רכב חשמלי
צילום: Unsplash

מה מתפתח בעולם הרכב החשמלי?

ביקוש עולה מחד ותחרות גוברת מאידך הם בין התופעות שמאפיינות את ענף הרכב החשמלי שהולך ומתפתח בארץ ובעולם וימשיך להשפיע על כולנו גם בשנים הבאות 
נושאים בכתבה רכב חשמלי

Unsplash

 צילום: Unsplash

ביקוש גבוה, ייצור מוגבר, מדיניות ירוקה ותחרות הם רק חלק ממה שקורה בענף הרכב החשמלי. מדובר על תופעה גלובלית שגוברת בכל שנה ויש לה הישגים עצומים שימשיכו להשפיע על כולנו בשנים הבאות.

לאחרונה הכריז נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שמאז כניסתו לתפקיד, המכירות של רכבים חשמליים בארצות הברית עלו פי שלושה. בנוסף לזה, בתקופה הזו יצרניות רכב אמריקאיות הכריזו על השקעות בסך שמונים וחמישה מיליארד דולר בפיתוחים טכנולוגיים בתחום הרכב החשמלי, הסוללות לרכב והייצור שלהן.

מדובר על מדינה שאמנם היא שוק רכב אדיר, אך בשנים הקודמות קצת דשדשה במכירת רכבים חשמליים ודורגה אחרי אירופה וסין מבחינת אחוזי מכירות כלליים. אז מה קרה בתקופה האחרונה? בעיקר שינוי מדיניות והשקעה באיכות הסביבה מצד הממשל, שזה אומר השקעות כספיות אדירות גם בתחום הרכב החשמלי. התוצאה היא שהשוק האמריקאי החשמלי החל להתעורר.

מדיניות כזו קיימת כבר כמה שנים בעיקר במדינות אירופה וגם בסין. במקומות אלה המדיניות היא להשקיע בתמריצים לעידוד קניית רכב חשמלי ולעודד את השימוש בו. מצד שני, להפחית את כמות הרכבים המזהמים על ידי מתן קנסות על פליטה, העלאת מיסים על רכבים כאלה ואיסור כניסה למרכזי ערים או רחובות מסוימים.

זאת אחת הסיבות שהביקוש לרכבים חשמליים עולה כל שנה ולאחרונה יש אפילו צרכנים שנתקלו בתורים בהזמנות רכבים, בעיקר בשל בעיות באספקת חומרי גלם, שינוע וכוח אדם כתוצאה מההתאוששות האיטית מקורונה, המלחמה באוקראינה ותנועת אוניות עולמית. יצרניות הרכב מודעות לבעיית האספקה ומנסות להתגבר עליה. כל זה לא מרפה את ידי הצרכנים שממשיכים להזמין רכבים חשמליים, כולל בישראל.

מי שנהנה מהביקוש הגובר הן יצרניות הרכב הגדולות אשר משקיעות מיליארדים לטווח הארוך על מנת להגיע לייצור מוגבר של רכבים חשמליים, לפתוח מפעלים חדשים ולהפוך פסי ייצור קיימים לחשמליים. המטרה של רוב היצרניות היא לייצר רק רכבים חשמליים בתוך כעשור ולזנוח את המכוניות המזהמות. לאחר לא מעט עשורים של ייצור רכבים המונעים על ידי דלק, מדובר כאן במהפך בחשיבה של החברות הללו.

מה שכן מטריד כרגע את עולם הרכב החשמלי הוא עניין תשתיות הטעינה. עקב הביקוש הרב לרכבים חשמליים, נוצר מצב שבו במקומות מסוימים יש הרבה רכבים אך לא מספיק עמדות טעינה חשמליות. הדבר ניתן לפתרון, אך לא בזמן קצר. תשתיות טעינה דורשות תכנון מרחבי, הקמה ותפעול ואת כל זה אי אפשר לעשות בבת אחת בכל מקום. אולם, רוב הסיכויים שיתגברו גם על הקושי הזה, בטח כשחשמל הולך להיות מקור אנרגיה מרכזי בתחבורה.

יתכן שאנחנו נמצאים בתקופת ביניים שבה המעבר בין תחבורה מזהמת לתחבורה חשמלית ונקיה דורש זמן. מדובר על עניין כלל עולמי שמקיף את כל תעשיית הרכב ומי שקשור אליה, כך שהמאמצים הם משותפים. האינטרס של כולם במקרה הזה הם לקדם שימוש ברכב חשמלי ונתוני המכירות מראים שזה הכיוון. בכל שנה עולה אחוז הרכבים החשמליים מסך הרכבים בעולם ויש מדינות כמו נורווגיה למשל, שבהן כבר מוכרים יותר רכבים חשמליים מרכבים מזהמים.

עולם הרכב משתנה מול עינינו והדבר מצריך חשיבה גלובלית אחרת. הקמת תשתיות, ייצור מוגבר ותחרות הם חלק מהעניין וההשקעות המתוכננות בנושא הן אלה שיכתיבו את המציאות לשנים הבאות.

אם נחזור להצהרה של הנשיא ביידן ולהשקעה של יצרניות הרכב בארצות הברית, נראה שאלה הצעדים המתבקשים. שילוב כוחות של השקעה עכשיו בשביל השנים הבאות, מדיניות ממשלתית בכיוון, פיתוח תמידי של רכבים וייצור מוגבר שיענה על הביקוש ההולך וגובר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.