הסיבה האמיתית לפריצת המלחמה; ומה יביא לסופה?
בפעם הראשונה שהגעתי לעזה בתחילת האינתיפאדה הראשונה, הופתעתי לגלות ברחוב הראשי של עזה - עומאר אל מוכתר - סניף של בנק לאומי. הסניף היה כבר לא פעיל, אך קיומו של סניף זה היווה עדות שקטה לכך שבעבר מישהו במערכת הבנקאית הישראלית נתן סיכוי לכך שניתן יהיה לעשות פעילות פיננסית בעזה. סגירתו מיד עם תחילת האינתיפאדה הראשונה הינה סימן שמישהו הבין מהר מאוד שאין עתיד לפעילות כזו. לא פעם הכלכלה היא הראשונה שמנבאת ומקדימה סיבה לאירועים צבאיים ומדיניים.
כך גם במלחמת "צוק איתן" - הסיבות לפרוץ מלחמה זו בעיתוי זה היו כלכליות. גם הפתרונות לסיום מערכה זו צריכים, להערכתי, להיות כלכליים.
חמאס פתח באש דווקא עכשיו בשל ייבוש המקורות והצינורות הכספיים שלו. פעילות ארגון טרור מצריכה אידאולוגיה ומשאבים. מבחינת שטיפת מוח אידאולוגית לחמאס אף פעם לא הייתה בעיה, אך בחודש שעבר החמאס הגיע לשוקת שבורה מבחינת משאבי המימון שלו.
בתחילת פעילותו ארגון החמאס מומן ע"י ארגוני צדקה בארצות ערב, ארצות המערב ואירן, אך בשל תביעות ענק במדינות המערב של קורבנות הטרור, בנקים בינלאומיים, שהיוו את הצינור להעברת הכספים אלו, סגרו את סניפיהם בעזה. בשל כך חמאס מצא בשנים האחרונות תחליפים, הן למקורות המימון והן לדרכי העברתו, מימון ע"י קטאר והעברתו ע"י שימוש ישיר ועקיף באמצעות סחורות ותוך שימוש נרחב במנהרות.
בעת שלטון ה"אחים המוסלמים" במצרים, כלכלת החמאס פרחה. לשלטון היו הכנסות גבוהות ממספר סוגי מסים על סחורות שעברו במנהרות. זאת בנוסף להיעדר תשלום על חשמל ותוספת מימון עקיף של הרשות ע"י תשלום שכר ל-60-70 אלף פקידי רשות הפלסטינית לשעבר.
- הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
- בנק ישראל יכול להקריס כלכלית את החמאס – התוכנית לביטול שטרות ה-200 בעזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עליית האחים המוסלמים במצרים נתנה לחמאס את הביטחון לתמוך בגלוי במורדים בסוריה, ובכך לוותר על המימון האירני. בתקופת מורסי פרחה כלכלת המנהרות והתחמשות החמאס ברצועה הגיעה לשיאה. הנהגת החמאס ורבים מהמקורבים לשלטון נהנו מדמי החסות לפעילות מעבר הסחורות במנהרות ונוצרה שכבת מתעשרים חדשה. בנוסף, מפעל המנהרות נתן תעסוקה בפועל לאלפים: סוחרים ,פקידים, בנאים ועוד.
אך כל זה הסתיים לאחר סילוק האחים המוסלמים מהשלטון במצרים. בקיץ 2013 סגרו המצרים את נתיבי המנהרות למסחר ולהעברת הכספים. וכך החמאס נותר בשנה האחרונה ללא מימון. אותם מנהיגים ומקורבים הפסיקו לקבל את אותם דמי חסות, ולא ניתן היה לשלם ל-40 אלף מאנשי החמאס את משכורתם. זאת מכיוון שגם הכסף הקטארי הפסיק להגיע דרך הבנקים או דרך המנהרות..
בעקבות גילוי מנהרה ליד עין השלושה החליטה ישראל על איסור הכנסת מוצרי בנייה. פרוייקטים רבים ברצועה הופסקו. ענף הבנייה קפא כמעט לגמרי עם חסימת המנהרות ממצרים והאיסור של ישראל.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
ניתן לראות ברצון של החמאס להקים ממשלת פיוס, את השלב הראשון בהבנתם ובייאושם ששלטונם יקרוס ללא מימון חיצוני. מימון שכזה היה עובר דרך הרשות הפלסטינית והבנקים שבתחומי הרשות הינו לגיטימי, ולכן חמאס פנה בבקשה להקים ממשלת פיוס, אך אבו מאזן לא נתן להעביר מימון זה דרכו גם כשחמאס היווה חלק מאותה ממשלה. ממש לפני תחילת הלחימה בחודש יוני, אנשי החמאס מחו על מצב זה באמצעות ירי על כספומטים, בשל תסכולם על כך שפקידי הרשות הפלסטינית הם היחידים שממשיכים לקבל משכורת (וזאת בעצם מבלי לעבוד תחת שלטון החמאס).
בהיעדר כל פתרון כלכלי אחר למימון אנשי החמאס ותחליף ראוי לדמי החסות שקיבלו רבים ב"כלכלת המנהרות", ורגע לפני הקריסה הכלכלית, בחרו מנהיגי החמאס לפתוח באש. להבנתם אש זו אמורה לאפשר בסופה של מלחמה את "הסרת המצור", או במלים אחרות את פתיחת הסתימות בצינורות המימון מקטאר להמשך שלטונם ולרווחת מקורביהם.
לאחר הלחימה בחודש האחרון וטיפול בנושא המנהרות ההתקפיות, הצהירה ישראל בסוף השבוע על סיום חלק זה של המלחמה, ללא התייחסות ל"הסרת המצור". לדעתי עמדה זו נובעת מהפנמה ישראלית שהמערכה היא כלכלית בסופו של דבר, ונדרש מיטוט כלכלי של החמאס, גם אם זה ייארך זמן.
האידיאולגיה החמאסית לא תשתנה בקרוב ומיטוט צבאי כנראה לא אפשרי במחיר סביר ובזמן קצר, אך מנגד יש להבין ששלטון חמאס אכן קרוב למיטוט כלכלי וזאת צריכה להיות המטרה של קובעי המדיניות בישראל. גם לאחר המבצע, אף תושב עזתי לא יהפך לאוהב ישראל. האשליה שתושב עזה שביתו נחרב יפנה את זעמו אל החמאס ולא אל ישראל היא ילדותית במידת מה.
עם זאת, ישראל וידידותיה במדינות ערב יכולות לנסות באמצעים כאלו או אחרים לעודד דווקא את הזעם המעמדי של התושבים כלפי הנהגתו שדאגה לעצמה והתעשרה בשנות שלטונה ע"י כלכלת המנהרות. קיימים סיכויים סבירים שזעם מעמדי פנימי שכזה יוכל להפיל שלטון מושחת כמו החמאס. הדוגמא האחרונה לכך היא הפלת שלטונו של מובארק במצרים.
הצלחת מיטוט כלכלי של החמאס אמורה לאפשר למדינת ישראל להבין מה הוא בעצם האינטרס הישראלי ארוך הטווח של ישראל ברצועה. השילוב של ההתנתקות ב-2005 תוך המשך שליטה בתחומים משמעותיים מסויימים של תשתיות וכלכלה, יצר מצב בלתי אפשרי בו ישראל עדיין נתפשת בעיני העולם כאחראית למצוקה הכלכלית ברצועה. האינטרס הישראלי ארוך הטווח מחייב שינוי במצב זה, ובמידה ושלטון הטרור אכן יסתיים, האינטרס הישראלי מצריך הסכמה ורצון לשיקום כלכלי של הרצועה. זאת כאשר המערכת הפיננסית חייבת להיות תחת פיקוח בינלאומי בכדי לוודא שהכספים יופנו לשיקום ולא לשום פעילות אחרת.
עד אז, נאחל לכל חיילינו לשוב בשלום לביתם, החלמה מהירה לכל הפצועים ותנחומים למשפחות הנופלים.
- 5.מאוד מעניין (ל"ת)סער 13/08/2014 22:18הגב לתגובה זו
- 4.כתבה איכותית-צריך לפרסם בעיתונות חוץ (ל"ת)אנונימי 05/08/2014 08:48הגב לתגובה זו
- 3.כתבה מעניינת כתובה היטב וחשובה (ל"ת)יש אנשים ראיה מפוקחת 04/08/2014 12:40הגב לתגובה זו
- 2.Billy_b 04/08/2014 11:56הגב לתגובה זוביחוד עם אתה שולט בנשק
- 1.כתבה איכותית מסכים עם הנאמר (ל"ת)משיח 04/08/2014 10:31הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.