לא שחור או לבן: גם אחרי הברקזיט יש סיכוי לשוק אירופי משותף
פרופסור ניראון חשאי, ראש מרכז אספר ליזמות וחדשנות בביה"ס למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית, על האינטגרציה הכלכלית שצפויה בין בריטניה לבין האיחוד האירופי אחרי הפרידה
הדיון התקשורתי והציבורי על ההשלכות הכלכליות של עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי מתחלק לאלו שמצדדים במהלך למרות העלויות הכרוכות בו, לעומת אלו הטוענים כי העלות הכלכלית של עזיבת האיחוד תהיה גדולה מדי ביחס ליתרונות שהעזיבה נותנת (למשל היכולת לשלוט על היקף ההגירה הנכנסת לבריטניה). באופן מוזר, שני הצדדים מניחים שהבחירה בין להיות או להיות באיחוד האירופי היא בחירה דיכוטומית, כלומר או שבריטניה נשארת חלק מהאיחוד האירופי ונהנית מכל היתרונות הכרוכים בלהיות חברה בו, או שהיא עוזבת את האיחוד ומאבדת את כל היתרונות הללו. למעשה, כמעט אף אחד לא עוצר ושואל מה יהיה ההסכם שיחליף את הסטטוס הנוכחי של בריטניה ומה הסכם כזה נותן.
מסורתית נהוג לדבר על מספר רמות עולות של אינטגרציה כלכלית בין מדינות. הרמה הבסיסית מכונה "אזור סחר חופשי", ובעיקרה היא מאפשרת מעבר של סחורות ושירותים בין מדינות ללא מכסים. החסם העיקרי בסוג הסכם כזה הוא שיש לבדוק את ה"מקור" של כל סחורה הנכנסת למדינה כדי לדעת אם היא זכאית לפטור ממכס. בדיקה זו בפני עצמה מהווה חסם סחר שכן היא לא מאפשרת תנועה חופשית של סחורות ממדינה א' למדינה ב'.
הפתרון לבעיה זו הוא הסכם שמכונה "איחוד מכסים", שקובע רמת מכס זהה לסחורות ושירותים שמקורם במדינות שלישיות למדינות החברות בהסכם. מצב כזה מאפשר לגבות מכס בעת הכניסה של סחורה לאחת מהמדינות, אך חשוב מזאת, מצב כזה מבטל את הצורך בבדיקת סחורות בין שתי המדינות כי הנחת העבודה היא שכבר נגבה מכס על סחורות ממדינות שלישיות (לרוב קיים מנגנון התחשבנות על פי חשבוניות בין המדינות על גביה של מכס במדינה א' כאשר הסחורה מיועדת למדינה ב'). כך מתאפשרת תנועה חופשית של סחורות ושירותים בין מדינות החברות בהסכם איחוד מכסים ללא צורך בתחנות גבול.
רמה גבוהה יותר של אינטגרציה היא "שוק משותף" בו מתאפשרים בנוסף לנזכר למעלה גם תנועה חופשית של הון ועובדים בין המדינות. עד הקמת האיחוד האירופי, ההסכם בין מדינות אירופה השונות היה הסכם של שוק משותף. "איחוד כלכלי" לוקח את האינטגרציה הכלכלית צעד אחד נוסף קדימה, שכן הוא כרוך בהקמת רשויות משותפות (רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שופטת), מאפשר את קיומו של מטבע מאוחד (שיש לזכור שבריטניה אף פעם לא בחרה להצטרף אליו), מנסה ליצור הרמוניזציה של תנאים מאקרו כלכליים (כמו אבטלה, חובות, גרעון וכיוצא בזה) ומייצר מצב בו אזרח של מדינה אחת החברה באיחוד יוכל לחיות באופן חופשי במדינה אחרת.
- הרשת הסיטונאית בעלת המודל הייחודי יוצאת לציבור ומה קרה היום לפני 94 שנה
- פלנטיר בעסקה של כמיליארד דולר עם הצבא הבריטי ומזנקת 4.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במידה רבה התועלת או הנזק שייגרמו לבריטניה כתוצאה מעזיבת האיחוד תלויים בסוג ההסכם החלופי אשר היא תחתום עם האיחוד האירופי. קל לראות שאם את החברות באיחוד יחליף הסכם בסגנון של שוק משותף כמעט דבר לא ישתנה, חוץ מזה שבריטניה תוכל לשלוט יותר במי מהגר אליה ולא תהיה כפופה להחלטות של מוסדות אירופאיים בנושא. גם אם ההסכם שייחתם יהיה בסגנון של איחוד מכסים, עדיין סחורות ושירותים יוכלו לעבור באופן חופשי בין בריטניה למדינות האיחוד. נכון, תהיינה מגבלות מסוימות על זרימת הון ותנועה חופשית של עובדים, אבל כלל לא ברור אם במשקים החופשיים של ימינו אלו תהיינה מגבלות כל כך קשות. רק אם בריטניה תעבור להסכם אזור סחר חופשי עם אירופה יש חשש שהצורך בהקמת תחנות גבול באמת יפגע בסחר החוץ הבריטי.
- 1.good point (ל"ת)Jacob 16/10/2016 12:58הגב לתגובה זו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.