יו"ר ועדת זיילר: יש להפסיק כהונתו של קראדי
רעידת אדמה בצמרת המשטרה: בדוח שהגישה ועדת זיילר בנוגע להתנהלות המשטרה בפרשת האחים פריניאן היא מותחת ביקורת קשה על תפקודו של מפכ"ל המשטרה משה קראדי בעת כהונתו כמפקד מחוז דרום, בעיקר בכל הנוגע למינויו של נצ"מ יורם לוי למפקד הימ"ר.
"קראדי התעלם מהסיכון שיש בהחדרת גורם החשוד בקשרים פסולים עם עבריינים בכירים לצומת מרכזי של פעילות משטרתית", נכתב בדוח. חברי הוועדה היו חלוקים בנוגע להמלצות בדבר הצעדים שיש לנקוט נגד המפכ"ל, כאשר השופט זיילר סבר שיש להדיח את קראדי מתפקידו ואילו שני החברים הנוספים, נורית שניט, ועוזי ברגר אמרו כי ניתן להסתפק באי הארכת כהונתו לאחר שזו תסתיים בקיץ. גם נגד מפקד נחוז ירושלים, ניצב אילן פרנקו הוסקו מסקנות אישיות והוועדה ממליצה כי הוא לא יהיה מועמד לתפקיד המפכ"ל.
הוועדה קובעת כי אחריותו של קראדי למחדל מינויו של לוי מתבטאת בפעילות יזומה מצדו למען השגת המינוי, "שהוא אחד מהרגישים שיש במשטרה, וזאת למרות שמעל ראשו של לוי מרחפים חשדות שלא הופרחו". בדוח הודגש כי קודמו של קראדי בתפקיד מפקד המחוז הדרומי, ניצב יצחק אהרונוביץ', ידע רק על חלק מהמידע והחשדות נגד לוי, אולם זה הספיק לו כדי להעדיף למנות למפקד הימ"ר קצין אחר.
הוועדה הזכירה את הבדיקות שערך קראדי ללוי וציינה כי החלטה זו הייתה נכונה, אך הדגישה שהבדיקות, "לא רק שלא הפריחו את החשדות אלא שאחת מהן- בדיקת הפוליגרף, הגבירה ואף חיזקה אותם, משום שלוי ניסה להכשילה". למרות זאת, המשיך קראדי, על פי הדוח, לקדם את המינוי וסיפר לקציני משטרה בכירים שלוי עבר את הבדיקה בהצלחה, דבר שאיננו נכון.
פרנקו לא יוכל להיות מפכ"ל
הביקורת על המפכ"ל התייחסה גם להפעלתו של השוטר צחי בן אור. בדוח נכתב כי "בהפעלתו ממשרדי ימ"ר דרום ומהמחוז הדרומי ובהעברתו למטה הארצי התעלם קראדי מהחובה הבסיסית לנצל חומר חקירה לשם חשיפת פשעים ובמיוחד לשם חשיפת מעשי רצח". הוועדה קובעת כי לא היה הסדר סביר כלשהו להשתתפותו של קראדי בפעילות שהביאה לסילוק תיק ההפעלה של בן אור מהימ"ר.
עם זאת, חברי הוועדה נחלקו במסקנותיהם בנוגע לאופן בו יש לפעול בעניינו של קראדי. יו"ר הוועדה, השופט ורדי זיילר, סבר שיש להדיחו מתפקידו, ומנגד סברו שני חברי הוועדה הנוספים, פרקליטת מחוז המרכז לשעבר, נורית שניט, וניצב בדימוס עוזי ברגר, כי נוכח עברו "ללא הדופי"
של קראדי ולנוכח הזמן הרב שחלף מאז נעשו המעשים ניתן להסתפק באי הארכת כהונתו לאחר שזו תסתיים בקיץ.
לגבי מפקד מחוז ירושלים, ניצב אילן פרנקו, קבעה הוועדה כי הוא לא היה המוביל והדוחף למינויו של נצ"מ לוי. עם זאת, המליצה הוועדה שפרנקו לא יהיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם
לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.
בואו ונעשה קצת סדר.
החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה.
מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי.
מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:
1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות.
2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו.
כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר.
כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:
- המספר היומי - איך 2.25 נקודות זכות משפיעות על המס שלך?
- הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?
תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר:
