TGI: עיתון ישראלי תרם לעליה בקריאת עיתונים יומיים
נתוני סקר TGI לשנת 2006, שפורסמו היום (ב'), מצביעים על עלייה בחציון השני של השנה (חודשים יולי-דצמבר 2006) לעומת החציון הראשון (חודשים ינואר-יוני 2006) בסך כל הקריאה בעיתונות הארצית.
גם תחנות הרדיו המתמקדות בתוכן חדשותי, כמו רשת ב' וגלי צה"ל נהנו מגידול בהאזנה בחציון השני לעומת החציון הראשון, ככל הנראה כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה.
לעומת זאת, הכיסוי (reach) היומי של ארבעת העיתונים הארציים, הוותיקים -ידיעות אחרונות, מעריב, הארץ ו-גלובס, סובל מתופעת ירידה לאורך זמן וברמה שנתית, הכיסוי היומי שלהם עומד על כ-55% ביום ממוצע ב-2006 לעומת כ-59.5% ב-2005. למרות זאת, הכיסוי בשני החצאים של שנת 2006 נשאר יציב בכ-55%. מעבר לכך, כניסתו של עיתון החינם "ישראלי" גרם לעלייה בכיסוי היומי של העיתונים ל-59.5% (בנטרול החפיפה). ישראלי עצמו רשת 11.4% חשיפה בחציון השני של 2006.
תופעה דומה ניכרת גם בכיסוי היומי לתחנות הרדיו, אולם כנראה בעקבות סיבות אחרות. למרות ירידה קלה בהאזנה כללית ברמה שנתית, (מ-79.4% ב-2005 ל-77.6% ב-2006), רמת ההאזנה בחציון השני של 2006 גדלה מ-76.9% בינואר-יוני 2006 ל-78.1% ביולי-דצמבר. מקור הגידול נובע, כאמור, מההאזנה לתחנות הארציות המתמקדות בתוכן חדשותי שרשמו גידולים בכיסויים בתקופה זו, שכללה בתוכה את המלחמה בלבנון.
גם בקטגוריית השבועונים חלה ירידה בשיעורי החשיפה השנתיים. שבועון "לאישה" מבית "ידיעות אחרונות" מציג 12.7 אחוזי חשיפה ב-2006 לעומת 15.9% בשנת 2005. מגמה זהה קיימת בשבועונים פנאי פלוס, רייטינג, בעוד שבועון "טיים אאוט תל אביב" מציג שיעורי חשיפה דומים של 1.4% ב-2006 וב-2005.
קטגוריית הירחונים מאופיינת בעיקר בירידות קלות בשיעורי החשיפה השנתיים. בין המגזינים הרושמים ירידות קלות בחשיפה: דה-מרקר (3.1% ב-2006 לעומת 3.4% ב-2005); מסע אחר (מ-6.3% ל-5.2%); נשיונל ג'יאוגרפיק (מ-6.4% ל-4.9%); מנטה (מ-4.8% ל-4.5%) ובלייזר (מ-5.4% ל-5%).
לעומתם, המגזינים "להיות משפחה" ו"מסע עולמי" שומרים על סטגנציה בשיעורי החשיפה, ואילו המגזינים עולם האישה, דרך האוכל, הורים וילדים ומזגין רכב רושמים עליות.
בהתייחסות לזמן המוקדש לשימוש בכל מדיה, אין שינויים מהותיים במדיה הוותיקה והצרכן הישראלי ממשיך להשקיע כשעתיים במהלך יומו להאזנה לרדיו וכחצי שעה בקריאת עיתונים. כפי שדווח בסקר TIM האחרון לחודש דצמבר 2006, האינטרנט ממשיך להגדיל חלקו בסל המדיה שבשימוש הישראלים, אלא שקצב הגידול הינו פחות דרמטי לעומת גלים קודמים. למרות זאת, זמן השימוש באינטרנט גדל לארבע ורבע שעות גלישה מהבית בשבוע ממוצע, בהשוואה לכ-4 שעות בחציון הראשון של השנה.
לדברי איתן כסיף, מנכ"ל TGI ישראל: "שינוי במפת הסביבה כגון אירוע כניסתו של עיתון חדש, 'ישראלי' לשוק, מחייב כלים מקצועיים מסוג סקרי TGI כדי לזהות ולהציג את השפעתו על הרגלי הקריאה של האוכלוסייה. תופעות מעין אלו שוב מעידות על החשיבות של כלי מדידה אובייקטיבי ומקצועי המשקף את המגמות והתהליכים בעולם השיווק והמדיה".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".