האם נוצר כיום בסין משבר שמאיים על השווקים?
לאחרונה אנחנו שומעים רבות על משבר בכלכלה הסינית, שעומד להחריב את הכלכלה העולמית כולה. אפילו בחדשות ערוץ 2 שודרה כתבה שמציגה כיצד העולם מתקרב למלחמת עולם שלישית בעקבות קריסת הכלכלה הסינית. עכשיו נשאלת השאלה: האם יש בכלל משבר בכלכלה הסינית?
אומנם בשלושת העשורים האחרונים התרגלנו לשיעורי צמיחה דו ספרתיים מהכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אך גם כיום למרות שהיא כבר לא מציגה שיעורי צמיחה כאלה, היא עדיין מציגה צמיחה גבוהה מאוד, אפילו ביחס לשאר השווקים המתפתחים. ברבעון השני של השנה צמחה הכלכלה הסינית ב- 7.5% ובהתאם לציפיות המוקדמות, כאשר ברבעון הראשון היא צמחה בקצב של 7.75%. אם נפרק את מרכיבי הצמיחה, נבין מדוע ישנה סוג של "האטה" במשק הסיני.
מגזרי החקלאות והייצור שמרו על צמיחה יציבה בעוד שמגזר ההשקעות בנכסים קבועים צמח בלמעלה מ- 20%. מנגד, ההאטה היחסית נובעת מהשינויים המבניים בכלכלה הסינית, שמנסה להעביר את מנוע הצמיחה שלה מייצוא לצריכה מקומית. התהליך עצמו אמנם פוגע בצמיחה הסינית בטווח הזמן הקצר עקב הירידה בייצוא, אך לדעתי צפוי להיטיב עם הצמיחה בטווח הארוך.
בשבוע שעבר פורסם בסין מדד מנהלי הרכש בייצור, שהגיע לשיא של חצי שנה והצביע על 51.2 נקודות, ובעצם אישש את ההשערות שהכלכלה התאוששה מהזעזוע שפקד אותה בחודשים האחרונים. מלבד מדד מנהלי הרכש, גם התוצר התעשייתי ואפילו הייצוא הפתיעו לטובה, כשהתוצר התעשייתי גדל פי 2 לעומת החודש שעבר והצביע על גידול של 257 מיליארד דולר בתוצר. הייצוא גדל ב- 7.2%בחודש אוגוסט בהשוואה לאוגוסט אשתקד.
בשנים האחרונות העלייה במחירי הנדל"ן בסין גבוהה מהעלייה בשכר, אבל בו בזמן ישנן ערי ענק שאינן מיושבות ועומדות כערי רפאים. איך מסבירים את הסתירה הזאת? הממשל הסיני קיבל החלטה אסטרטגית לשנות את מנוע הצמיחה של הכלכלה מייצוא לצריכה פרטית כאמור, כלומר במקום שהכלכלה תצמח בזכות גידול הייצוא, היא תצמח בזכות גידול בצריכה הפרטית של אזרחי סין, ע"י רכישה גדולה יותר של מוצרים. באשר לערי הרפאים, הרי שחצי מהאוכלוסייה בסין היא כפרית, כלומר חיה באזורים נידחים ומתפרנסת בעיקר מגידול אורז, ובכך אינה תורמת לגידול הצריכה במדינה.
כיום ישנו חוק האוסר על הכפריים לעבור לעיר, ובמידה ויעשו זאת, לא יהיו זכאים לשירותי בריאות, חינוך ועוד. הסיבה לכך היא שהערים הקיימות אינן מסוגלות לאכלס אוכלוסייה נוספת, בטח לא כזו שאינה הסתגלה לעבודות העיר ובפועל תהווה נטל על האוכלוסייה הקיימת.
בכדי שהאוכלוסייה הכפרית כן תוכל לעבור לעיר, בנה הממשל ערי ענק שאמורות להתאכלס בעתיד באוכלוסייה הכפרית, לאחר שאלו יוכשרו לעבודות עירוניות. בכדי לצנן את המחירים בערים המאוכלסות, החל הממשל הסיני בקמפיין תלת שנתי לצינון בועת הנדל"ן, הכולל: העלאת שיעור המס על רווחי הון בסקטור הנדל"ן, העלאת הריביות והעלאת ההון התחלתי הנדרש לתושבים המבקשים לרכוש דירה שנייה בערים בהן נרשמת עליית מחירים מהירה. נוסף להנחיות הממשלתיות, הטילו הערים הגדולות הגבלות משלהן, כאשר בבייג'ינג נאסר על תא משפחתי המורכב מאדם אחד להחזיק יותר מדירה אחת, ובשנחאי הוטל איסור על הבנקים לספק אשראי לרוכשי בית שלישי.
את תוצאות הרפורמה כבר רואים בשטח ובשלושת החודשים האחרונים חל צינון בשיעור עליית מחירי הדירות. לדעתי, מכיוון שהכלכלה הסינית פועלת תחת יד מכוונת, הסבירות שהיא תסבול ממשברים הנובעים מכשלי שוק נמוכה. פעולות הממשל מורגשות מיד ולא צריך לחכות שכוחות השוק יגיבו, כך שהכלכלה חשופה פחות למשברים. כמו כן, השינוי האסטרטגי של מעבר לצמיחה על בסיס צריכה מקומית הוא נכון כלכלית ואנו רואים גידול עצום בהכנסה ובצריכה של הסיני הממוצע בשנים האחרונות. כשהתהליך יושלם, אני מעריך שנראה את הכלכלה הסינית חוזרת לשיעורי צמיחה מעוררי קינאה כפי שהתרגלנו ממנה בעשורים האחרונים.
- 1.איציק 03/10/2013 11:48הגב לתגובה זולצערי, יש יותר מהנראה לעיין, מה שהכותב לקח מהעיתונות הבין-לאומית וממכוני מחקר. כדאי לו להתמחות בסין כדי להבין

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.