסית. בפגיעה בבסיס צבאי באזור עזה נהרג רב-סמל בכיר לוטפי נסראלדין, בן 38 מדליית אל-כרמל.
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נפגש הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, ועדכן אותו במהלכים האחרונים אותם נקטה ישראל בלחימה מול החמאס. את פעילות צה"ל בארבעת ימי הלחימה הראשונים של מבצע "עופרת יצוקה", הגדיר אולמרט כ"שלב ראשון מבין שורת שלבים, שאישר הקבינט". אולמרט אמר בין השאר כי "הדרג המדיני נותן את מלוא הגיבוי ומרחב הפעולה לצה"ל ולמפקדיו, במטרה להשיג את יעדי המבצע כפי שהגדירה הממשלה".
יוסי פרניק, מנהל מסחר באיי.בי.איי טרייד, אמר כי "המשקיעים הזרים לא מראים כרגע סימני פאניקה לגבי הפוזיציות שלהם בארץ, יש לקחת בחשבון שעד שבוע הבא רבים מהם עדיין יימצאו בחופשת החג. סוכנות הדירוג פיץ' משדרת כי היא לא שוקלת שינוי בדירוג של ישראל כתוצאה מהאירועים. עד היום האחרון של 2008 ניתן לנצל את מגן המס שנוצר בתיק ההשקעות עקב מימושי הפסדים. אני ממליץ לכל משקיע עצמאי שלא עושה תיאום מס לבדוק האם יש בתיק נכסים אותם ניתן לקזז".
מדד המעו"ף סגר את היום בעליה של 1.55% לרמה של 641 נקודות ואילו מדד ת"א 75 סגר בירידה של 0.1% ל-320 נקודות. מדד מניות הנדל"ן רשם עליה של יותר מ-4%. המחזור הסתכם בכ-948 מיליון שקל בלבד.
מניות במרכז
מניית כיל המשיכה קדימה גם היום, לאחר עליות חדות שנרשמו במניות הדשנים אתמול. נייס רשמה עליה חדה עקב פער ארביטראז' חיובי. טבע, מנגד, רשמה ירידה עקב פער שלילי מול ניו-יורק.
במניות הבנקים נרשמו עליות חדות. לאומי הוסיפה 2% ומניית פועלים עלתה ב-3.1%. מניות אפריקה, שפתחה את היום בירידה, סגרה אותו בעליה חדה. עוד בלטו בעליות חדות מניות נצבא, אלביט הדמיה, גזית וגב ים.
דלק נדלן, מנגד, רשמה ירידה חדה. לאחר שמיזוג פעילות המגורים בין דלק נדל"ן לבין קרדן נדל"ן בוטל אמש, בשל אי התקיימות תנאים המתלים למיזוג, וביניהם התנאי לפיו קרדן נדל"ן ודלק נדל"ן לא יוכרו כקבוצת לווים אחת לצורך מגבלת לווה בודד,
מניות יצרנית התרופות הגנריות פריגו נסחרו ברקע להודעתה (ב'), כי קיבלה אישור לשיווק גרסא גנרית עבור התרופה אדוויל PM של חברת וויית'. מדובר באחת הגרסאות של התרופה הפופולארית להקלה בכאבים ולסיוע לשנת לילה. מכירות תרופת המקור הסתכמו ב-70 מיליון דולר בשניים עשר החודשים שהסתיימו ב-28 בספטמבר.
כור המשיכה לזנק. הבוקר דיווחנו כי נוחי דנקנר קבע לעצמו מטרה להגדיל החזקות בחברה הנכדה, כור. כך מתברר מרצף המהלכים שביצע, כאשר האחרון ביותר ביניהם - רכישה בסך 22.2 מיליון שקל במהלך המסחר אתמול. מניית כור זינקה אתמול ב- 14.15% ולא בכדי. בחדרי המסחר העריכו כי המחזור הגדול שנרשם במנייה אתמול נבע מרכישות של דיסקונט השקעות, חברת האם הנשלטת ע"י אידיבי של דנקנר. בשעות הערב המאוחרות, התברר שהערכות המוקדמות היו נכונות ודסק"ש הודיעה, כי רכשה 618,829 ממניות כור.
מניית רבוע כחול נדל"ן נפלה. החברה הבת של רבוע כחול, שבשליטת דודי ויסמן,

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
