האם תוכנית התגמול של מנכ"ל טבע כשלה?
תוכנית תגמול לבכירים נועדה לגייס מועמדים מוכשרים לחברה, לעודד אותם להשיג ביצועים לטווח הקצר ולטווח הארוך. לאור המשבר החריף הפוקד את טבע, עולה השאלה - האם תוכנית התגמול של ארז ויגודמן נכשלה?
בשנת 2014 אישר דירקטוריון החברה את מינויו של ארז ויגודמן למנכ"ל החברה ובמקביל אושרה תוכנית התגמול המורכבת: משכר בסיס, תוכנית בונוסים - לטווח בינוני (עד שנה) ותוכנית תגמול לטווח הארוך – תוכנית תגמול הוני.
במבט ראשוני תוכנית התגמול שנבנתה היתה תקינה, 85% מן המדדים היו כמותיים, למשל: רווח תפעולי, תזרים מזומנים פנוי, הכנסות נטו, איכות מוצרים, שרות לקוחות, אבני דרך לקווי מוצרים, וציון בסקר כ"א. רק 15% היו נתונים לשיקול הדעת של דירקטוריון החברה בהתבסס על קריטריונים איכותיים וכמותיים. התגמול בתוכנית לטווח הבינוני גם היה סביר ונע בין 12 משכורות חודשיות לשנה בגין השגת היעדים ועד ל-24 חודשי בגין הצטיינות יתרה.
בטווח הארוך, תוכנית התגמול למנכ"ל מבוססת על ביצועי המניה וכוללת הענקת מניות רגילות ומניות מוגבלות והיא משקפת תגמול מבוסס ביצועים (לטווח של כמה שנים קדימה). על פניו, תוכנית התגמול של טבע נראית תקינה, אך הבעיה נמצאת בתווך שבין הטווח הקצר לטווח הארוך - בתגמול בכירים חייב להיות קשר בין שנה אחת לשנה העוקבת, גבול האחריות של מנכ"ל חייב להיות למשך מספר שנים ולא רק לשנה אחת. יש ליצור מנגנון אשר יחבר בין השנים. כלומר, בין תגמול קצר טווח לארוך.
- עניין של תזמון: בכירי טבע קיבלו אופציות יום לאחר הדו"ח הגרוע
- ארז ויגודמן: "תעשיות הפארמה חוות בימים אלו טלטלה תהומית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצורך המחשת הנושא – בהודעה שמסרה טבע בשנת 2014 נאמר בנוגע לתגמול המנכ"ל לטווח הארוך כי "...השבת סכומים: נשיא ומנכ"ל החברה יידרש להשיב לחברה סכומים ששולמו לו על בסיס נתונים שהתבררו כמוטעים והוצגו מחדש בדוחות הכספיים של החברה, והכל בכפוף למדיניות התגמול ובכפוף לדין".
במקרה של תוכנית התגמול לטווח הבינוני ניתן היה להוסיף מנגנון דומה אשר יגן על החברה מפני אירועי משבר, מנגנון אשר צובר מחצית מן התגמול לטווח הבינוני של המנכ"ל ומשלם אותו מקביל לתשלומי התגמול בגין הטווח הארוך, או במקביל מנגנון של השבת סכומים, במקרה של כישלון בתוצאות העסקיות אשר הוגדרו בתוכנית התגמול לטווח בינוני, בשנה/שנתיים הקרובות – במסגרת "גבול האחריות" של מנכ"ל החברה.
לאור הכישלון בפעילות החברה, יש לשקול האם תיקון 20 לחוק החברות, תיקון אשר נועד להתמודד בצורה מדודה אך חדשנית עם בעיית שכר הבכירים. תיקון נעשה בעקבות לימוד והסתמכות על הניסיון הבין לאומי והתאמתו למצב בישראל, צריך להשתנות לתת מענה אחר לפתרון התגמול לבכירים, בכדי שמקרה דומה לא יחזור.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
הכותב הוא מנכ"ל משותף בחברת יישום אנשים ותוצאות העוסקת בשיפור ביצועים בארגונים
- 2.דבר אחד ברור ויגודמן כשל ולכן עליו להחזיר הבונוסים (ל"ת)אור לגויים 20/12/2017 16:42הגב לתגובה זו
- 1.בא 20/12/2017 15:36הגב לתגובה זווגם יגואר לילד .
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
