המפולת בנפט היא לא בהכרח דבר חיובי - הנה 3 דוגמאות

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על השפעת ירידת מחירי חבית נפט על כלכלות העולם
צחי קלמין | (1)
נושאים בכתבה ארה"ב נפט

בחודשים האחרונים צלל מחירה של חבית הנפט בחדות חסרת תקדים. מאז יוני האחרון, בו עמד מחירה של חבית נפט על 107 דולרים, איבד הזהב השחור למעלה מ-50% מערכו. הסיבות לירידת המחירים מגוונות - יש המייחסים את ירידת מחירי הנפט להתחזקות הדולר מול 6 המטבעות המרכזיים בעולם, ויש הגורסים, כי מחירי הנפט הנוכחיים הינם תוצאה ישירה של קונספירציה אפלה שנרקמה ע"י ממשל אובמה כנגד כלכלת רוסיה.

אמנם, לירידת מחירי הנפט יש השפעה חיובית על השווקים הפיננסים, שכן על פי מחקרים שונים שפורסמו, ירידה של 10 דולר במחיר הנפט תורמת לעלייה של 0.4% בצמיחה העולמית, אך יחד עם זאת, אסור להתעלם מההשלכות השליליות אשר טומנות בחובן.

שוק התעסוקה האמריקני

מגזר הנפט והגז הוא המוביל ביצירת מקומות עבודות במשק האמריקני. למרות שנתוני התעסוקה בארה"ב הציגו לאחרונה שיפור ניכר. אך ללא הגאות בתעשיית הפקת הנפט והגז, יתכן מאוד ששיעור האבטלה היה גדל. לפי הערכות אנליסטים, מעל 15% מתוספת התעסוקה בארה"ב, מאז תחילת 2008 הגיעה מתעשיית האנרגיה, על אף שמועסקים בה פחות מ- 1% מסך העובדים בארה"ב. עתה, כאשר אנו עומדים בפתחו של משבר בתעשיית האנרגיה, שוק התעסוקה האמריקני צפוי לעמוד בפני קשיים חדשים.

שוקי האג"ח

תאגידי האנרגיה, לרבות חברות להפקת נפט מפצלי שמן, מהווים כיום 29% משוק אגרות החוב בתשואה גבוהה (אג"ח זבל). בשנים האחרונות, לוו חברות אלו כספים בהיקפים עצומים כדי לממן את פעילותן העסקית, אך כעת נוצר חשש כי במידה ומחיר נפט יישארו ברמה זו או ימשיכו לרדת, יהיה זה כמעט בלתי נמנע שחלק מאותן אג"ח יאבדו את ערכן והתאגידים שהנפיקו אותם יגיעו לחדלות פירעון.

המערכת הבנקאית

בעקבות הירידה החדה במחירי הנפט, גברו חששות המשקיעים מחשיפת המערכת הבנקאית לחברות הפקת נפט אמריקניות, אשר עלולות להיקלע לקשיי נזילות. ייתכן מאוד שתיקי האשראי של בנקים ומוסדות פיננסיים, חשופים יתר על המידה לחובות בתחום האנרגיה. כמו גם קרנות ההשקעה, אשר חיפשו תשואה בסביבת ריבית נמוכה, ורכשו כמויות גדולות של אג"ח של תאגידי הנפט והגז.

לסיכום, למחיר הנפט השפעה אדירה על השווקים הבינלאומיים. מדינות כמו רוסיה, ונצואלה ואירן הן בחזית הירידה במחירי הנפט. מאידך, במדינות שהן יבואניות נטו, ירידת המחירים דומה להפחתת מס צריכה. קשה מאוד להעריך היכן תיעצר הצניחה במחירי הנפט, ההיסטוריה מלמדת שנבואות לגבי מחיר הנפט הן עניין לשוטים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אני ממתין לנפט בשער 20$ (ל"ת)
    בונצ'ו 21/01/2015 09:59
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.