רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ

מנכ״ל מנועי בית שמש: “העולם במצוקת מנועים ואנחנו בעמדה מצוינת"

"אנחנו נהנים מכל העולמות, גם הביטחוני וגם האזרחי; הביקושים גדולים", העסקה הגדולה בתולדות מב״ש - 1.2 מיליארד דולר, תימשך 15 שנה ותכלול גם אופציה להארכה בהיקף של כ־400 מיליון דולר; מנכ"ל החברה, רם דרורי, מדבר על צווארי הבקבוק בתעשייה, על ביקושי השיא למנועים, על האיזון שבין התחום הביטחוני לאזרחי - ועל הדרך שבה מב״ש מתכננת את הצמיחה שלה לעשורים קדימה

מנדי הניג | (1)
נושאים בכתבה מנועי בית שמש

מדרגה ועוד מדרגה ועוד מדרגה - מנועי בית שמש רצה למעלה, חוצה מכשולים, קונה עסקים ומתברגת כאחת המועמדות להיות חברת השנה ומניית השנה. שם משעמם, תחום תעשייתי, אבל היא עולה על רוב חברות הטכנולוגיה המקומיות בצמיחה, בצבר, ברווחים ובתשואת המניה. 

מנועי בית שמש בית שמש 7.89%  שמייצרת מנועים למטוסים לצד מערכות נוספות למטוסים נהנית מהיק ייצור עולמי גדול בשל חוסר עולמי במטוסים - גם מטוסי נוסעים וגם מטוסים צבאיים. היום מדווחת החברה על הזמנה ענקית של 1.2 מיליארד דולר. 

מי שעקב אחרי מנועי בית שמש בשנה האחרונה כבר רגיל לכותרות גדולות. אבל גם למי שמכיר את החברה מקרוב, ההודעה האחרונה הצליחה להפתיע. בית שמש, שפעלה במשך שנים מתחת לרדאר של התעשייה הביטחונית, הפכה בשנתיים האחרונות לאחת ההצלחות הבולטות בבורסה.  מניה שעלתה בכ־180% בשנה האחרונה, ושווי שוק שנושק כבר ל-6.8 מיליארד שקל.

בשונה מאלביט או מהתעשייה האווירית, מב״ש לא מפתחת מערכות נשק, טילים או רחפנים, אלא את מה שמניע את כל אלה: מנועי הסילון עצמם והחלקים שמרכיבים אותם.

הייחוד שלה טמון בכך שהיא אינה יצרנית “מערכתית”, אלא יצרן־על בתוך שרשרת האספקה העולמית. היא לא מוכרת למדינות, אלא עובדת מול ענקיות כמו Pratt & Whitney ו־Rolls-Royce, שמוכרות הלאה ללקוחות כמו בואינג, לוקהיד מרטין וחילות אוויר ברחבי העולם. וזה מוביל לקח שגם כשהשוק הביטחוני חווה האטה, היא יכולה להישען על התעופה האזרחית ולהפך.

“אנחנו נהנים משני העולמות”, אומר מנכ"ל החברה, רם דרורי. “הפעילות הביטחונית והאזרחית שלנו נמצאות כיום שתיהן במצב שוק של ביקושים גבוהים מאוד. זה מאפשר לנו לנהל את הסיכונים בצורה מאוזנת ולשמור על רמת פעילות גבוהה גם אם תחול רגיעה מסוימת בזירה הביטחונית.”

כשאני שואל אם זה מציב את מנועי בית שמש בעמדה טובה יותר לעומת ענקיות כמו אלביט או התעשייה האווירית, הוא נזהר מלהשוות. “אני לא עושה השוואות. כל חברה מתמודדת עם אתגרים שונים. אבל גם אם מחר יהיה שלום עולמי, זה לא אומר שמדינות יפסיקו להצטייד. התקציבים הביטחוניים בעולם ממשיכים להיות סוערים, וזה נותן תמיכה לשנים קדימה.”

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החוזה החדש שעליו דיווחה החברה הוא הגדול בתולדותיה 1.2 מיליארד דולר עם אופציה להארכה של עוד כחמש שנים בהיקף של כ־400 מיליון דולר נוספים. מדובר בהרחבה של חוזה קיים מ־2019 בין החברה־הבת חישולי כרמל לבין אחת מיצרניות מנועי התעופה הגדולות בעולם. ההסכם נכנס לתוקף רטרואקטיבית מאפריל 2025, יימשך 15 שנה לפחות, וכולל גם פיתוח וייצור של חלקים חדשים לשתי תוכניות מנועים עולמיות. עם החתימה הזו, סך הסכמי המסגרת של מנועי בית שמש גדל בכ־50% מ־2.1 מיליארד דולר לכ־3.3 מיליארד דולר.

לדברי דרורי, “זה הסכם אסטרטגי שמעניק ודאות לשני הצדדים בעולם שבו כולם חווים חוסרים בשרשרת האספקה. יש פה הרבה מאוד אמון, זה לא חוזה שנולד ביום אחד. זו תוצאה של מערכת יחסים ארוכת שנים, ושל רצון משותף להבטיח יציבות ללקוחות וגם לנו כספק.”

“יש כאן אמון עמוק - זה חוזה שנולד מקשר של שנים”

איך נולד החוזה הזה? 

“מדובר בלקוח קיים שמכיר אותנו שנים רבות. זה תהליך של אמון, מערכת יחסים חזקה שמבוססת על איכות ועל אמינות. בעולם שבו יש צווארי בקבוק בכל שרשרת האספקה, החוזים האלה מעניקים לשני הצדדים ודאות. גם הלקוח רוצה לדעת שיש לו יצרן יציב לאורך זמן, וגם אנחנו יודעים שנוכל לתכנן קדימה עד 2040 ואפילו 2045.”

״זה הסכם טוב לשני הצדדים. הוא נבנה מתוך שותפות אמיתית ותמיכה בפרויקטים חדשים של הלקוח, והוא מאפשר לנו לתכנן קדימה בצורה נכונה. אנחנו מסתכלים עליו לא רק במונחים של גודל, אלא של עומק ושל יציבות.”

ציינתם בהודעה היערכות מיטבית מבחינת תשתיות וייצור. נראה גם גיוסי עובדים חדשים?

“אנחנו בהחלט צופים הרחבת פעילות בשנים הקרובות, ונערכים בהתאם גם בכוח אדם וגם בתשתיות. אבל זה תהליך רב-שנתי, לא מהלך מיידי. היתרון של הסכם כזה שהוא נותן לנו תכנון קדימה - גם מבחינת השקעות בציוד ובמפעלים וגם מבחינת ההון האנושי.”

אתה מדבר על צווארי בקבוק עולמיים. איך זה משפיע עליכם בפועל, הרי כשהביקושים נהיים מוגזמים מידי זה יכול גם להוביל לאינפלציה בחומרים הגלם ובשכר?

“זו אחת הסיבות שחוזים כאלה נחתמים. כשכל העולם חווה עיכובים באספקה ובייצור, דווקא מי שמסוגל לעמוד בלוחות זמנים הופך לשותף אסטרטגי מבוקש. אנחנו מזהים את זה כהזדמנות, לא כבעיה.”

“העולם במצוקת מנועים - ואנחנו בעמדה מצוינת”

דרורי מתייחס גם לביקושי השיא בשוק המנועים: “העולם כולו סובל ממצוקת מנועים. חברות מפרקות מטוסים רק כדי להשיג מנועים חלופיים. זו לא בעיה שתיפתר מחר בבוקר. ההתייצבות בשרשרת האספקה תימשך שנים. מבחינתנו זו הזדמנות משמעותית. אנחנו מגיעים אליה בפוזיציה טובה, עם יכולות ייצור מגוונות וחוזים ארוכי טווח.”

לדבריו, החברה ערוכה להתמודד גם עם האתגרים הכלכליים הנלווים: “כן, יש לחצי שכר, יש התייקרות של חומרי גלם, אבל אנחנו מתמודדים. לא הכול ניתן לנטרל, אבל אנחנו ערים לזה ויודעים לנהל את זה נכון.”

“גם אם מחר יהיה שלום - הצמיחה תימשך”

מנועי בית שמש סיכמה את הרבעון השני של 2025 עם עלייה של 24% בהכנסות לרמה של 77 מיליון דולר, אך עם ירידה קלה ברווח הנקי ל־7.2 מיליון דולר בשל הוצאות מימון ומיסוי שנבעו מתיסוף השקל. למרות זאת, מגזר המנועים המשיך לשמור על רווחיות גבוהה, ומגזר החלקים התרחב בקצב מתון.

לדברי דרורי, “זו מגמה ברורה של צמיחה יציבה. אנחנו פועלים באסטרטגיה ארוכת טווח, לא קופצים בין טרנדים. העסקה הזו רק מחזקת את התשתית לצמיחה בשנים הבאות.”

“הנורבגים ירדו מהרכבת רגע לפני שהיא האיצה”

כשאני מזכיר את הקרן הנורבגית שמכרה את אחזקותיה בחברה כחלק מהחלטת הממשלה באוסלו לצמצם השקעות בישראל, דרורי מציין: “הם ירדו מהרכבת רגע לפני שהיא האיצה. זה עשה יותר רעש תקשורתי מאשר השפעה אמיתית. החברה ממשיכה קדימה.” גם המימוש של קרן פימי מתקבל בהבנה, כשהיא עדיין נשארת בעלת השליטה המרכזית “פימי שותפה שלנו לאורך זמן. אחרי עליות כאלה, זה טבעי שיהיו מימושים. האמון של הקרן בחברה ובכיוון שלנו נמשך.”

“החזון רחב - גם טכנולוגית וגם גיאוגרפית”

דרורי מסכם באופטימיות זהירה: “אנחנו פועלים באסטרטגיה ברורה, עם בסיס עסקי, אנושי וטכנולוגי חזק. Turbine Standard בארה"ב כבר תורמת ליכולת שלנו להציע סל רחב יותר של מוצרים, וזה רק תחילת הדרך. אנחנו מתרחבים גיאוגרפית, משקיעים בחדשנות ובאוטומציה, ומסתכלים קדימה לעשורים הבאים. הביקושים פה כדי להישאר, ואנחנו מתכננים להיות בלבם.”

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חפשו עובדה חישולי כרמל ותבינו (ל"ת)
    עדית 05/10/2025 13:51
    הגב לתגובה זו
ירידות עליות בשווקים
צילום: דאלי

רמז עבה לסיום העליות בבורסה

האם השוק כבר מגלם את עסקת החטופים והסכם הפסקת האש? מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות?

מנדי הניג |

השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. הרחבה חשובה - למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך

גופים מוסדיים, חשוב להזכיר, הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. ההפסדים ככל שיהיו לא משפיעים עליהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף בתמורה לדמי ניהול (גבוהים בממוצע בכ-60%-80% מדמי הניהול בארה"ב). הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו, ואז השכר והבונוסים שלהם יעלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה. 

התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. האופטימיות יוצרת מצב רוח טוב, צריכה מכל הבחינות - גם צריכה של מניות כשלזה מצטרפת האופטימיות של הכלכלה ושל היום שאחרי עם שלום במזרח התיכון וזה בהחלט תרחיש אפשרי.  

כל פעם מחדש נשברו שיאים בבורסה המקומית שלנו. כאשר היו תקוות הבורסה עלתה. כאשר התקווה התמוססה, חששו לצאת מהשוק כי הרי בסוף ננצח, בסוף יחזרו החטופים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שזה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה. למה נקווה אז? מה יהיה ביום שאחרי? האם לא נתבוסס במלחמה הפנימית, בבחירות, במשברים פנימיים ובמחלוקות? זוכרים מה היה לפני 7 באוקטובר? זוכרים את ההפגנות והמחאות והמלחמה הפנימית בין שני חלקי העם? 

יכול להיות שהשמחה, הסנטימנט החיובי, הצהלות יהיו כאלו שיהיה דלק להמשך העליות בשוק. אין ספק לאף אחד שאירוע כזה הוא הרבה מעבר לכל אירוע כלכלי רגיל, אירוע פוליטי. אין גם ספק שמצב רוח משפיע על הכלכלה ועל הבורסה באופן מאוד חזק. אבל מה יקרה כשנחזור לשגרה. אם תהיה תקווה - תקווה לשלום אזורי, תקווה לשגשוג כלכלי מרשים, הכלכלה והבורסה צפויות לשגשג. אבל בהינתן כל התרחישים, יכול להיות שביום שאחרי אנחנו נפעל לפי - "קנה בשמועות - מכור בידיעה". ביום שאחרי נביט קדימה וניזכר איך נראתה ישראל בשגרה - מלחמה על בחירת השופטים לעליון, מלחמה בין שופטי עליון לשר מפשטים, הפגנות ומחאות. הלוואי שלא נחזור לזה, למדנו לקח גדול על החשיבות באחדות. אבל, משקיעים צריכים להפנים שיש סיכונים. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מדד הבנקים יורד 1.3%, מדד הביטוח יורד 0.6%; העליות במדדים התמתנו

על רקע הדיווחים והציפייה להתקדמות העסקה המדדים המרכזיים נסחרים בעליות, אם כי חדים פחות מאלה שנרשמו הבוקר; לפי האופציות הדולר מתחזק מול השקל לרמה של 3.28

מערכת ביזפורטל |

בית שמש מדווחת על ההסכם הגדול ביותר בתולדות החברה. החברה חתמה על חוזה ארוך טווח בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר. מדובר בהסכם מחודש ומורחב בין חברת הבת חישולי כרמל (חשכ"ל) לבין אחד מיצרני מנועי התעופה המרכזיים בעולם (OEM), הפועל בתחום האזרחי והצבאי. ההסכם ייכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מ-1 באפריל 2025 לתקופה של כ-15 שנה, ויחליף את ההסכם הקודם שהיה בתוקף עד סוף 2028, שנותרה בו יתרה של כ-164 מיליון דולר. בעקבות החתימה עלה היקף ההסכמים ארוכי הטווח של בית שמש מכ-2.1 מיליארד דולר לכ-3.3 מיליארד דולר, זינוק של כ-50% בהיקף הצבר העתידי. זה רק מראה כמה החברות הישראליות הן גורם בלתי נפרד מפעילות הגלובלית, ולמרות דיבורים על חרמות, נחתמים חוזים אורכי טווח עם החברות המובילות בשוק. להרחבה - חוזה של 1.2 מיליארד דולר למנועי בית שמש - הגדול בתולדות החברה

ברקע הדברים, שוחחנו עם מנכ"ל החברה, רם דרורי, על צווארי הבקבוק בתעשייה, על ביקושי השיא למנועים, על האיזון שבין התחום הביטחוני לאזרחי - ועל הדרך שבה מב״ש מתכננת את הצמיחה שלה לעשורים קדימה מנכ״ל מנועי בית שמש: “העולם במצוקת מנועים ואנחנו בעמדה מצוינת". לדברי דרורי, “זה הסכם אסטרטגי שמעניק ודאות לשני הצדדים בעולם שבו כולם חווים חוסרים בשרשרת האספקה. יש פה הרבה מאוד אמון, זה לא חוזה שנולד ביום אחד. זו תוצאה של מערכת יחסים ארוכת שנים, ושל רצון משותף להבטיח יציבות ללקוחות וגם לנו כספק.”



השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. 

גופים מוסדיים, חשוב להזכיר הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף תמורה לדמי ניהול. הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה. התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. כל פעם מחדש נשברו שיאים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שזה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה.  מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות? רמז עבה לסיום העליות בבורסה



את התמחור החיובי אפשר לראות גם דרך השקל שממשיך להתחזק. למרות שאין מסחר במטבע חוץ היום, ניתן לראות את התנועה דרך הדולר הגלום. הדולר הגלום הוא שער חליפין מחושב של הדולר שנגזר מהמחירים דרך שוק האופציות, ולא מהמסחר הישיר במט"ח. הוא משקף את הציפיות והעלות הגלומה בשוק לגבי שער הדולר בפועל. כרגע הוא מצביע ששער הדולר מחר עם חידוש המסחר יהיה מתחת ל-3.3. מתחילת השנה השקל התחזק מול הדולר בכ-9.5% וב-12 החודשים האחרונים ביותר מ-12%.