המדד החדש בבורסה: אפקט פיגמליון בקונצרניות
במיתולוגיה היוונית, פיגמליון היה נסיך שרצה ליצור פסל של האישה האידיאלית. אמונתו ואהבתו כלפי הפסל היו כה חזקים, שהם הפכו את הפסל לאישה אמיתית - נבואה שהגשימה את עצמה. האם אפקט פיגמליון יכול להתרחש גם על המדדים החדשים שמשיקה הבורסה על איגרות החוב הקונצרניות הנסחרות בשוק ההון הישראלי? האם הן תהיינה נגישות יותר? סחירות יותר?
עצם קיומו של מדד מאפשר יצירת מכשירים שעוקבים אחריו, כמו תעודות סל, קרנות מחקות וקרנות נאמנות. מכשירים אלו מייצרים ביקושים לניירות במדד ומגדילים את הסחירות בהם. היסטוריית איגרות החוב הקונצרניות התחילה בבורסה בתל אביב בתחילת העשור הקודם, אך הקפיצה הגדולה בנפחי המסחר התחילה במהלך שנת 2007, כאשר השיא של ההנפקות היה במאי 2007.
בפברואר 2007 השיקה הבורסה לראשונה את מדד תל בונד 20 ושנה לאחר מכן את מדדי תל בונד 40 ו-60. התוצאה הייתה ברורה: מכשירים על אותם מדדים הונפקו תוך זמן קצר ונפחי המסחר גדלו בצורה משמעותית והפכו את האיגרות במדד לנגישות יותר עם ביקושים עזים יותר.
בהמשך, יצרה הבורסה מדדי תל בונד נוספים. במאי אשתקד השיקה הבורסה שלושה מדדי תל בונד חדשים: תל בונד צמודות, תל בונד יתר ותל בונד צמודות בנקים, והשבוע השיקה הבורסה מדד ראשון עם דירוגי השקעה נמוכים מכל מדד תל בונד אחר, "תל בונד תשואות". המדד יכלול איגרות בעלות דירוגים בטווח של A - -BBB.
אם כך, על בסיס ניסיון העבר, מייצרת הבורסה פסל, הציבור מתאהב, והנבואה מגשימה את עצמה. אין ספק שכאשר מושק מדד חדש ובעתות של שינויי מדדים, נוצרות הזדמנויות באיגרות חוב הנכללות באותם מדדים.
לדוגמא, לפני פרסום הרכבו של המדד החדש, ניתן היה לרכוש איגרות שיש להניח שיכנסו למדד, לכן סביר שיזכו לביקושים גדולים מהמכשירים השונים.
מדד תל בונד תשואות שהושק השבוע, יאפשר חשיפה דרך המכשירים השונים לקבוצת איגרות חוב בשונה מהמדדים שהיו קיימים עד כה. מלבד הדירוגים, ישנם הבדלים נוספים, כגון מח"מ, מרווח מאג"ח ממשלתיות ופיזור סקטוריאלי.
אין ספק שניתן לראות "שיש יותר בשר" במדד תל בונד תשואות, והסיכון גם כן יותר גבוה. אך לעומת זאת, כפי שכתבתי ב
האם גם הפעם הנבואה תגשים את עצמה?...
- 10.זאת בדיחה 21/02/2013 08:36הגב לתגובה זואין בשר אין טקטיקה חכמה ולמה לשנות שם קרן 3 פעמים בתוך חודשיים
- 9.צמש 20/02/2013 19:19הגב לתגובה זואם הנבואה תתקיים הרבה אנשים ירוויחו הרבה ממשחקים באג"ח המונעים משמועות שרצות בשוק. המדד ינפח את המידע ואת המסחר והרבה אנשים ירוויחו אך גם הרבה יפסידו
- 8.אוהב שמסבירים ברור 20/02/2013 17:03הגב לתגובה זואפקט פיגמליון מתאים לכלל שוק ההון. ולדעתי גם לשווקים אחרים. נדל"ן, נניח
- 7.צריך גם HY אמיתי! 20/02/2013 13:13הגב לתגובה זואז קרנות נאמנות ללא ! וחלק מהמוסדיים פחות יכולים להשקיע בHY - אבל יש מספיק שכן. על הבורסה להשיק גם מדד HY אמיתי, לדירוגים בין CC לBBB !!!
- 6.סורוס 20/02/2013 11:48הגב לתגובה זוובמיוחד על שוק ההון, ברגע שהציבור מתחיל לקבל תאבון לסיכון יוצאים כל מיני מכשירים פיננסיים שמושכים עוד ועוד את מחפשי הסיכון עד שנוצרת בועה והמחיר כבר מנותק מהמציאות הכלכלית, משבר 2008 הוא הדוגמא הכי טובה לכך. אפשר לרכב על המומנטום אבל גם לדעת לברוח בזמן.
- 5.מנהל השקעות בינוני (ל"ת)קולגה 20/02/2013 11:33הגב לתגובה זו
- קולגה 20/02/2013 12:00הגב לתגובה זווהקנאה אוכלת אותך
- 4.ליאור 20/02/2013 10:00הגב לתגובה זואין אפקט פיגמליון, כי סופה של התופעה הזאת קרוב
- 3.א.ג 20/02/2013 09:58הגב לתגובה זובתקופה כל כך סוערת בשווקים - אג"ח זה מוצר בטוח יחסית שנותן תשואה סבירה (לפחות יותר מאיזה מק"מ מעפן שהבנק מציע). לא פלא שזה תפס כל כך בשנים האחרונות
- 2.משקיע מפוכח 20/02/2013 09:52הגב לתגובה זויכול להיות שגם הנהירה של הציבור לכלים פיננסיים של אג"ח יוצרים בועה?
- 1.מהנה מאד, אך חסרים דיון ומסקנות (ל"ת)איתן 20/02/2013 09:43הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
