פישר בנאומו בניו יורק: "יש להיזהר מהשלכות של ריבית נמוכה"

אלמוג עזר | (12)
נושאים בכתבה סטנלי פישר

סגן יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, סנטלי פישר, נאם הערב בניו יורק. בנאומו טען כי יש להיזהר מהשלכות של ריבית נמוכה בשווקים. לדבריו, ריבית נמוכה לאורך זמן עשויה להוביל למיתון כלכלי ארוך ועמוק יותר. נאומו של פישר נעשה במסגרת ה"מועדון הכלכלי" של ניו יורק שעם חבריו נמנים כמה מהאנשים הבולטים במנהטן, בהן בכירי וול סטריט. 

"השלכה נוספת של ריבית נמוכה לאורך זמן היא ערעור היציבות הכלכלית" כך קרא פישר. אם כי על פיו, האינדיקטורים הכלכליים בארה"ב בימינו אינם מעידים על אי יציבות. בנוגע לקביעת רמת הריבית, הוסיף פישר על כך שקיימים נתונים כלכליים, שנמצאים מחוץ לשליטת הפד' ובכל זאת הם משפיעים על גובה הריבית במשק. פישר הזכיר נתונים כמו דמוגרפיה וטכנולוגיה. 

הריבית בארה"ב עומדת על שיעור של בין 0.25% ל-0.5% מאז דצמבר האחרון. קיים צפי הולך וגובר בשווקים כי הבנק המרכזי יעלה את הריבית שוב בדצמבר הקרוב. המשקיעים, נכון להיום (ב') מעניקים סיכוי של 60% לתרחיש זה.

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר, נגידת הבנק המרכזי בארה"ב ג'נט יילן נאמה גם היא בניו יורק ושלחה מסר לשווקים בנוגע לגישתו של הפד' לרמת האינפלציה וגובה הריבית. לטענת יילן, הפד' עשוי לתת לכלכלה האמריקנית להתחמם ולהגיע לתעסוקה מלאה ובתוך כך לבחור שלא להילחם באינפלציה. זאת לאור העובדה שלהתחממות הכלכלה יתרונות רבים, בודאי בתקופות שבהן מתקיימת חוסר ודאות במשק, בעוד הסיכונים שבעליית מחירים קטנים יותר.

פישר טען הערב כי הביקושים הנמוכים יחסית בכלכלה האמריקנית והצמיחה המתונה, נובעים ממספר סיבות. בניהן תפוקה נמוכה, השקעה לא מספקת של העסקים, הזדקנות האוכלוסייה המקומית וצמיחה גלובלית חלשה. בחצי השנה הראשונה של שנת 2016, כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור של מעט יותר מ-1%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אמרתי לכם פרוטרום פרוטרום ופרוטרום (ל"ת)
    קובי 18/10/2016 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לא יעזור לל פישר היקר השווקים חעלו ויתנפחו (ל"ת)
    קובי 18/10/2016 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מי שהביא אותו עלינו זה רק ביבי האפס (ל"ת)
    משה 18/10/2016 06:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הפד מאיים כבר שנתיים בעלית ריבית (ל"ת)
    סיפורי סבתא 18/10/2016 01:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כשהחתולה השחורה תסיים את הנשיאות וול סטריט תהיה ירוקה. (ל"ת)
    007 17/10/2016 23:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    tאבנר 17/10/2016 21:58
    הגב לתגובה זו
    אין לו מושג על מה הוא מדבר ......מתחזה לכלכלן
  • 6.
    קלוק 17/10/2016 21:53
    הגב לתגובה זו
    מיתון וזאת כדי לעמוד בהחזרי החוב אל מול הלחץ במחירי נכסים שיורדים מול העיניים . נכסים מכל הבא ליד שנקנו בשנים האחרונות יהפכו בבת אחת להיצע שיזרק לשוק. רק אז יבינו כולם כי מה שהתרחש בשנים האחרונות הייתה אשלייה שרק נתפסה כמציאות. ההתפכחות תהיה קשה מאד.
  • 5.
    אריק / 17/10/2016 21:47
    הגב לתגובה זו
    שהוא ביטל כל זוג צעיר משלם יותר 500000 אלף שח על הלוואה של מליון לעשרים שנה בכך שהוא מנה מהם לקחת ריבית פריים
  • 4.
    אור 17/10/2016 20:53
    הגב לתגובה זו
    מי מדבר ..
  • 3.
    הוא היה מרגל אמריקאי בישראל. (ל"ת)
    חיים גת 17/10/2016 20:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 17/10/2016 20:31
    הגב לתגובה זו
    וכל פעם מוצאים סיבות בקיצור המפולת קרבה
  • 1.
    הנצ 17/10/2016 20:01
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהפנסיונר שגרם נזק רב למדינת ישראל ואשר עלול לגרום נזק לארה"ב ובעקיפין לעולם יצא לפנסיה !!! למי יש רעיון איך לסלקו !!! במקום שיפנו את כל עודפי הכסף העצומים המוחזקים על ידי המשקיעים בכל העולם לעולם המתפתח הגאון מוכר לנו תיאוריות בגרוש !!!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: