הרכב תיק השקעות חו"ל - נובמבר 2012
השווקים נמצאים בעמדת המתנה על רקע הבחירות בארה"ב ובעיית ה"צוק הפיסקאלי" שמרחפת. המירוץ הצמוד אחר הנשיאות בארה"ב מותיר את השווקים בחוסר וודאות והם מגיבים בעצבנות. הכרעת הבחירות תשפוך אור על המציאות הפוליטית החדשה בארה"ב ובכך גם על הכיוון הכלכלי של המשטר החדש. כך או אחרת, הוודאות השילטונית והדרך הכלכלית תיתן דחיפה לשווקים בתנאי והאווירה הכלכלית תאפשר זאת. המשקיעים חוששים מדוחות החברות, שבעיקר מאכזבות או מנמיכות ציפיות קדימה על רקע המיתון באירופה והצמיחה החלשה בשאר העולם.
שווקים מפותחים
אירופה - ספרד ממשיכה להישען על ידיעות מגרמניה בדבר קבלת קו אשראי מקרן החילוץ הקבועה. תשואת האג"ח ל-10 שנים שלה ממשיכה להיסחר בתשואות נמוכות מ-6% (ברמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה), כך שהיא עדיין לא "רצה" לבקש את הסיוע מהאיחוד האירופי.
בפועל הנתונים הכלכליים ממשיכים להתדרדר. למשל, שיעור החובות המסופקים מתוך ההלוואות שניתנו על ידי הבנקים הספרדים בחודש אוגוסט עלה ל-10.5% משיעור של 10.1% ביולי, ובכך משלימה 17 חודשים רצופים של עליות. להערכתנו, לספרד לא יהיה מנוס והיא תהיה חייבת לבקש עזרה.
מדד מנהלי הרכש באירופה של מגזר הייצור והשירותים הציגו ירדה נוספת באוקטובר והם משקפים תמונה עוגמה של צמיחה חלשה מאד בגוש האירו. אנו ממשיכים להחזיק משקל חסר באירופה (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשבתוך היבשת נותנים משקל עודף לגרמניה ושבדיה.
יפן - המכירות הקמעונאיות עלו בספטמבר ב-0.4% בלבד לעומת שנה שעברה כשהצפי היה לעלייה של 1%. הירידה מוסברת על ידי הפסקת הסובסידיות הממשלתיות ברכישות רכבים אשר גרמו לירידה בביקושים. נראה שהמדינה ממשיכה לסבול מחולשה בביקושים העולמיים. הסכסוך עם סין מוסיף לפגוע ביצואנים היפניים. הבנק המרכזי לא נשאר אדיש וממשיך להתערב ע"י הגדלת תוכנית הרכישות של ני"ע.
אנו ממליצים להחזיק את יפן במשקל חסר (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשאת החשיפה לשוק המניות ביפן אנו ממליצים לעשות על ידי נטרול המטבע.
ארה"ב - עונת הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב לא מספקת את "הסחורה" כשבעיקר חברות הטכנולוגיה והתעשייה הן אלו אשר "מפספסות" בשורת ההכנסות או הרווח ולעיתים גם מנמיכות ציפיות לעתיד. נתוני המאקרו ממשיכים להיות סבירים, נציין את ענף הנדל"ן שממשיך להפגין התאוששות. יו"ר הפד, בן ברננקי, לא מגדיל את תוכנית הרכישות בינתיים. אנו מתקשים להאמין שתוכנית הרכישות הנוכחית תוכל לתרום לצמיחה מהותית של הכלכלה.
אנו מעריכים שעד שלא יפתרו את בעיית "הצוק הפיסקאלי", החברות לא יחדשו חוזים ופרויקטים לטווחים ארוכים. חולשת הכלכלה הגלובלית מחזקת את הערכתנו הנ"ל. אנו מותירים את המלצתנו על החזקה במשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World)
קנדה - הבנק המרכזי במדינה ממשיך לטעון שעליית ריבית במדינה תהיה הכרחית בעתיד הנראה לעין (הריבית במדינה עומדת על 1% כבר יותר משנתיים בעיקר בגלל חולשת הביקושים לסחורות בעולם). כמו כן, הבנק המרכזי הודיע כי הוא רואה סימנים שהצרכנים מקטינים את קצב הגידול באשראי שהם נוטלים מהבנקים. אנו מותירים את המלצתנו לקנדה למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).
אוסטרליה - אישורי הבנייה עלו בחודש ספטמבר על רקע הריבית הנמוכה שממשיכה לרדת בעקבות הביקושים החלשים לסחורות בעולם ובפרט בסין (שותפת הסחר הגדולה שלה) כמו גם כי הדולר האוסטרלי מפגין יציבות לאחרונה. אנו מותירים את המלצתנו לאוסטרליה והפסיפיק למשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World).
שווקים מתעוררים
ברזיל - הריבית במדינה ממשיכה לרדת. בהורדה האחרונה הריבית ירדה ב-0.25% ל-7.25% והאינפלציה עומדת באזור ה-5% שזה בהתאם ליעד של הבנק המרכזי. להערכתנו החולשה במטבע (הריאל נחלש מול הדולר בכ-16% ב-12 החודשים האחרונים) בשילוב המשך התחזקות מעמד הביניים ופילוח דמוגראפי חיובי (רבע מהאוכלוסייה מתחת לגיל 14) - צפויים להמשיך ולתרום לצמיחה העתידית של המדינה. עיקר הצמיחה במדינה מתבסס על הביקושים המקומיים והממשלה חותרת להגדלת הצמיחה על ידי הפחת מס על מוצרי צריכה, ריביות על הלוואות וכן הורדת מחירי חשמל ותקשורת.
סין - התמ"ג ברבעון השלישי עלה 7.4% לעומת עלייה של 7.6% ברבעון השני - זה הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. האינפלציה התמתנה בחודש ספטמבר (עלתה 1.9% לעומת שנה שעברה, כשהצפי היה לעלייה של 2%) על רקע התמתנות בעליית מחירי המזון. מדד מנהלי הרכש בסין עלה באוקטובר ל-50.2 נקודות. נציין שבחודש הבא הממשל הסיני יתחלף ונראה שהנתונים האחרונים עוזרים לו להמתין עם התערבות מוניטארית. אנו ממליצים על החזקה במשקל שוק ונותנים משקל יתר לברזיל (בהתאם למדדהMSCI World).
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
