האבטלה באוקטובר נותרה ללא שינוי: "הנתונים האלה משקפים את הכלכלה של סוף 2007"
שיעור האבטלה נותר יציב גם בחודש אוקטובר, כך על פי נתוני המגמה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני זמן קצר. באוקטובר הגיע שיעור הבלתי מועסקים ל-6.0% מכוח העבודה האזרחי, בדומה לחמשת החודשים שקדמו לו.
נציין כי בלתי מועסקים מוגדרים כאנשים שלא עבדו אפילו שעה אחת בשבוע הקובע וחיפשו עבודה באופן פעיל בארבעת השבועות האחרונים שקדמו לו, על ידי רישום בלשכות העבודה, על ידי פנייה אישית או בכתב למעסיק וכו', והיה באפשרותם להתחיל לעבוד בשבוע הקובע, אילו הוצעה להם עבודה מתאימה.
נתוני המגמה של שיעור הבלתי מועסקים חושבו לאחר ניכוי השפעות עונתיות וגורמים בלתי סדירים. יצוין, כי נתוני המגמה נאמדים מחדש מדי חודש, תוך שימוש בנתון העדכני ביותר. סדרה זו מתאפיינת באי סדירות גבוהה.
אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, אומר בתגובה לנתונים כי "אין ספק שנראה את המספר הזה עולה. שוק העבודה מגיב באיחור, בדרך כלל של 3-4 רבעונים. כלומר, הנתונים האלה משקפים את הכלכלה של סוף 2007. אנחנו מעריכים שבממוצע בשנת 2009 שיעור האבטלה יעלה לרמה של 6.5%-7%".
"צריך לזכור שיש גם גורמים שממתנים את הגידול באבטלה: יש את המפעל של אינטל. כמו כן, המשק הישראלי בעיניים חיצוניות עדיין נתפס כמשק חזק ויציב יחסית כך שההשקעות של משקיעים זרים עשויות לעזור להאטה בקצב הגידול באבטלה.
"כרגע הנהירה כי בחזרה לארה"ב אבל ברגע שהמשקיעים יתחילו לחזור לשווקים המתעוררים אז ישראל, שעדיין נחשבת כמשק מתעורר, תהנה מהמגמה הזו".

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
