אסם: תלויה בכיוונו של השוק
ההגדרות המקופלות במרקם של הגישה הטכנית מסייעות להתמודד לא רק עם מצבי שוק נורמליים ורגילים כי אם גם לטפל בעיתות מצוקה ומשבר. בכל מימד זמן שהוא. להבין מתי המגמה אינה כתמול שלשום, מתי הלך המחשבה של המשקיעים עובר שינוי, מתי המגמה הגיעה לידי מיצוי, מתי כדאי למכור ומתי אין טעם אפילו להחזיק. לעיתים, זה פשוט עניין של סגנון אישי, העדפות וטעמים. ולעיתים זה כורח המציאות. מצב בו כל ניתוח שהוא יוביל לאותה מסקנה אחידה.
אסם הייתה מניה מוצלחת ולא בכדי. גל העליות שאפיין אותה מאז תחילת 2003 ועד מארס 2004 ניזון ממגמת העלייה ארוכת הטווח שחווה שוק המניות המקומי. ועל כך אין לנו טענות כלפיה. גל עליות זה נשא את המניה מרמת שפל של 18.8 שקלים למניה למעט יותר מ-52 שקלים למניה. בתוך שנה וקצת השיגה המניה תשואה של כ-180%. אלא שכאן קרה דבר מעניין. המניה התנתקה לחלוטין מהשוק. בעוד ששוק המניות המקומי מתקן מעט ואז שם פעמיו מעלה, פיתחה מניית אסם אישיות עצמאית ולמעשה הנחילה למשקיעים אכזבה רבתי. מאז אותה רמת שיא לא שבה המניה לעצמה ונותרה מבוישת הרבה מאחור.
חילוקי דעות
אלא שבעת האחרונה משהו שונה קורה במניית אסם. לא שהמניה החלה לעלות או לפתח סימנים ולפיהם צפויה מגמת עלייה. עדיין לא. אלא שבשלב הנוכחי אחרי תקופה לא קצרה של שחיקה, נראה שהקונים החלו לשים לכך סוף. החל מיולי 2005, כמעט שנה מהיום. אפשר לראות בבירור שהקונים מוכנים לרכוש כמות ממניית אסם תמורת מחיר של כ-35 שקלים למניה. העובדה שקיים קונה גדול שמוכן במשך תקופת זמן לא קצרה לרכוש כל כמות, מספקת מידע רב ערך.
מאידך, לא נס ליחם של המוכרים, וכפי שאפשר לראות על הגרף, ההיצע עדיין קיים ובכמויות בלתי מבוטלות. פגישה איתן לכוס קפה יכולה להיערך סביב 42-43 שקלים למניה.
וכך אנו נותרים עם מניה המדשדשת כשנה. מניה קלה ופשוטה לניתוח המאפשרת לאתר במדויק את הלך הרוח של המשקיעים. בעוד מדד המעו"ף עושה דרכו מטה והתקופה אינה נעימה לאיש, הרי שזו העונה המתאימה ביותר לגבש רשימות מעקב. ברשימות אלו אמורות להיכלל מניות המתנהגות בצורה קלה ופשוטה לניתוח ואסם היא אחת מהן.
סיכום
קשה לתת מענה לשאלה, בעיקר בשלב כה מוקדם, האם אסם תפרוץ מעלה או מטה. מעבר לזה, השיטה הטכנית אינה מתיימרת לענות על שאלות מסוג זה. הפריצה היא פונקציה של השוק. בתנאים של שוק עולה, אסם יכולה בהחלט להיות מניה מעניינת שתספק את הסחורה למשקיע הנבון. מאידך, המשך ההתדרדרות בשוק יכול אף לרפות את ידי הקונים שייסוגו בנכונותם להמשיך ולרכוש סביב מחיר של 35 שקלים למניה.
הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".