
חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-8 בדצמבר
8 בדצמבר 2010 - החללית המסחרית הראשונה, דרגון של SpaceX, משוגרת לחלל
ב-8 בדצמבר 2010 התבצע שיגור היסטורי מקייפ קנוורל שבפלורידה: טיל פאלקון 9 נשא לחלל את החללית דרגון של חברת SpaceX, והשלים בכך את אחת מנקודות המפנה הדרמטיות ביותר בתולדות תעשיית החלל. זו הייתה הפעם הראשונה שבה חברה פרטית הצליחה לבצע את כל שלבי המשימה - שיגור לחלל, הקפה של כדור הארץ, וחזרה ונחיתה מבוקרת, באמצעות טכנולוגיה עצמאית ומערך מסחרי. את החברה הקים אילון מאסק שמונה שנים קודם לכן, במטרה מוצהרת להפוך את הגישה לחלל לזולה, נרחבת וניתנת לשימוש חוזר.
המהלך לא היה רק הישג הנדסי. שיגור הדרגון סומן גם כפריצת דרך כלכלית: זו הייתה החללית הפרטית הראשונה שפעלה במסגרת חוזה מסחרי עם נאס"א, כחלק מתוכנית לעידוד תעשיית חלל פרטית. תוכנית זו אפשרה לחברות כמו SpaceX לגשת למימון ציבורי, תוך עמידה ביעדי ביצוע, והובילה לפיתוח מוצרים בעלי ערך כלכלי גבוה. הדרגון עצמה תוכננה לשאת מטען במשקל של עד שישה טון למסלול נמוך, תוך הפחתה דרמטית בעלויות השיגור ליחידת מטען.
עלות שיגור בודד של פאלקון 9 הוערכה אז בכ-50 מיליון דולר, סכום שנחשב נמוך מאוד ביחס לסטנדרטים של אותה תקופה. מעבר לכך, הדרגון נבנתה כך שתוכל לבצע משימות חוזרות, דבר שצמצם משמעותית את בזבוז המשאבים שעמד בבסיס כל משימה חללית עד אז. השיגור סימן התחלה של עידן חדש: חלל פרטי, תחרותי, ובעיקר - עם פוטנציאל כלכלי של ממש.
לא מדובר היה רק בהישג עבור SpaceX, אלא באירוע שסימן את הכיוון החדש של כל תעשיית החלל. שוקי הלוויינים, מערכות התקשורת, הניווט, הצילום, תשתיות הענן, וגם תחומים אזרחיים וצבאיים - כולם החלו לשלב שחקנים מסחריים בזירה שפעם הייתה ממשלתית בלבד. הדרגון הייתה הכלי שהפך את זה לאפשרי.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אמאר סוברמאניה עובר לאפל - במשימה להוציא אותה מהשיתוק הטכנולוגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
8 בדצמבר 1975 - חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב
ב-8 בדצמבר 1975 נפתחה בעיירה מאונטיין וויו שבקליפורניה אחת החנויות הראשונות בעולם שנועדו למטרה חדשה: מכירת מחשבים אישיים לציבור הרחב. החנות, שנקראה Byte Shop, הוקמה על ידי היזם פול טרל, ונחשבת כיום לנקודת הפתיחה הרשמית של שוק המחשבים לצרכנים פרטיים. בעידן שבו מחשבים נחשבו למוצרים תעשייתיים או אקדמיים בלבד, המהלך נתפס כחריג, מהפכני ובעיקר תמוה בעיני רבים.
עם פתיחתה, החנות הציעה למכירה מחשבים בפורמט תחביב: ערכות הרכבה בסיסיות, לוחות אם, כרטיסים ומדריכים טכניים, לצד מגזינים, ספרות מקצועית ורכיבי אלקטרוניקה. אלא שהמהלך זכה לתהודה יוצאת דופן: תוך שבועות ספורים דווחו מכירות בגובה של אלפי דולרים, כאשר כל רכיב נמכר במאות דולרים, סכומים לא מבוטלים לתקופה ההיא. בפברואר 1976 כבר חצתה החנות את רף ה-40 אלף דולר במכירות חודשיות, ועוררה עניין גובר מצד יזמים, מפתחים ומשקיעים.
ההצלחה לא איחרה לבוא, וכבר זמן קצר לאחר פתיחת הסניף הראשון, הקים טרל את הסניף השני של הרשת, הפעם בסאניווייל, קליפורניה. עד סוף שנות ה-70 מנתה הרשת כ-58 סניפים ברחבי ארה"ב, ושימשה כמוקד מרכזי להפצת מחשבים אישיים, רכיבי חומרה ותוכנה. החנויות פעלו במודל של זכיינות, והפכו לחלק בלתי נפרד מהתפתחות שוק המחשבים הביתיים.
- הרמטכ"ל שהתפטר בגלל קיצוץ חריף בתקציב הביטחון
- המס שבוטל בעקבות מחאה מסיבית וחברת התעופה שקרסה וסגרה את שעריה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אחד הצעדים ההיסטוריים שנרשמו לזכות Byte Shop היה הרגע שבו הפכה לרשת הראשונה שרכשה והפיצה את מחשבי אפל. טרל היה זה שנתן הזדמנות ראשונה למהנדסים הצעירים סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, כאשר הזמין מהם 50 יחידות של מחשב שהרכיבו, בתנאי שהן יסופקו כמוצר שלם ומורכב מראש, ולא כקיט להרכבה. תנאי זה שינה את פני הענף: הוא סימן את המעבר ממחשבים לחובבים בלבד, למוצר טכנולוגי הנגיש לקהל הרחב.
הדרישה של טרל לקבל מוצר מוגמר נחשבת כיום לאבן דרך בתולדות המחשב האישי. היא חייבה את יצרני המחשבים לחשוב על עיצוב, ממשק ונוחות שימוש - מרכיבים שלא היו קיימים עד אז בתחום. המכירה הראשונה של מחשבי אפל דרך Byte Shop הפכה לא רק לעסקה מסחרית, אלא לראשיתו של שוק חדש שבו המחשב הופך ממוצר מורכב לפריט צריכה בסיסי.
הצלחת Byte Shop יצרה תשתית כלכלית לתעשייה שלמה. תוך חודשים נפתחו חנויות דומות ברחבי ארה"ב, ומכירות של מחשבים התחילו לטפס. יצרנים קטנים החלו לייצר מוצרים ייעודיים לשוק הצרכני - לא עוד מחשבים בגודל ארון שמתאימים למעבדות, אלא מערכות קומפקטיות שנועדו לשימוש אישי, חינוכי ואף עסקי.
מה שנראה באותו רגע כגחמה יזמית של חובב טכנולוגיה הפך עם הזמן למודל עסקי ששינה את עולם המחשוב. Byte Shop הייתה לא רק חנות, אלא תשתית מסחרית-חינוכית, שיצרה קשר ישיר בין היצרנים ללקוחות, אפשרה הדגמה חיה של מוצרים חדשים, והכשירה את הקרקע לצמיחה חסרת תקדים של תעשיית ההייטק האמריקאית.
