האם המדד יתוקן בגלל ה'טעות' בחישוב של הלמ"ס?

מחקר חדש הציע שינוי מדידת סעיף השכירויות במדד, בבנק ישראל לא מתרגשים, וגם השוק. הנה ההסבר מדוע לא תראו אף מסיבת עיתונאים בעניין
גיא בן סימון | (2)

המחקר החיצוני שהאיר באור שלילי את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בעניין חישוב רכיב הדיור במדד, הצית מהומה רבה על לא דבר. המחקר של עופר רז־דרור, סמנכ"ל במשרד התקשורת, שכיהן עד לאחרונה ככלכלן בכיר במועצה הלאומית לכלכלה ושהיה חבר בוועדה המייעצת ללמ"ס בנושאי דיור ונדל"ן, עסק ברובו במחירי הדיור והציע ללמ"ס חישוב שונה מהמתודולוגיה בה החזיקו עד כה.

מדובר בתת סעיף בתוך סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן שנקרא בשם 'מדד שכר דירה'. לפי שיטת המדידה שנעשתה עד כה, הלמ"ס עקבה אחרי השכירות שמשלמים השוכרים במקום אחרי השכירות שמשולמת עבור הדירות. ואז, בכל פעם ששכר הדירה ששוכר מסוים שילם עלה, הלמ"ס קיבלה את הנתונים, ומנגד אם השוכר עזב בשל העלאת שכר הדירה, הנתון שאמור לכלול את השוכר החדש שהסכים לשלם את העלאה, חמק מהרדאר. לפי הערכות, בעשור שבין 2004-2015 תת סעיף זה היה צריך לעלות בקצב גבוה יותר ב-6.6% מכפי שהוצג במדד, מה שהיה צריך לתרום בממוצע כל שנה תוספת של 0.05% למדד הכללי.

אם המתנתם למסיבת עיתונאים שתסביר את הטעות, אל תחכו. בלמ"ס טוענים כי מדובר באומדן מנופח כיוון שהוא לא מנכה איכות בצורה טובה ואינו כולל מדגם גדול מהימן, כך שכנראה מדובר על השפעה כמעט זניחה גם היסטורית על המדד. וגם, אם המחקר סיפק ללמ"ס דרך נוספת ומדויקת יותר לחישוב אותו תת סעיף, עדיין מדובר במחקר שאף אחד לא צפוי לאמץ מאותה סיבה שמלכתחילה אותו סעיף לא נמדד- כדאיות.

צריך להגיד לזכות הלמ"ס כי לא נעשתה טעות חישוב, אלא אם אכן היתה סטייה מהמתודולוגיה הקיימת, אך זה לא המצב. בלמ"ס לא הקצו כוח אדם למדידת חישוב השינוי תת סעיף זה במודע, תחת ההנחה כי השינוי באותו תת סעיף לא מצריך הקצאה של כוח אדם. ואכן, בבנק ישראל, למשל, מחזיקים בדעה כי השפעת ההבדל במדידה על האינפלציה במדד המחירים לצרכן קטנה, ובוודאי שלא הייתה מביאה לשינוי במדיניות המוניטרית. ובבנק ישראל לא טועים למרות הכותרות שהתהדרו בטעות, לכאורה, של הלמ"ס.

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של הפניקס, אמר בשיחה עםBizportal: "רובו של סעיף הדיור בישראל לא מיוחס ל'חוזים בשכירות' אלא ל'דיירים בבעלות', שמספק הערכה לשווי השכירות של דיירים שגרים בבית שלהם, ושינוי המדידה המדובר לא רלוונטי לגביהם, כך שמתוך סעיף הדיור במדד, שמשקלו 25%, הסעיף הרלוונטי הוא של 5% בלבד (מדד שכ"ד). ויותר מזה, לפי הערכות הלמ"ס המדידה שהוצעה על ידי המחקר רלוונטית רק ל-15% מהחוזים בתוך התת סעיף הזה, שזה משקל הדיירים ה'מתחלפים'. כלומר, ירדנו כבר לשינוי מדידה ל-0.75% מהמדד הכללי".

בשורה התחתונה, מאחר ומדובר בחלק קטן מסעיף הדיור במדד - השינוי המוצע לא רלוונטי. כמו כן, לא ניתן להשית את השינוי במדד אחורנית ויותר כך שיותר מעניין לראות כיצד יתייחסו למחקר החדש מעכשיו והלאה. "לא ניתן לבצע שינוי רטרואקטיבי למדד", אומר כהנוביץ'. "ולא רק שאין סיבה לבצע, אין כרגע אפילו תקציבים לבצע. לפי לוחות הזמנים שהוצגו ללמ"ס בהנחה שכל התקציבים יתקבלו, תהליך ההתאמה צריך להסתיים עד ינואר 2019. במידה והפער בין המדדים יחזור להיות זניח, כמו לפני השנים של הקפיצה בשכ"ד, לא מן הנמנע שיוחלט שוב שהעלות הנוספת לא מצדיקה את השיפור בדיוק".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד שלא מבין 04/02/2018 09:52
    הגב לתגובה זו
    הרי יעשו הכל פה בשביל העסקים וכלום בשביל האזרחים... ממשלת ביבי נטו טייקונים!
  • ששי 04/02/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    איך זה שכבר שנים רבות שאין תוספת יוקר? הרי עלה מאוד היוקר פה. קשה מאוד היום פה.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.