מלם תבצע פרויקט מיחשוב ענק בחברת התחבורה דן

הפרויקט יכלול אפיון, התקנה ותחזוקה של מחשבי כרטוס ורכב. הקפו הכספי של הפרוייקט יעמוד על כ-60 מיליון שקלים
אור יעקב |

קבוצת מלם תבצע פרויקט מיחשוב ענק בחברת התחבורה דן, שיכלול אפיון, התקנה ותחזוקה של מערכות כרטוס ממוחשבות ומערכות מחשב רכב. הפרויקט יכלול, בין היתר, גם מערכת מלאה לשימוש בכרטיס חכם בתקן קליפסו, שתאפשר לנוסעים באמצעי התחבורה הציבורית - אוטובוסים ורכבות - לשלם באמצעות כרטיס אלקטרוני אחד על כל הנסיעות. היקפו הכספי של הפרויקט, שיכלול את כל צי האוטובוסים של דן הכולל יותר מ-1,000 אוטובוסים, הוא 60 מיליון שקלים. הביצוע החל בימים האחרונים ועבודות הפיתוח וההתקנה מתוכננות להסתיים עד סוף 2007. כמו כן כוללת העסקה 13 שנות תחזוקה.

"מדובר למעשה, בשלב ראשון, במעין קופה רושמת היי-טקית", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן. "בכל אוטובוס יותקן מחשב שישדר מידע למערכות ה-Back Office שלנו באמצעות רשת סלולרית. בנוסף למידע הכספי, ישדר המחשב נתונים כמו מיקום האוטובוס בזמן אמת, מהירות הנסיעה, לחץ שמן במנוע, חום המנוע, התראות על בעיות מכניות וטכניות ועוד. במקביל, בתוך האוטובוס, ישדר המחשב לנוסעים את המרחק מהתחנה הבאה ואף יכריז את שמה לפני ההגעה אליה. מחוץ לאוטובוס, יכריז המחשב לציבור הנוסעים באיזה קו מדובר ולאיזה כיוון הוא נוסע".

"המערכת עובדת בצורה די מתוחכמת", אומר פסט. "הטרנסאקציות הכספיות עוברות באמצעות הרשת הסלולרית ל-Back Office והסכום נרשם במקביל גם בכרטיס החכם של הנהג, אותו מחזיק כל נהג. בסיום הנסיעה ניגש הנהג למשרד, שם 'מנקים' לו את הכרטיס והמחשב משווה בין הסכומים, לוודא שאין סתירות".

לדברי פסט, תטמיע דן בשלב ראשון רק את מחשב הרכב ומכונת הכרטוס ובהמשך, בהתאם להחלטות משרד התחבורה וחוזים עתידיים שייחתמו עם שאר מפעילי התחבורה הציבורית, יותקנו גם קוראי הכרטיס החכם. "את הטכנולוגיה קנינו", הוא מסביר. "ברגע שמדינת ישראל תגבש החלטה סופית לגבי הכרטיסים החכמים, נחבר את הממשקים הפיסיים בתהליך שיארך ימים בודדים בלבד".

פיילוט היתכנות ראשון של פרויקט הענק צפוי כבר בעוד חודשיים – בסוף דצמבר. במקביל, אומר פסט, תבחן דן את האפשרות לערוך ניסוי גם בנושא הכרטיס החכם באמצעות ציבור נוסעים מוגדר, דוגמת תלמידי בית ספר. הכרטיס בו תשתמש דן הוא כרטיס חכם ללא מגע (Contact Less Smart Card), שגודלו זהה פחות או יותר לזה של כרטיס אשראי סטנדרטי. על הכרטיס החכם מודבק כרטיס SIM הדומה לזה המצוי בטלפונים סלולריים, עליו ניתן לשמור מידע בטכנולוגיית קידוד מיוחדת שפיתחה מלם. עם הכנסת הכרטיס החכם לשימוש בישראל, יוכל הנוסע להניח את הכרטיס האישי שלו אל מול קורא הכרטיסים המיוחד שיותקן בכל אוטובוס ויחובר למחשב הכרטוס, וכך למעשה ייגבה ממנו מחיר הנסיעה המדויק.

נושא מיחשוב התחבורה הציבורית אינו זר למלם. כזכור, לפני כשנתיים זכתה החברה במכרז שערכה מפעילת התחבורה הציבורית קווים, לכרטוס חכם משולב בהיקף של חמישה מיליון שקלים. הציוד בו השתמשה מלם אז היה של חברת אסקום הצרפתית. לפני כשנה, באוקטובר 2005, החלו להניע את הפרויקט הנוכחי בדן, שפרסמה אז את דרישותיה. 20 חברות רכשו את פרטי הפרויקט ובסופו של דבר הוגשו הצעות משלוש חברות: שימקוטק, יבמ ומלם. הצעתה של יבמ נפסלה בסופו של דבר, משום שהוגשה באיחור.

לדברי יוסי אזולאי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת התשתיות במלם, החברה הקצתה לצורך הפרויקט עובדים בכל מקצועות המיחשוב, לרבות מתכנתי מערכות, טכנאי חומרה, מהנדסי תקשורת ועוד. "אנו מבצעים את כל הפרויקט הזה מאפס, בהתבסס על טכנולוגיה של חברת ERG האוסטרלית, שמספקת את החומרה והתוכנה למערכת הכרטוס, וטכנולוגיה של חברת ISR האמריקאית, שמספקת את החומרה והתוכנה למחשב הרכב. רוב העבודה המקומית שלנו מתבטאת בהגירה של המערכות הללו: התאמה לתקן קליפסו והתאמת תוכנת ה-Back Office לדרישות הספציפיות של חברת דן".

אזולאי מסביר, כי מבחינה פיסית יותקנו בכל אוטובוס מחשבי הרכב והכרטוס, שימוקמו בחזית - מול הנהג, שיוכל לצפות בהוראות שמגיעות ממחשב הרכב, לרבות תחנות ותעריפים, על פי הקו שבו הוא עובד וכיוון הנסיעה של האוטובוס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

ישראל במקום הרביעי בעולם במיסוי על הכנסות גבוהות

מס היסף החדש - המדינה מרוויחה מההצלחה שלכם. אתם שותף זוטר לרווחים; העלייה במס היסף מביאה את היקף המיסוי בארץ למספרים חסרי תקדים - על המצוי ועל הרצוי

אריאל כץ |
נושאים בכתבה מס יסף

בתחילת שנת 2025 במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית מס היסף קפץ בעוד 2% והעלה את שיעור המס הכולל המוטל על הכנסות גבוהות לשיא חדש ועל הכנסות מסוימות יחול מס בשיעור שיא של 52%(!).
ומכאן שהנישום הוא ה"שותף הקטן" בפעילות הכלכלית, בעוד המדינה היא השותף הראשי.

מהו בעצם מס היסף?

מדובר במס שמתווסף לשיעורי המס הקיימים וקיים בהכנסה גבוהה במיוחד - מעל 721,560 שקל בשנה נכון לשנת 2025, המס נועד במטרה לצמצם פערים חברתיים, ולעשות צדק חברתי עם מיסוי פרוגרסיבי  (מס הכנסה שבו שיעור המס עולה ככל שההכנסה עולה).

איפה האבסורד?

עד היום, הכנסות שלא נקבע להן שיעור מס מיוחד, חויבו במס פרוגרסיבי בהתאם למדרגות המס כאשר שיעור המס על הכנסה היה משתנה בהתאם לרמות ההכנסה. מדרגות המס החלו מ-10% (בגין הכנסות אקטיביות) ונעו עד 47%