עופר נמרודי, הכשרת הישוב
צילום: רמי זרניגר

הכשרת הישוב תקים מלון בהרצליה פיתוח וגורד שחקים בצומת מעריב

לנמרודי יש סיבה לחייך - בית המשפט פסק לזכות החברה שתי פסיקות שסוללות את הדרך להקמת מלון חדש בחוף הים של הרצליה פיתוח על קרקע של כ-11 דונם, ומגדל בן 60 קומות בצומת מעריב
צחי אפרתי | (2)
נושאים בכתבה הכשרת הישוב

חברת הכשרת הישוב 0.15% זכתה בשתי פסיקות שונות - הראשונה סוללת את הדרך להקמת מלון חדש בחוף הים של הרצליה פיתוח. המלון שעתיד לקום יהיה בן 144 חדרים (כ-19,200 מ"ר), וישתרע על קרקע של כ-11 דונם ברחוב גלי תכלת. הפסיקה השנייה מעניקה לחברה תמיכה בנוגע להקמת מגדל 'יעקב נמרודי' בגשר מעריב בתל אביב. המגדל אמור להתנשא לגובה של 60 קומות והתוכנית כוללת שטחים עיקריים בהיקף של 43.5 אלף מ"ר ביעוד לתעסוקה ומסחר.

סלע המחלוקת של החברה עם רשות התעופה האזרחית עומד גובה הבניין כאשר האישור המקורי מעניק אפשרות לבנות 42 קומות ולא 60 כפי שמעוניינת החברה. בית המשפט קיבל את עמדת החברה באופן חלקי ומבקש שיתקיים דיון נוסף בנושא.

הקמת מלון חדש על שפת הים בהרצליה פיתוח

לאחר 52 שנה אושרה סופית תכניתה של הכשרת הישוב להקמת מלון על שפת הים של הרצליה פיתוח. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה מנהלית על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ואישר סופית את תכניתה של הכשרת הישוב להקמת מלון, בן 144 חדרים (כ-19,200 מ"ר), שישתרע על קרקע של כ-11 דונם ברחוב גלי תכלת, על שפת הים בהרצליה פיתוח. החברה הינה בעלת 67% מן הזכויות בו.

 

 52 שנה מאז חלה על הקרקע בפאת-ים שבהרצליה פיתוח תכנית להקמת מלון, זוכה הכשרת הישוב לאישור סופי אחרון לתב"ע שאושרה בפברואר 2020 ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א דחה עתירה מנהלית על החלטת הוועדה לדחות התנגדויות שהוגשו.

הדמית בית מלון בהרצליה פיתוח

הקרדיט: אדריכל אורי זרובבל

מגדל יעקב נמרודי בגשר מעריב

הכשרת הישוב זוכה לרוח גבית בעניין מגדל 'יעקב נמרודי', אשר החברה מתכננת להקים ב"צומת מעריב" בתל-אביב. התוכנית המקורית שהופקדה על ידי הוועדה המחוזית, היה אמור להתנשא לגובה 60 קומות (256 מטר). במסגרת פסק הדין, בית המשפט המחוזי בת"א קיבל באופן חלקי את העתירה שהגישה הכשרת הישוב נגד רשות התעופה האזרחית, בדבר הפחתת 18 קומות ממגדל 'יעקב נמרודי' המתוכנן. וניתנה הוראה להשיב את הדיון בבקשת החברה לוועדה למתחמי רעש מטוסים ("הוועדה למר"מ"), על מנת שזו תנחה את רשות התעופה האזרחית ("רת"א") לבחון את הבקשה ולקבוע האם ניתן להכיל את הסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בחריגה ממגבלת הגובה המבוקשת, על ידי הנמכת גובה הבניין המבוקש.

בהתאם לדרישות המפורטות של רת"א – סקר תעופתי מקצועי ומקיף, שנערך על ידי חברה בינלאומית מובילה בתחום זה, אשר קבעה כי המגדל בן 60 הקומות לא יפגע בבטיחות הטיסה בנמל התעופה בן גוריון, ואין מניעה לאשר את מלוא הגובה שתוכנן במקור.

 

למרות ממצאי הסקר, הוועדה למר"מ, שהיא הגורם המוסמך לכך במינהל התכנון שבמשרד האוצר, סירבה לאשר את מלוא גובה המגדל שתוכנן, אך תוך שהיא קוראת לרת"א "לערוך בדיקה מקיפה של אפשרויות השינוי של הגבלות הבניה לגובה בהוראות ובתשריט התמ"א, תוך התייחסות לאמות המידה הנהוגות בארץ ובעולם".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הדמיית מגדל 'יעקב נמרודי' בגשר מעריב

קרדיט: משה צור אדריכלים

עמדת החברה, הנתמכת בסקר ובחוות דעת נוספות של יועצים מקצועיים מישראל ומחו"ל, הינה כי הקמת מגדל יעקב נמרודי בגובה 60 קומות במיקום בו מדובר, אינה יוצרת סיכונים בטיחותיים אשר יש בהם כדי למנוע את אישור הבקשה,  על פי התוכנית שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד במקור.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גדי 24/08/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    קודם רק נמרודי מרוויח,אח"כ השותף בבית משפט רב עם נמרודי,בסוף השותף מפסיד..
  • 1.
    מר גמיש 20/08/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    אתה לא יכול בגילך להמשיך להסתובב עם פיאה שחורה פחם? תעשה כאילו זה שיער שלך ותחליף לאחת קצת אפורה.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.