עופר נמרודי, הכשרת הישוב
צילום: רמי זרניגר

הכשרת הישוב תקים מלון בהרצליה פיתוח וגורד שחקים בצומת מעריב

לנמרודי יש סיבה לחייך - בית המשפט פסק לזכות החברה שתי פסיקות שסוללות את הדרך להקמת מלון חדש בחוף הים של הרצליה פיתוח על קרקע של כ-11 דונם, ומגדל בן 60 קומות בצומת מעריב
צחי אפרתי | (2)
נושאים בכתבה הכשרת הישוב

חברת הכשרת הישוב 1.04% זכתה בשתי פסיקות שונות - הראשונה סוללת את הדרך להקמת מלון חדש בחוף הים של הרצליה פיתוח. המלון שעתיד לקום יהיה בן 144 חדרים (כ-19,200 מ"ר), וישתרע על קרקע של כ-11 דונם ברחוב גלי תכלת. הפסיקה השנייה מעניקה לחברה תמיכה בנוגע להקמת מגדל 'יעקב נמרודי' בגשר מעריב בתל אביב. המגדל אמור להתנשא לגובה של 60 קומות והתוכנית כוללת שטחים עיקריים בהיקף של 43.5 אלף מ"ר ביעוד לתעסוקה ומסחר.

סלע המחלוקת של החברה עם רשות התעופה האזרחית עומד גובה הבניין כאשר האישור המקורי מעניק אפשרות לבנות 42 קומות ולא 60 כפי שמעוניינת החברה. בית המשפט קיבל את עמדת החברה באופן חלקי ומבקש שיתקיים דיון נוסף בנושא.

הקמת מלון חדש על שפת הים בהרצליה פיתוח

לאחר 52 שנה אושרה סופית תכניתה של הכשרת הישוב להקמת מלון על שפת הים של הרצליה פיתוח. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה מנהלית על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ואישר סופית את תכניתה של הכשרת הישוב להקמת מלון, בן 144 חדרים (כ-19,200 מ"ר), שישתרע על קרקע של כ-11 דונם ברחוב גלי תכלת, על שפת הים בהרצליה פיתוח. החברה הינה בעלת 67% מן הזכויות בו.

 

 52 שנה מאז חלה על הקרקע בפאת-ים שבהרצליה פיתוח תכנית להקמת מלון, זוכה הכשרת הישוב לאישור סופי אחרון לתב"ע שאושרה בפברואר 2020 ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א דחה עתירה מנהלית על החלטת הוועדה לדחות התנגדויות שהוגשו.

הדמית בית מלון בהרצליה פיתוח

הקרדיט: אדריכל אורי זרובבל

מגדל יעקב נמרודי בגשר מעריב

הכשרת הישוב זוכה לרוח גבית בעניין מגדל 'יעקב נמרודי', אשר החברה מתכננת להקים ב"צומת מעריב" בתל-אביב. התוכנית המקורית שהופקדה על ידי הוועדה המחוזית, היה אמור להתנשא לגובה 60 קומות (256 מטר). במסגרת פסק הדין, בית המשפט המחוזי בת"א קיבל באופן חלקי את העתירה שהגישה הכשרת הישוב נגד רשות התעופה האזרחית, בדבר הפחתת 18 קומות ממגדל 'יעקב נמרודי' המתוכנן. וניתנה הוראה להשיב את הדיון בבקשת החברה לוועדה למתחמי רעש מטוסים ("הוועדה למר"מ"), על מנת שזו תנחה את רשות התעופה האזרחית ("רת"א") לבחון את הבקשה ולקבוע האם ניתן להכיל את הסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בחריגה ממגבלת הגובה המבוקשת, על ידי הנמכת גובה הבניין המבוקש.

בהתאם לדרישות המפורטות של רת"א – סקר תעופתי מקצועי ומקיף, שנערך על ידי חברה בינלאומית מובילה בתחום זה, אשר קבעה כי המגדל בן 60 הקומות לא יפגע בבטיחות הטיסה בנמל התעופה בן גוריון, ואין מניעה לאשר את מלוא הגובה שתוכנן במקור.

 

למרות ממצאי הסקר, הוועדה למר"מ, שהיא הגורם המוסמך לכך במינהל התכנון שבמשרד האוצר, סירבה לאשר את מלוא גובה המגדל שתוכנן, אך תוך שהיא קוראת לרת"א "לערוך בדיקה מקיפה של אפשרויות השינוי של הגבלות הבניה לגובה בהוראות ובתשריט התמ"א, תוך התייחסות לאמות המידה הנהוגות בארץ ובעולם".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הדמיית מגדל 'יעקב נמרודי' בגשר מעריב

קרדיט: משה צור אדריכלים

עמדת החברה, הנתמכת בסקר ובחוות דעת נוספות של יועצים מקצועיים מישראל ומחו"ל, הינה כי הקמת מגדל יעקב נמרודי בגובה 60 קומות במיקום בו מדובר, אינה יוצרת סיכונים בטיחותיים אשר יש בהם כדי למנוע את אישור הבקשה,  על פי התוכנית שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד במקור.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גדי 24/08/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    קודם רק נמרודי מרוויח,אח"כ השותף בבית משפט רב עם נמרודי,בסוף השותף מפסיד..
  • 1.
    מר גמיש 20/08/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    אתה לא יכול בגילך להמשיך להסתובב עם פיאה שחורה פחם? תעשה כאילו זה שיער שלך ותחליף לאחת קצת אפורה.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.