פגיעה בעסקים קטנים היא פגיעה אנושה בכלכלה כולה
הגיע הזמן שכל אלה העוסקים בכלכלת ישראל, או המעצבים את מהלכיה, ירדו מן המשוואה המוטעית כי הגדלת נטל המס או העלאת שיעורי המסים הקיימים מגדילים את הכנסות המדינה.
משוואה אוטומטית זו מעידה על קיפאון חשיבתי של התעלמות נוחה מהדינמיקה הקיימת במגזר העסקי. העלאת שיעורי המסים אכן יכולה, עד לנקודת איזון מסוימת, לתרום לגידול בהכנסות המדינה. אך מעבר לנקודת האיזון הנכונה היא עלולה לגרום לתוצאה הפוכה של הקטנת הכנסות המדינה.
את נקודת האיזון כבר עברנו מזמן. מתוך רצון לרצות את אלו שאינם יוצרים עסקים, הוטל על המעסיקים מס ברמה של 48.5%, הכולל את מס החברות והמס על משיכת דיבידנד, ועל הכנסות היחידים הוטל מס העולה ל-43% ברמת הכנסה של 14 אלף שקלים ול-46% במדרגת מס של 21 אלף שקלים.
החשיבה המוטעית, שאין במגזר העסקי תקרה המסמנת את כושר הספיגה המרבי, מסוכנת ועלולה להשפיע על החלטות שגויות שתעלנה לנו במחיר יקר. הטענה המרכזית המוצגת כיותר מסים - יותר שירותים חברתיים, שגויה מיסודה. היקף הפעילות הכלכלית יותר דרמטי והשפעתו גדולה על גובה הכנסות המדינה מאשר שיעורי המסים עצמם.
- עשו אקזיט וניסו להימנע מתשלום מס - וזה עבד
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחילה צריך לקבוע את המהלכים הנכונים היוצרים את הכנסות המדינה, ולא ברמת האמקרו התיאורטית. לאחר מכן יש לקבוע את סדרי העדיפויות של השירותים החברתיים והביטחוניים והיקפים. בישראל לא פחות מ-390 אלף עסקים זעירים וקטנים עם מחזור שנתי שאינו עולה על מיליון שקלים בשנה. מאחורי כל עסק כזה ניצבת משפחה אחת או שתיים היוצרות מקומות עבודה ללא פחות ממיליון תושבים. פגיעה אנושה בהם היא פגיעה אנושה בכלכלה כולה.
על מנת לבנות את עסקיהם עליהם ליטול הלוואות ואף לסכן חסכונות של תקופת חיים שלמה. מנוע הצמיחה האמיתי מצוי אצל המעסיקים ובעלי העסקים, והוא עוצמת המוטיבציה שלהם - מוטיבציה לבנות עסקים ולפתח עסקים חדשים, על אף הסיכונים, על אף הקשיים, על אף ההתמודדות עם הביורוקרטיה, על אף החקיקה הפוגעת בהם ללא הרף ועל אף מסי הרשויות המקומיות.
אם אנו פוגעים במוטיבציה זו פגיעה משמעותית, התוצאה תשתקף על פני המשק כולו. הגיע זמן שכל אלה המתעטפים בתחושת חשיבות והתעלות אליטיסטית כשהם מדברים גבוהה-גבוהה על ההיי-טק והייצוא, יבינו שבלי התשתית המקומית של העסקים הקטנים אין עתיד לכלכלת ישראל.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יבינו שחלוקת הטבות מס לחברות החזקות ביותר והמצליחות ביותר נעשית תמיד על חשבון אלה הצריכים לשאת במלוא נטל המס - אותם עסקים זעירים וקטנים שעליהם מדברים לא מעט, אך נשכחים תמיד.
נכון, יצוא חשוב מאוד, חברות רב לאומיות חשובות מאוד והיי-טק חשוב מאוד, אולם כלכלה בריאה לא בנויה על סלקטיביות מגזרית, אלא בנויה על חיזוק כל הנדבכים המרכזיים. אי אפשר לבנות כלכלת מדינה רק על יצוא. לשוק המקומי חשיבות שווה. לשם דוגמא, בשנת 2005 גרמניה היתה הראשונה בעולם בגודל הייצוא התעשייתי ובאותה שנה רמת האבטלה בה היתה 20%. צריך להגדיל את הכנסות המדינה, אין ספק בכך, אולם צריך לעשות זאת בדרך הנכונה.
אנו צריכים להוריד מסדר היום את הדיון על גידול בהכנסות המדינה בדרך של העלאת נטל המס, ולהתמקד בגידול בהכנסות המדינה רק בארבע הדרכים הבאות, צמצום היקף הפטורים ממס המגיע לרמה של 46 מיליארד שקל, חתירה לביטול תמרוני מס וקידום גביית מס אמת מכלל החייבים במס, צמיחת המשק, הרחבת היקף הפעילות הכלכלית כתוצאה מחיזוק המוטיבציה של המעסיקים לבנות ולפתח עסקים וייעול המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה, כגון חברת חשמל, נמלי הים, רכבת ישראל, הרשויות המקומיות ורשות שדות התעופה. מעמדם המונופולי המוחלט וחוסר היעילות שלהם עולה לנו הרבה כסף ושואב כספים רבים מהמגזר העסקי ומהציבור הרחב.
צמצום העלויות אותם משיתים מונופולים אלה על המגזר העסקי היה מגדיל את רווחי העסקים והכנסות המדינה היו עולות מאליהן.אם נלך בתוואי זה להגדלת הכנסות המדינה, נוכל לבנות כאן כלכלה בריאה וצודקת יותר, ואף להרחיב את היקף שירותי הביטחון והחברה.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
