פרידה מיואל מרקוס - העיתונאי שכתיבתו הייתה "קונצרט של מילים"
יואל מרקוס ז"ל (צילום מתוך ויקיפדיה)
ביום שישי, בזמן שהמלחמה באוקראינה נכנסה ליומה השני, הובא למנוחת עולמים העיתונאי, הפובליציסט וחתן פרס סוקולוב, יואל מרקוס ז"ל, שהלך לעולמו בגיל 90. היה משהו סימבולי באוויר באותו יום.
יום שישי היה במשך שנים רבות אחד מימי הפרסום הקבועים של מרקוס בעמודי הדעות של "הארץ". מאמרו פורסם גם בימי שלישי, תמיד באותו מקום - באמצע העמוד ותמיד עם אותה השפעה על קובעי המדיניות שלנו.
.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תומר סגיס
.
מרקוס נפרד מאיתנו ברגע נדיר בו מתרחש אירוע עולמי בעל השפעה גלובלית, שלצערנו כבר לא יקבל את התייחסותו החדה והמפולפלת שכל כך אפיינה את כתיבתו העיתונאית.
ברמה האישית היה עבורי יואל מרקוס מודל לעיתונות פובליציסטית מעוררת השראה. למאמריו נחשפתי כילד לפני כ-40 שנה ופשוט נשבתי בקסמיו. המנוי לעיתון שקבלתי מהורי באותם הימים, היה האופציה היחידה להיחשף למאמרים, שנים רבות לפני כניסת האינטרנט לחיינו. הציוריות הכתיבתית של מרקוס היתה קונצרט של מילים, ואותה יישמתי לימים הלכה למעשה בכתבתי במעריב.
במשך שנים רבות הקפדתי לא לקרוא בשישי את מאמרו רב ההשפעה של מרקוס, אלא לשמור אותו לקפה הראשון של שבת בבוקר, ובזכותו להרגיש עונג שבת אמיתי שכל כולו איכות עיתונאית בלתי מתפשרת.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
לימים, בשנת 2011, הוגשם לי חלום. ידידתי מירב דבורי לוי ששימשה כסמנכ"לית השיווק של הארץ, הפגישה אותי עם מרקוס בחדרו במערכת. זוכר כי פסעתי למשרדו בחיל ורעדה כמי שמגיע למקדש העיתונות לפגישה עם הכהן הגדול של התחום.
.
יואל מרקוס (שלישי מימין) מקבל את פרס סוקולוב ב-2017 (צילום: יעל צור)
.
מרקוס כהרגלו היה לבוש בקפידה, והפלגנו בשיחתנו לימים הרחוקים של העיתונות הישראלית החל בשנות ה-50 בה החל את דרכו העיתונאית דרך כתיבתו בעיתונים "חרות" ו"דבר", ועד להפיכתו בשנת 1965 למוסד אנושי בעיתון "הארץ".
בשקיקה גמעתי את סיפוריו על מאחורי הקלעים של מאמריו "פוקר הדמים" לפני מלחמת לבנון הראשונה, "יציאה עצובה מההיסטוריה" שעסקה בהסתגרותו של מנחם בגין לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים, וכמובן הסקופ הגדול ביותר שלו בשנת 2004 על תכנית ההתנתקות של ראש הממשלה דאז אריאל שרון. הסקופ הזה עלה לראשונה באתר ולא בעיתון ותוך פרק זמן קצר הכה גלים בארץ ובעולם.
מרקוס חובב הגאדג’טים, התחבר מאוד למדיום הדיגיטאלי אך בה בעת קידש את המילה הכתובה בעיתון. מעת לעת פרסם מרקוס את הטור שהפך למיתולוגיה עיתונאית - "חמש הערות על המצב", שהורכב מפסקאות קצרות שהצליחו לתמצת אירועים גדולים תוך מתן נקודות מחשבה לקוראים עם הפרספקטיבה המרקוסית הכל-כך ייחודית.
בטוריו לא היסס לגעת גם בדברים הקטנים של חיינו שטופלו באותה יראת קודש כמו הנושאים העומדים בראש סדר היום הציבורי. בזכות שליחותו העיתונאית בצרפת, זכינו לאחר חזרתו לארץ בספר היין של ישראל שהיה הראשון ששם דגש על יין כתרבות בשלל עולמות.
בניגוד לעיתונאים אחרים המזוהים עם העיתונות הכתובה, מרקוס כמעט ולא הופיע בתקשורת האלקטרונית, אך עוצמת קולה של מילתו הכתובה תמשיך ללוות את עולם העיתונות לעד. יהי זכרו ברוך.
- 1.טור מרגש. כל הכבוד תומר סגיס (ל"ת)ערן 28/02/2022 15:49הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
