ההתפתחויות הרגולטוריות מעניקות לבנק המזרחי יתרון

כך מעריך האנליסט יובל בן זאב מבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה. בבית ההשקעות קבעו למניית הבנק המלצת "תשואת יתר" והעלו את מחיר היעד ל-23 שקל
דרור איטח |

בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה מעילם את המלצתם למניית בנק המזרחי. בבית ההשקעות קבעו המלצת "תשואת יתר" לעומת "תשואת שוק" ובנוסף העלו את מחיר היעד ל-23 שקל, לעומת 22.5 שקל בהמלצה הקודמת. מחיר הגבוה ב-4.5% ממחיר השןק של המניה. בבית ההשקעות מעריכים, כי ההתפתחויות הרגולטוריות מהשבוע האחרון מעניקות לבנק המזרחי יתרון.

הרפורמה בשוק ההון (ועדת בכר) - בנק המזרחי יידרש למכור את החזקותיו בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות בתוך 6 ו-8 שנים (בהתאמה) לעומת 3 ו-4 שנים בבנקים הגדולים.

האנליסט, יובל בן זאב מסבחר כי משמעות הדבר היא שבנק המזרחי קיבל דרגת חופש חשובה בתהליך המכירה של החזקותיו, אשר מעניקה לו יתרון. להערכתו, עקב האתגר בשימור תיק הלקוחות, השווי למוכר (הבנקים) צפוי להיות גבוה מהשווי לרוכש (חברות הביטוח וגופים אחרים). כתוצאה מכך, כל דחייה של המכירה מהווה למעשה דחייה של הפסד רווחים.

בן זאב מוסיף, כי יתרה מזו, בנק המזרחי יוכל ללמוד מנסיון הבנקים הגדולים בנוגע לתהליך המכירה האופטימלי. ודבר אחרון, 8- 6 שנים הן הרבה זמן, " אולי המלך ימות, אולי הסוס ימות", כלומר, לא מן הנמנע שבסופו של דבר יישאר מזרחי עם החזקותיו.

יתרו רגולטורי נוסף אותו מציין בן זאב, הקלות בדבר מעבר לקוחות בין בנקים. ההוראה שפרסם המפקח על הבנקים בעניין זה צפויה להקל על מעבר הלקוחות בין הבנקים. מטבע הדברים, הוראה זו מביאה להרחבת הפוטנציאל הקיים לבנקים הקטנים על חשבון הבנקים הגדולים.

בעניין זה חשוב לשים לב לאסטרטגית המכירה הצולבת של בנק המזרחי, לפיה בכוונתו לפנות ל-350 אלף לקוחות טפחות המהווים פוטנציאל עבורו. להערכת בן זאב, הבנק יכוון ל-100 אלף הלקוחות האיכותיים מבין אלו.

לדברי בן זאב, לכאורה אפשר לטעון כי כבר היום כ- 40%-30% מלקוחות הבנקאות הפרטית (שהם קהל היעד העיקרי בתחרות) מחזיקים ביותר מחשבון בנק אחד והם חשופים לתחרות, אולם להערכתו, גם כך קיים פוטנציאל להרחבת פעילות בנק המזרחי על חשבון בנק הפועלים ובנק לאומי.

התפתחויות נוספות בבנק:

מכירה צולבת של מוצרים פיננסיים. הבנק החל בתהליך זה והוא מתמקד בשלב ראשון בלקוחות המשכנתאות החדשים (כ-25 אלף לקוחות חדשים בשנה). שיעור ההצלחה של שיווק צולב בקרב לקוחות אלו עומד על כ-30% מעבר להערכות המקוריות.

נתח השוק של טפחות במגמת עלייה בחודשים האחרונים. נתח השוק במכירות חדשות עומד על למעלה מ-30% לעומת 26% אשתקד) וגם בנתח השוק הכולל של טפחות חלה עלייה קלה.

איחוד הפעילות הפיננסית של קבוצת המזרחי הושלם (בעבר נוהלו שתי חטיבות במזרחי ובטפחות). ניהול מאוחד של מקורות ושימושים, נוסטרו וסיכונים צפוי להביא לתוספת הכנסות מימון של עשרות מיליוני שקלים בשנה. להערכת בן זאב, כבר בשנה זו ירשום הבנק תוספת הכנסות של כ- 30-25 מיליון שקל ממהלך התייעלות זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

מטוס קרב (דובר צהל)מטוס קרב (דובר צהל)

מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון

משרד הביטחון דורש תוספת תקציב של 7 מיליארד שקל - האוצר מונע אותה ובצדק - אנחנו מדינה שיש לה צבא ולה ההיפך, אי אפר להקריב הכל למען הביטחון, והכי חשוב - קודם שהצבא יתייעל. יש סכומי עתק שנזרקים בלי תמורה

מנדי הניג |

מלחמה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. התקציב המבוקש לשנת 2026 עומד על 144 מיליארד שקל,  האוצר דורש התייעלות ומעכב אישור עסקאות. מנכ"ל משרד הביטחון: "האוצר מעכב עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי" האוצר בתגובה: "חריגה מהתקציב המאושר צריכה להיבדק מחדש". אין כאן צ'ק פתוח ובצדק. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות מוציא ובצדק כדי לחזק את הצבא, אבל הוא זורק כספים - פחות מכרזים, פחות פיקוח, אפילו הרבה מילואימניקים (בעורף) שאין בהם צורך. רוצים תקציב? קחו מהשומנים שלכם. 

לא ניתן בשם המלחמה להקריב את התקציב של הרווחה, התרבות, הבריאות, התחבורה. ביטחון זה מאוד חשוב, בראש דר העדיפויות בתקופה כזו, אבל לא בכל מחיר. בתוך התקציב של משרד הביטחון יש בורות שומן, לרבות פנסיות, הצטיידות רשלנית, עובדים מיותרים, מבנים מיותרים.  רה-ארגון שם הוא קריטי.  

הדרישה של הצבא כוללת תוספת ייעודית של 7 מיליארד שקל עבור היערכות ממוקדת לאיום האיראני, שלפי משרד הביטחון מחייבת "הצטיידות במתכונת חירום". הסכום הכולל כולל התחייבויות קיימות שכבר נחתמו באישור האוצר בסך כ‑100 מיליארד שקל, השקעה באחזקת 60 אלף חיילי מילואים לאורך השנה בהיקף מוערך של 37 מיליארד שקל, ועלויות נוספות לשיפור הכשירות של צה"ל. מול הדרישות התקציביות, באוצר ממשיכים לדרוש התייעלות. בחוק ההסדרים האחרון הופיעה שורת צעדים שמטרתם לצמצם את תנאי הקבע, תוך העדפה תקציבית לטובת הלוחמים הסדירים.

"האוצר בולם עסקאות רכש קריטיות"

מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר ברעם, התייחס היום בדיון בהנהלת המשרד להתנהלות משרד האוצר ואמר כי "האוצר בולם את משרד הביטחון ומעכב חתימה על עשרות עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי". באיזה קלות הוא מעביר את האחריות לאוצר, ועד כמה זה משפט אווילי וחסר אחריות. אם אנחנו לא מוכנים, אתה מודיע על כך לאויב מעל גבי העיתונים? ומעבר לכך - האוצר עובד עם תקציב, אם אתה לא מודע לשיטה - יש בעיה גדולה, בעיקר כי התרגלת לצ'ק פתוח. כל משרד שצריך-מעוניין בהגדלת תקציב פונה וזה נבחן. משרד הביטחון מקבל במקרים רבים פתור מהתהליך הזה, אבל עכשיו כבר אנחנו ב"משחק חדש". אנחנו במקום של צמצום הוצאות הביטחון לא ההיפך.  


ברעם המשיך ואמר כי העיכוב כולל עסקאות לרכש חימושים, חלפים לטנקים, רחפנים ליחידות מתמרנות, מיגון יישובים בגבול לבנון ועזה, והקפאת חוזים להקמת מכשול בגבול המזרחי, זאת למרות החלטת ועדת השרים להצטיידות. "לאחר שנתיים של מלחמה רב זירתית אינטנסיבית, משרד האוצר מתמקד בנושאים שוליים יחסית לעומת האיומים המתפתחים מאיראן ומזירות נוספות. נדרש כעת מיקוד בהשבת הכשירות ובחיזוק המערכים שנשחקו - בהיקף ובהיקף מיידי".