איתי בן דןאיתי בן דן
אופטימיות זהירה

איך הצליחה טיוואן לנצח את הקורונה?

למרות שטיוואן היתה מהמדינות הראשונות להיפגע מהנגיף, היא הצליחה להתמודד איתו בהצלחה - 59 חולים בלבד - איך היא עשתה את זה ומה ניתן ללמוד ממנה?
דר' איתי בן דן | (17)
נושאים בכתבה אינטר קורונה

טיוואן היא אחת המדינות הראשונות מחוץ לסין שנפגעו מנגיף הcovid19. טיוואן היא מדינה שיש ממנה ואליה תנועה מתמדת מסין וממחוז חובאי. טיוואן אינה מדינה יותר מתקדמת טכנולוגית מישראל, או מדינות מרכז וצפון אירופה ויש שם תקשורת חופשית וגישה לאינטרנט. ועם הכל טיוואן בולמת את מספר הנדבקים על 59.

מה טיוואן עשתה אחרת:

1. מודיעין: שירות הביון הטיוואני היה ככל הנראה הראשון להבין שהסינים מסתירים מגיפה רצינית ולכן הטיוואנים ניטרו את כל הכניסות של אזרחי סין ובפרט אזרחי סין מוואהן עוד בדצמבר.

2. הכנה מראש: טיוואן סבלה קשות ממגיפת הסארס ב2003 שגרמה למותם של 73 אזרחי טיוואן ופגעה קשות בכלכלתה. כתוצאה מכך הייתה הערכות של המדינה למניעת התפרצות מגיפה. שהתבטא בין היתר במוניטורי חום (אינם יעלים בזיהוי, אך כן נותנים אומדן סטטיסטי במקרה של התפרצות מגיפה ממקור מסויים)

3. ביצוע צעדים אגרסיביים במובן של אי קבלת אנשים מווהאן, וביטול טיסות לסין.

4. ניטור אלקטרוני מלא בתחילת המגיפה של הטלפונים הסלולרים, מציאת כל האנשים שנפגשו עם הנשאים ובידודם.מתן קנסות כספיים כבדים (עשרות אלפי דולרים) למפרי בידוד.

5.הקמת מאגר מידע מקיף הכולל את תנועת כל האזרחים והתיירים שיצאו מסין ומי שנפגש איתם. בניית מאגר מידע על כל האזרחים שסבלו מסיבוכי שפעת ודלקת ריאות (אז עוד לא היה ברור טיב הנגיף)

6. ביצוע אנליטיקה מתקדמת של מאגר המידע על מנת למצוא אנשים בדרגת סיכון גבוהה להידבק ולהדביק ובידודם.

>>>לטורים קודמים של דר' איתי בן דן

בישראל אנחנו כבר ב-298 חולים דומה למצב שאיטליה הייתה בו ב-25 לפברואר וספרד ב-5 למרץ. ההתרחשות באיטליה שפכה אור על הסיבה לשונות בין כמות מקרי המוות אצל אנשים מבוגרים לעומת צעירים. בגלל העומס שנוצר על מחלקות פנימיות צריך להחליט את מי מחברים למכונת הנשמה ואת מי לא. צעירים מקבלים עדיפות.

הציבור והמשק יתקשו לעמוד בבידוד ארוך שימוש בכלים אנליטיים יוכל לייעל דרמטית את הבידוד ולהקטין את ההדבקה.

יש חשיבות מקצועית מעבר למוראלית (שגם היא חשובה) ששר הבריאות יהיה רופא שהוא בעל מקצוע בתחום ניהול מערכות בריאות, ויש לו כריזמה ואוטוריטה. דבר זה נכון גם לגבי מנכל המשרד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

יש לנו אנשים שאינם ידוענים כמו למשל קובי רובינשטיין מהטכניון (שיסלח לי) שבאמת מבינים לעומק מודלים של התפרצות מגיפות מעבר לקריאה מנוסחה, במשרד הבריאות שעד כה לא מראים סימנים של מקצועיות בהתנהלות צריך להרפות מהאגו הנפוח ולהשתמש בהם.

היו כשלים בהתמודדות עם המגיפה, ישראל אינה מדינה במרכז אירופה עם גבולות פתוחים. צריך להתארגן לתסריטים גרועים בפרט הקמת מספר בתי חולים שדה להתמודד עם עומס בתקווה שלא יתממש.

אפשר בהתנהלות נכונה, חכמה וגם אגרסיבית כשצריך (הטלת סגר על מקומות שיש בהם כמות גבוהה של נשאים) לא להגיע למקומות האיטלקיים/ספרדים.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אנונימי 19/03/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    שעל השטויות שלה חולים שזקוקים לקנאביס משלמים עד היום. מצד שני ליצמן עוד לפני הקורונה היה חייב ללכת הביתה על הכשלונות שלו.
  • 11.
    דירה=קורת גג 17/03/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • אז למה ל80% מהברליבאים אין דירה? (ל"ת)
    מ.ח. 19/03/2020 00:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ד 17/03/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    בטאיואן יש את מפעלי הסמיקונדקטור המתקדמים ביותר בעולם. למשל המפעל הטוב בעולם TSMC
  • דגן 18/03/2020 23:29
    הגב לתגובה זו
    אינדיקטור לטכנולוגיה ברמה גבוהה. זה מפעל מעגלים מודפסים. דבר איתי על סייבר, AI, פינטק, אוטוטק וכו'. הם לא מגרדים את התחתית בתחומים הנ"ל, בהשוואה לישראל.
  • 9.
    אבי 17/03/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
    זה לא עניין של דמוקרטיה וזכויות אזרח! זה עניין של חיים ומוות לחלק גדול מהאוכלוסיה! די לתמיתות ולטימטום!!!
  • 8.
    טיוואן זה לא ליצמן או איל גולן, ואנחנו הרי "עם סגולה" (ל"ת)
    שלייפר 17/03/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יוסי 17/03/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    גיל 50 והלאה ...בידוד מלא חודש 30 עד 50 מחלות רקע ומערכת חיסון ירודה בידוד מלא לחודש 0 עד 30 "להתנפל " עליהם עם בדיקות הם נשאים סמויים ....מי שעובר בדיקה בידוד עד קבלת תוצאה ....הפרדת אוכלוסיות גיל ...זה יתן לנו בלימה השהייה וזמן ...
  • 6.
    אזרח 17/03/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
    גנץ עסוק בהסתה ושקרים ומזימות עם ארגוני מחבלים לגניבת שלטון.בוגי אשכנאצי ולפיד חורשי מזימות!
  • 5.
    אדם 17/03/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    וילמד מטייואן
  • 4.
    אורלי 17/03/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    זה ההבדל ביננו לבין מז' אסיה הממושמעת והתרבותית.תגובתי למאמרך,המעניין,אך לא הרלוונטי לאזור.
  • 3.
    ירון 17/03/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
    בינתיים אנחנו מדינה ערבית טיפוסית.
  • פרשנדתא 17/03/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
    אז נודיע לך
  • 2.
    ניתוח מדויק! (ל"ת)
    אדם 17/03/2020 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    mr sus 17/03/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    זו תשובתי הצנועה...אי אפשר להשוות את מוצארט למוסיקה מזרחית,עם כל הכבוד.
  • יואב 17/03/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
    ומדוע להגיב בגזענות נוסח יועז הנדל? זו התנשאות מיותרת
  • את רגשי הנחיתות שלך.הוא כתב דברים כ"כ נכונים,מה הקשר?!! (ל"ת)
    דחוף לתחת 17/03/2020 14:28
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.