מגמות צפויות בשוק הרכב לשנת 2021
עידן הקורונה טרם הסתיים אך כבר עכשיו ניתן לחוש באופטימיות קלה באוויר שכן קצב ההתחסנות עולה ולא מעט ענפים ושווקים מתחילים להראות סימני התאוששות. ענף הרכב הוא אחד מהם והנה קצת ממה שהוא עתיד להביא לנו כבר בשנה הקרובה
זאב נחמנזון
מגפת הקורונה גרמה ללא מעט נזקים כאשר עד כה בישראל נרשמו למעלה מארבעת אלפים מתים, מאות אלפי נדבקים, שלושה סגרים גדולים ונזק כלכלי אחד שלא ניתן לאמוד את גודלו, לפחות לא בשלב הנוכחי. בעוד שפעילותם של ענפים רבים דוגמת זה של התיירות הצטמצמה משמעותית, ניכרו ההשלכות הרבות גם בענף השכרות הרכב שספג לא מעט הפסדים והציב את שוק הרכב במקום מאתגר במיוחד.
ועדיין, הצליחו חברות הרכב היציבות והמבוססות להשאיר את ראשן מעל המים וגם לתת מענה ללקוחותיהן תוך התמודדות עם רוח התקופה, לטוב ולרע. לצד הקשיים שנערמו, הגיעו גם בשורות טכנולוגיות, הבטחות וחידושים מפתיעים לקראת שנת 2021 הנוכחית. אחת מהן היא כניסתם של הרכבים החשמליים שנוכחותם גדלה אף יותר ברחבי העולם בשנה החולפת, ובשנה הבאה אנו צפויים לראות רבים מהם גם במגרשיהן של חברות הרכב והליסינג הגדולות דוגמת אלבר הפופולרית, המחזיקה בכמה דגמים חשמליים כבר היום, לצד מגוון עדכונים חדשים.
אז אילו מגמות נוספות צפויות להתרחש בשוק הרכב הישראלי כבר בשנה הנוכחית? לפניכם כמה מהן.
תום עידן הסדאן
דגמי ה"סדאן" של מיטב מותגי הרכב ששטפו את כבישי ארצנו בשנים האחרונות הולכים ונעלמים. תקראו לזה עניין עיצובי או טרנד (ממושך) שחלף, אך הרכבים הללו כבר לא מבוקשים כבעבר. המגמה הנוכחית נעה בין רכבי מיני חסכוניים בדלק ובמקום לבין קרוסאוברים בעלי גישה משפחתית וחווית נסיעה עירונית נעימה. בישראל תוכלו למצוא כמעט לכל מותג רכב – בין אם אסיאתי או אירופאי, לפחות דגם אחד מכל קטגוריה שצויינה ולפעמים אף יותר.
החשמלי וההיברידי
אמנם בנזין עדיין אינו בשורת האתמול אך לאור הטכנולוגיות המתקדמות מעת לעת, לעתים נראה כי לשם מועדות פניו. השאיפה העולמית לצריכת דלק ירוקה יותר מגיעה גם לישראל וכפי שצויין עוד קודם לכן, עוד ועוד דגמים היברידיים וחשמליים צפויים להגיע אלינו במהלך 2021.
- אפריקה מגורים: ההכנסות ירדו ב-14% והרווח נקי זינק ל-18.7 מ' ש'
- מקדונלד'ס: ההכנסות עלו ב-11% - 5.6 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרסאות החשמליות הבאות עלינו לטובה כבר מציגות טווחי נסיעה של 150 ואפילו 200 ק"מ לטעינה, עם טעינה מהירה ופתרונות דרך נוספים המנגישים את החשמליות לרוב תושבי המרכז. הדגמים ההיברידיים מציעים אף הם חיסכון משמעותי בדלק ובהוצאותיו עם מנוע משולב המספק הספק מכובד של 40 כוחות סוס ומעבר. שוק הרכב האירופאי עובר מהפכה של ממש בתחום החשמלי שאת פירותיה נרגיש בקרוב מאוד גם אצלנו.
אוטונומיה בטוחה
הרכבים האוטונומיים אמנם עדיין בראשית התפתחותם יחסית אך מערכות אוטונומיות, בדגש על טכנולוגיות בטיחות, כבר מיושמות ומוטמעות במגוון רחב של דגמים. בתור התחלה, תותקן מערכת להתרעת עייפות בדגמים המובילים של 2021. זו תהיה מערכת הלומדת את התנהגות הרכב על הכביש ובמקביל, גם תשאב את נתוניו הפיזיולוגיים של הנהג. על סמך מידע הנאסף בזמן אמת תוכל המערכת לאתר עייפות או הסחת דעת, להתריע בפני הנהג על כך ובכך למנוע את האסון הבא.
מערכת מצילת חיים נוספת היא זו של מניעת שכחת ילד ברכב, המתריעה במצב בו ילד נמצא בתוך רכב חונה שהדלתות בו סגורות כאשר אינה מפסיקה להתריע עד ניטרול מלא על-ידי הנהג.
כלי בטיחותי נוסף ויעיל שלא ברור מדוע לא הוכנס עד כה כסטנדרט בכל רכב חדש הוא מערכת בלימה בנסיעה לאחור. בניגוד למערכת התרעה אחרת דוגמת חיישנים או מצלמת רוורס, מערכת זו בולמת את הרכב בשנייה שבה היא מאתרת מפגע או גורם שעלול להיפגע בעת הנסיעה לאחור ובכך עשויה להציל את חייו.
נוסף על הבשורה הטכנולוגית, ראוי לציין כי משרד התחבורה אכן מעודד התקנה של מערכות אלו ברכב ואף מתמרץ את המתקינים אותן בהנחות בביטוח ובמיסי הרכב.
מגיע עם מחיר
בשורה פחות נעימה אך לא נוראית במיוחד היא שמחירי הרכב צפויים לעלות החל מחודש זה, בדגש על אלו של הדגמים חדשים. על פי רפורמת הרכבים הירוקים בישראל חל שינוי בחישוב נוסחת המס הירוק, מה שמוביל לעדכון דרגות הזיהום השונות של מבחר דגמי הרכב. גם כניסתם של הרכבים ההיברידיים והחשמליים למגרשים מביאה לייקור נוסף בעלות הרכב אך מצד שני – לירידה משמעותית בעלויות הדלק כך שבהחלט יש למה לחכות.
הורייזן. צילום: עמית צורהשקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר
רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה
עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות.
מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?
ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.
המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170
אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.
יעל חיו. צילום: מיכה בריקמןאיך לנהל משא ומתן בין שתי חברות גלובליות? הטקטיקה הנכונה לגישור עסקי אמיתי
משא ומתן בינלאומי הוא אחד האתגרים המורכבים בעולם העסקי, שדורש מודעות תרבותית, אינטליגנציה רגשית ועומק אסטרטגי. כך תעשו זאת נכון
בעידן שבו עסקים חוצים גבולות ותרבויות, ניהול משא ומתן בין שתי חברות גלובליות הוא אחת המשימות המורכבות והרגישות ביותר בעולם העסקי. מדובר בתהליך שבו כל מילה, הבעה או החלטה עשויים לשנות את מהלך העסקה - ולעיתים אף את עתיד
החברות המעורבות.
כדי להבין איך לנהל תהליך כזה בצורה נכונה, ראוי להקשיב לגישה של יעל חיו (Yael Chayu) - מומחית בינלאומית לניהול משא ומתן עסקי מורכב, שמלווה מזה עשור חברות ענק כמו Intel, SAP, Dell, Pfizer ו־AWS.
להבין את שפת הצד השני - לא רק מילולית
אחת הטעויות הנפוצות במשא ומתן גלובלי היא ההתמקדות בשפה עצמה, במקום בתרבות שמאחוריה.
יעל חיו מדגישה כי ההבדלים התרבותיים משפיעים על האופן שבו כל צד תופס לחץ, זמן, סמכות והתחייבות. למשל, חברה אמריקאית עשויה להעדיף סגירה מהירה ומדויקת עם לוחות זמנים ברורים,
בעוד ששותפה מאסיה עשויה להעדיף תהליך ארוך יותר המבוסס על אמון והיכרות אישית.
לכן, לפני שמתחילים לדבר על מספרים, חשוב לחקור את התרבות הארגונית והלאומית של הצד השני: איך מקבלים החלטות? האם נהוג לדבר ישירות או בעקיפין? מי נחשב ל"אדם החזק" בחדר? הבנת הדקויות הללו תאפשר לגשר על פערים עוד לפני שהן מתרגמות למתיחות עסקית.
טקטיקת "שני השולחנות" - בין הגלובלי לאישי
כשמדובר במשא ומתן בין שתי חברות בינלאומיות, יש שני שולחנות שעליהם יושבים הצדדים:
האחד גלוי - הפגישות, המסמכים והמצגות.
השני סמוי
- האינטרסים הפנימיים של כל צד, הצרכים האישיים של המנהלים, והלחצים שמגיעים מהדרגים הגבוהים.
- ״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים
- בול מסחר הולכת להסדר חוב - המניה קורסת 30% והאג"ח בתשואה של 180%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעל חיו מתארת את טקטיקת "שני השולחנות" כגישה שמאפשרת לנהל משא ומתן כפול - גם ברמה העסקית וגם ברמה האנושית. היא ממליצה למנהלים ללמוד לזהות את המניעים שמאחורי העמדות,
ולהשתמש בהם לבניית אמון אמיתי.
משא ומתן יעיל, לדבריה, אינו עוסק ב"ניצחון" אלא ביצירת מצב של Win-Win, שבו שני הצדדים חשים שהרוויחו, גם אם לא השיגו הכל.
