האם הנבואה ניתנה לשוטים? סיפורו של מנהל השקעות

זיו בן חיים, מנכ"ל טאלנט בית השקעות, מתייחס לאשר קרה בשוק המניות במהלך 2012, וכיצד אנו למדים מכך על התנהלותו הכדאיות של המשקיע הממוצע
זיו בן חיים | (12)

שנת 2012 הוכיחה כי הניסיון לתזמן את שוק המניות נועד לכישלון. הדעה הרווחת הייתה לכל אורכה של השנה כי השוק ירד והיו לכך את כל הסיבות הנכונות.

במשך השנים שוק המניות אמור לעלות. יש לכך סיבה (מלבד העובדה הסטטיסטית), ניתן להשוות את שוק המניות לחברה פרטית/ציבורית, קיוסק או חנות בגדים שלאורך זמן אמור לצמוח, כלומר להניב תשואה גבוהה ממחיר הכסף שהוא לווה. אך אם לא צלח, בהגדרה, הוא אינו ראוי להשקעה.

להבדיל מרכישת מט"ח, סחורות וכדומה, שהן ספקולציה ולא השקעה (בגלל העדר תוחלת חיובית מובהקת), מניות הינן השקעה צומחת בעלת תוחלת חיובית. לכן כל מי שמנסה לתזמן את השוק למעשה מהמר בכל פעם מחדש. ניתן לדמות זאת למהמר בקזינו, וכידוע תוחלת הרווח של הקזינו היא חיובית גם אם לעיתים יש מישהו שמרוויח ברולטה...

לכן, השקעה בשוק המניות לאורך זמן היא הדרך היחידה לקבלת תשואה עודפת על פני השקעה באג"ח. כמובן שהשקעה זו, כמו רבות אחרות, אינה מתאימה לכל אדם, לעיתים היא מתגלה כבעלת יכולת שטנית להתל בנוגעים בדבר.

אחד הפרמטרים הבעייתיים בשוק הוא התנודתיות, פרמטר זה מוציא מדעתם הרבה משקיעים המחפשים תשואה גבוהה בעלת תנודתיות נמוכה. המשקיע הישראלי ידוע כקצר רוח, לכן שוק הדירות בארץ מתאים לו מאד, כיוון שאינו סחיר ברמה יומית. לכן העדר תנודתיות יוצרת השקעה המצטיירת כיציבה. התנודתיות בשוק ההון בארץ מסמלת את התזזיתיות של המשקיע הישראלי שמנסה תמיד לצאת ראשון ואינו מבין שכשהתוחלת שלילית - התזמון נדון לכישלון מראש.

אין משקיע שאוהב להפסיד, ובטח לא "לשבת" במניות כאשר כולם בורחים. אבל מי שלא מבין את הדבר הבסיסי, שבכל דבר בו משתתפים בני אנוש ישנן עליות ומורדות - בעצם לא מבין את החיים. השוק הוא כמו מערכות היחסים שלנו עם עמיתנו לעבודה, עם בני ובנות זוגנו, עם ילדנו ועם עצמנו. אף אחד מאיתנו לא קם כל בוקר באותו מצב רוח (ואם כן הוא כנראה מצליח להכות את השוק). הסינוס של השוק זה הסינוס של החיים - לא ניתן לנצח אותו ומי שלא יכול "ליהנות" בירידות, או לכל הפחות להשלים איתן - לא ייהנה מהעליות. לצערי בחיינו לא נצליח להשתתף רק בחתונות מבלי לקחת חלק גם (שלא נדע) בהלוויות.

"משבר של פעם ב-100 שנה", "דבר כזה עוד לא קרה" ועוד - הם משפטים שהדהדו ב-2008. ב-2010 כאשר יוון החלה לשקוע, השיח החריף ומה ששמענו הוא: "ב-2008 זה היה משחק ילדים", "בנקים נפלו ועכשיו זה משבר שמדינות נופלות", "משבר של פעם ב-1000 שנה". מיותר לציין שמי שיצא משוק המניות ביוני 2010 אחרי ירידה של 15% (כי אי אפשר למכור בשיא), החמיץ את אחד הראלים הגדולים של השנים האחרונות בחצי השנה שלאחר מכן.

במהלך משבר 2008 שיתפתי משקיע פוטנציאלי ברעיון "המופרך" שלי ששוק האג"ח בארץ מספק הזדמנות פז. הוא צחק ואמר שהוא קונה בחצי מכספו דולרים ובחצי השני אירו ושם בבלטות. אני מצידי שאלתי אותו, "מה יותר סביר שיקרה? שהבנק (מרכזי, בו מופקד כספו) יפשוט את הרגל, או שיפרצו לדירתך וישדדו את כספך?" הבחור לא התבלבל ואמר "אז אשים את מטבע החוץ בכספת בבנק המדובר". בדיעבד, ברור לכולנו שהבחור טעה. ערך הכסף שלו נשחק. אם היה מפקיד את הכסף אפילו בפק"מ, אולי היה שומר על ערכו. חוק הכלים השלובים - הלקוח לא הבין שאם כל העולם היה מגיע לאבדון, הכסף שלו באירו ודולר לא היה שווה כלום ואם כבר אז מקלט אטומי ומטילי זהב הם פתרון עדיף.

קשה לחשוב על כך, אבל אם המשברים של השנים האחרונות היו קוברים את שוק המניות - שוק הדירות היה מתרסק, היינו חוזרים אחורה בזמן, המכוניות היו מתיישנות, מובטלים רבים ברחובות ובמקום אייפד ילדנו היו חוזרים לשחק בגולות. כאשר משבר "כל המשברים" יקרה לא ניתן יהיה לחמוק ממנו וכולנו נפגע קשה, לא משנה איפה כספנו "יחנה". לכן עד האפוקליפסה הבאה עדיף לקבל תשואה. כל עוד אנחנו יכולים לישון בלילה עם תנודתיות ולא לחלום על "משבר" של פעם ב-10,000 שנה.

זיו בן חיים, מנכ"ל טאלנט בית השקעות

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אלכס 14/01/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    מאמר יפה של זיו , אל תמהרו לשפוט ולחתוך בתגובות , נכון שאף אחד לא חכם לחזות את השוק לאורך זמן , אבל זיו במאמר זה גם לא מתיימר, סך הכל פשוט ונכון. מגיב 9 - הוא כתב נכון , אם תשים לב הוא כתב שהקזינו מרוויח והתוחלת של הקזינו חיובית הכרתי את זיו, התחלתי לעבוד אצלהם ועזבתי אחרי זמן קצר, למרות זאת הבן אדם בעל ניסיון רב , עובדים אנשים מצליחים ועצם קיומי של בית ההשקעות טאלנט , בית השקעות בצפון לאורך שנים זוהי כבר הצלחה !!!!
  • 10.
    shmulik98 14/01/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    נהנתי לקרא
  • 9.
    פאתטי, טיעונים שיווקיים נדושים עם פרסומת לייעוץ השקעות. (ל"ת)
    מומי 14/01/2013 01:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    י. מעוז 13/01/2013 23:24
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המשפט הבא מן הכתבה לא הגיוני: "וכידוע תוחלת הרווח של הקזינו הינה חיובית גם אם לעיתים יש מי שמרוויח ברולטה...". במקום "הינה" צריך להיות "אינה", וזה עושה הבדל...
  • 7.
    היקדואה 13/01/2013 19:25
    הגב לתגובה זו
    סחטיין. מאמר מצויין
  • 6.
    תום דרורי 13/01/2013 19:04
    הגב לתגובה זו
    נ.ב: למי שמעוניין, גם בגולות תמיד זיו היה חזק, יישר כוח, בידידות , תום.
  • 5.
    זיו הזה תותח... (ל"ת)
    עופר 13/01/2013 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן גרוסמן 13/01/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    הכל אחיזת עיניים. המשבר העולמי נמצא כאן, חי ובועט, רק מונשם. כמה קלים היו החיים של כל אחד מאיתנו איתו היתה לנו מדפסת של דולריםאו שקלים או אירו. הרי זה מה שהמדינות עושות בארבע השנים האחרונות - מדפיסות כסף. אז ברור שהמשבר אינו חריף כמו שניתן היה לצפות, כי מכונות הדפוס עובדות וזורקות כסף לשוק לבזבוזים. אז קדימה לבזבז - קיצוצים, הידוק תקציבי - הס מלהזכיר, אלא אם קוראים לך יוון.
  • 3.
    פוטנציאל אבוד 13/01/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
    מה התשואות שאתם השגתם השנה ? אפשר לפרסם את זה ? אני מחפש ולא מוצא ? אבל ראיתי הרבה כתבות שלכם בעיתונות הכלכלית, אולי זה אומר שאתם טובים...
  • 2.
    המשתעמם 13/01/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
    בנתיים שנשקיע את הכסף אצלך ותמשיך ליסוע בגיפים שלך על חשבון דמי הניהול שלנו
  • 1.
    מנדי 13/01/2013 11:27
    הגב לתגובה זו
    האמת כל כך פשוטה אבל אנשים אוהבים לחשוב שיש להם יכולת להביס את המציאות באופן קבוע ללא אף טעות. המאמר מעולה רק חבל שמעטים מבינים ומפנימים אותו.
  • לא הגזמת בכלל (ל"ת)
    רייס דייויס 13/01/2013 15:04
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.