הרכב תיק השקעות חו"ל - נובמבר 2012

דן הלמן ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי, סוקרים את הרכב תיק ההשקעות לחודש נובמבר
דן הלמן עומר פרל |

השווקים נמצאים בעמדת המתנה על רקע הבחירות בארה"ב ובעיית ה"צוק הפיסקאלי" שמרחפת. המירוץ הצמוד אחר הנשיאות בארה"ב מותיר את השווקים בחוסר וודאות והם מגיבים בעצבנות. הכרעת הבחירות תשפוך אור על המציאות הפוליטית החדשה בארה"ב ובכך גם על הכיוון הכלכלי של המשטר החדש. כך או אחרת, הוודאות השילטונית והדרך הכלכלית תיתן דחיפה לשווקים בתנאי והאווירה הכלכלית תאפשר זאת. המשקיעים חוששים מדוחות החברות, שבעיקר מאכזבות או מנמיכות ציפיות קדימה על רקע המיתון באירופה והצמיחה החלשה בשאר העולם.

שווקים מפותחים

אירופה - ספרד ממשיכה להישען על ידיעות מגרמניה בדבר קבלת קו אשראי מקרן החילוץ הקבועה. תשואת האג"ח ל-10 שנים שלה ממשיכה להיסחר בתשואות נמוכות מ-6% (ברמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה), כך שהיא עדיין לא "רצה" לבקש את הסיוע מהאיחוד האירופי.

בפועל הנתונים הכלכליים ממשיכים להתדרדר. למשל, שיעור החובות המסופקים מתוך ההלוואות שניתנו על ידי הבנקים הספרדים בחודש אוגוסט עלה ל-10.5% משיעור של 10.1% ביולי, ובכך משלימה 17 חודשים רצופים של עליות. להערכתנו, לספרד לא יהיה מנוס והיא תהיה חייבת לבקש עזרה.

מדד מנהלי הרכש באירופה של מגזר הייצור והשירותים הציגו ירדה נוספת באוקטובר והם משקפים תמונה עוגמה של צמיחה חלשה מאד בגוש האירו. אנו ממשיכים להחזיק משקל חסר באירופה (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשבתוך היבשת נותנים משקל עודף לגרמניה ושבדיה.

יפן - המכירות הקמעונאיות עלו בספטמבר ב-0.4% בלבד לעומת שנה שעברה כשהצפי היה לעלייה של 1%. הירידה מוסברת על ידי הפסקת הסובסידיות הממשלתיות ברכישות רכבים אשר גרמו לירידה בביקושים. נראה שהמדינה ממשיכה לסבול מחולשה בביקושים העולמיים. הסכסוך עם סין מוסיף לפגוע ביצואנים היפניים. הבנק המרכזי לא נשאר אדיש וממשיך להתערב ע"י הגדלת תוכנית הרכישות של ני"ע.

אנו ממליצים להחזיק את יפן במשקל חסר (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשאת החשיפה לשוק המניות ביפן אנו ממליצים לעשות על ידי נטרול המטבע.

ארה"ב - עונת הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב לא מספקת את "הסחורה" כשבעיקר חברות הטכנולוגיה והתעשייה הן אלו אשר "מפספסות" בשורת ההכנסות או הרווח ולעיתים גם מנמיכות ציפיות לעתיד. נתוני המאקרו ממשיכים להיות סבירים, נציין את ענף הנדל"ן שממשיך להפגין התאוששות. יו"ר הפד, בן ברננקי, לא מגדיל את תוכנית הרכישות בינתיים. אנו מתקשים להאמין שתוכנית הרכישות הנוכחית תוכל לתרום לצמיחה מהותית של הכלכלה.

אנו מעריכים שעד שלא יפתרו את בעיית "הצוק הפיסקאלי", החברות לא יחדשו חוזים ופרויקטים לטווחים ארוכים. חולשת הכלכלה הגלובלית מחזקת את הערכתנו הנ"ל. אנו מותירים את המלצתנו על החזקה במשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World)

קנדה - הבנק המרכזי במדינה ממשיך לטעון שעליית ריבית במדינה תהיה הכרחית בעתיד הנראה לעין (הריבית במדינה עומדת על 1% כבר יותר משנתיים בעיקר בגלל חולשת הביקושים לסחורות בעולם). כמו כן, הבנק המרכזי הודיע כי הוא רואה סימנים שהצרכנים מקטינים את קצב הגידול באשראי שהם נוטלים מהבנקים. אנו מותירים את המלצתנו לקנדה למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).

אוסטרליה - אישורי הבנייה עלו בחודש ספטמבר על רקע הריבית הנמוכה שממשיכה לרדת בעקבות הביקושים החלשים לסחורות בעולם ובפרט בסין (שותפת הסחר הגדולה שלה) כמו גם כי הדולר האוסטרלי מפגין יציבות לאחרונה. אנו מותירים את המלצתנו לאוסטרליה והפסיפיק למשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World).

שווקים מתעוררים

ברזיל - הריבית במדינה ממשיכה לרדת. בהורדה האחרונה הריבית ירדה ב-0.25% ל-7.25% והאינפלציה עומדת באזור ה-5% שזה בהתאם ליעד של הבנק המרכזי. להערכתנו החולשה במטבע (הריאל נחלש מול הדולר בכ-16% ב-12 החודשים האחרונים) בשילוב המשך התחזקות מעמד הביניים ופילוח דמוגראפי חיובי (רבע מהאוכלוסייה מתחת לגיל 14) - צפויים להמשיך ולתרום לצמיחה העתידית של המדינה. עיקר הצמיחה במדינה מתבסס על הביקושים המקומיים והממשלה חותרת להגדלת הצמיחה על ידי הפחת מס על מוצרי צריכה, ריביות על הלוואות וכן הורדת מחירי חשמל ותקשורת.

סין - התמ"ג ברבעון השלישי עלה 7.4% לעומת עלייה של 7.6% ברבעון השני - זה הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. האינפלציה התמתנה בחודש ספטמבר (עלתה 1.9% לעומת שנה שעברה, כשהצפי היה לעלייה של 2%) על רקע התמתנות בעליית מחירי המזון. מדד מנהלי הרכש בסין עלה באוקטובר ל-50.2 נקודות. נציין שבחודש הבא הממשל הסיני יתחלף ונראה שהנתונים האחרונים עוזרים לו להמתין עם התערבות מוניטארית. אנו ממליצים על החזקה במשקל שוק ונותנים משקל יתר לברזיל (בהתאם למדדהMSCI World).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע