הרכב תיק השקעות חו"ל - נובמבר 2012
השווקים נמצאים בעמדת המתנה על רקע הבחירות בארה"ב ובעיית ה"צוק הפיסקאלי" שמרחפת. המירוץ הצמוד אחר הנשיאות בארה"ב מותיר את השווקים בחוסר וודאות והם מגיבים בעצבנות. הכרעת הבחירות תשפוך אור על המציאות הפוליטית החדשה בארה"ב ובכך גם על הכיוון הכלכלי של המשטר החדש. כך או אחרת, הוודאות השילטונית והדרך הכלכלית תיתן דחיפה לשווקים בתנאי והאווירה הכלכלית תאפשר זאת. המשקיעים חוששים מדוחות החברות, שבעיקר מאכזבות או מנמיכות ציפיות קדימה על רקע המיתון באירופה והצמיחה החלשה בשאר העולם.
שווקים מפותחים
אירופה - ספרד ממשיכה להישען על ידיעות מגרמניה בדבר קבלת קו אשראי מקרן החילוץ הקבועה. תשואת האג"ח ל-10 שנים שלה ממשיכה להיסחר בתשואות נמוכות מ-6% (ברמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה), כך שהיא עדיין לא "רצה" לבקש את הסיוע מהאיחוד האירופי.
בפועל הנתונים הכלכליים ממשיכים להתדרדר. למשל, שיעור החובות המסופקים מתוך ההלוואות שניתנו על ידי הבנקים הספרדים בחודש אוגוסט עלה ל-10.5% משיעור של 10.1% ביולי, ובכך משלימה 17 חודשים רצופים של עליות. להערכתנו, לספרד לא יהיה מנוס והיא תהיה חייבת לבקש עזרה.
מדד מנהלי הרכש באירופה של מגזר הייצור והשירותים הציגו ירדה נוספת באוקטובר והם משקפים תמונה עוגמה של צמיחה חלשה מאד בגוש האירו. אנו ממשיכים להחזיק משקל חסר באירופה (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשבתוך היבשת נותנים משקל עודף לגרמניה ושבדיה.
יפן - המכירות הקמעונאיות עלו בספטמבר ב-0.4% בלבד לעומת שנה שעברה כשהצפי היה לעלייה של 1%. הירידה מוסברת על ידי הפסקת הסובסידיות הממשלתיות ברכישות רכבים אשר גרמו לירידה בביקושים. נראה שהמדינה ממשיכה לסבול מחולשה בביקושים העולמיים. הסכסוך עם סין מוסיף לפגוע ביצואנים היפניים. הבנק המרכזי לא נשאר אדיש וממשיך להתערב ע"י הגדלת תוכנית הרכישות של ני"ע.
אנו ממליצים להחזיק את יפן במשקל חסר (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשאת החשיפה לשוק המניות ביפן אנו ממליצים לעשות על ידי נטרול המטבע.
ארה"ב - עונת הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב לא מספקת את "הסחורה" כשבעיקר חברות הטכנולוגיה והתעשייה הן אלו אשר "מפספסות" בשורת ההכנסות או הרווח ולעיתים גם מנמיכות ציפיות לעתיד. נתוני המאקרו ממשיכים להיות סבירים, נציין את ענף הנדל"ן שממשיך להפגין התאוששות. יו"ר הפד, בן ברננקי, לא מגדיל את תוכנית הרכישות בינתיים. אנו מתקשים להאמין שתוכנית הרכישות הנוכחית תוכל לתרום לצמיחה מהותית של הכלכלה.
אנו מעריכים שעד שלא יפתרו את בעיית "הצוק הפיסקאלי", החברות לא יחדשו חוזים ופרויקטים לטווחים ארוכים. חולשת הכלכלה הגלובלית מחזקת את הערכתנו הנ"ל. אנו מותירים את המלצתנו על החזקה במשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World)
קנדה - הבנק המרכזי במדינה ממשיך לטעון שעליית ריבית במדינה תהיה הכרחית בעתיד הנראה לעין (הריבית במדינה עומדת על 1% כבר יותר משנתיים בעיקר בגלל חולשת הביקושים לסחורות בעולם). כמו כן, הבנק המרכזי הודיע כי הוא רואה סימנים שהצרכנים מקטינים את קצב הגידול באשראי שהם נוטלים מהבנקים. אנו מותירים את המלצתנו לקנדה למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).
אוסטרליה - אישורי הבנייה עלו בחודש ספטמבר על רקע הריבית הנמוכה שממשיכה לרדת בעקבות הביקושים החלשים לסחורות בעולם ובפרט בסין (שותפת הסחר הגדולה שלה) כמו גם כי הדולר האוסטרלי מפגין יציבות לאחרונה. אנו מותירים את המלצתנו לאוסטרליה והפסיפיק למשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World).
שווקים מתעוררים
ברזיל - הריבית במדינה ממשיכה לרדת. בהורדה האחרונה הריבית ירדה ב-0.25% ל-7.25% והאינפלציה עומדת באזור ה-5% שזה בהתאם ליעד של הבנק המרכזי. להערכתנו החולשה במטבע (הריאל נחלש מול הדולר בכ-16% ב-12 החודשים האחרונים) בשילוב המשך התחזקות מעמד הביניים ופילוח דמוגראפי חיובי (רבע מהאוכלוסייה מתחת לגיל 14) - צפויים להמשיך ולתרום לצמיחה העתידית של המדינה. עיקר הצמיחה במדינה מתבסס על הביקושים המקומיים והממשלה חותרת להגדלת הצמיחה על ידי הפחת מס על מוצרי צריכה, ריביות על הלוואות וכן הורדת מחירי חשמל ותקשורת.
סין - התמ"ג ברבעון השלישי עלה 7.4% לעומת עלייה של 7.6% ברבעון השני - זה הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. האינפלציה התמתנה בחודש ספטמבר (עלתה 1.9% לעומת שנה שעברה, כשהצפי היה לעלייה של 2%) על רקע התמתנות בעליית מחירי המזון. מדד מנהלי הרכש בסין עלה באוקטובר ל-50.2 נקודות. נציין שבחודש הבא הממשל הסיני יתחלף ונראה שהנתונים האחרונים עוזרים לו להמתין עם התערבות מוניטארית. אנו ממליצים על החזקה במשקל שוק ונותנים משקל יתר לברזיל (בהתאם למדדהMSCI World).

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.