מה גרם לשני ניירות בת"א לרכז מחזור ענק של 2.8 מיליארד שקל בנעילה?

התשובה: מנהלי תעודות הסל הזרימו בשלב הנעילה ביקושים לאגרות החוב שמועד פדיונן יחול ב-30 באפריל בעוד חמש שנים ובעוד שנתיים
יעל גרונטמן |

המסחר בשוק המניות התל אביבי התנהל היום בעצלתיים ובסופו סגר מדד המעו"ף ללא שינוי והמחזור בשוק המניות וההמירים הסתכם רק ב-713 מיליון שקל. אולם בשוק האג"ח המקומי היה זה יום מעניין מאוד, במיוחד למנהלי תעודות הסל, שהזרימו בשלב הנעילה ביקושים לאגרות החוב שמועד פדיונן יחול ב-30 באפריל בעוד חמש שנים ובעוד שנתיים, ולכן הן עברו היום לקבוצות מדדים המשקפות תקופות שונות מאלה בהן נסחרו עד היום.

האג"ח ממשלתי צמוד 0418, שמועד פדיונו יחול ב-30 באפריל 2018, ריכז מחזור ענק של לא פחות מ-1.353 מיליארד שקל. זאת, מאחר ולמעשה היום בסיום המסחר נדרשו מנהלי תעודות הסל להעביר אותו מקבוצת המדדים של אג"ח לתקופה של 5-10 שנים לקבוצת המדדים של אג"ח לתקופה של שנתיים עד 5 שנים.

בדומה, לאג"ח גליל 5472 הוזרמו פקודות בשווי של מעל ל-1.451 מיליארד שקל. זאת לאחר שמנהלי תעודות הסל נדרשו להעביר את החזקותיהם בו מקבוצת המדדים לתקופה של שנתיים עד 5 שנים לקבוצת המדדים העוקבת אחרי אג"ח שמועד פדיונן יחול בתקופה של עד שנתיים (0-2).

דודי רזניק, מנהל תחום האג"ח של לאומי שוקי הון אמר הערב בשיחה עם Bizportal כי "ההסבר לכך שבסה"כ המחזור הגדול שנרשם בנעילה לא גרר תנודה חריפה בני"ע אלה (ממשלתי צמוד 0418 עלה ב-0.13% וגליל 4572 עלה ב-0.06%) היא בגלל שמדובר בתהליך טכני במהותו שהיה ידוע בשוק והסוחרים התכוננו אליו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.2%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


טסט

עדי ברזילי |
מדד ת"א 35 טבע 3.1% לאומי פועלים -0.35%