הרכב תיק השקעות חו"ל - נובמבר 2012

דן הלמן ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי, סוקרים את הרכב תיק ההשקעות לחודש נובמבר
דן הלמן עומר פרל |

השווקים נמצאים בעמדת המתנה על רקע הבחירות בארה"ב ובעיית ה"צוק הפיסקאלי" שמרחפת. המירוץ הצמוד אחר הנשיאות בארה"ב מותיר את השווקים בחוסר וודאות והם מגיבים בעצבנות. הכרעת הבחירות תשפוך אור על המציאות הפוליטית החדשה בארה"ב ובכך גם על הכיוון הכלכלי של המשטר החדש. כך או אחרת, הוודאות השילטונית והדרך הכלכלית תיתן דחיפה לשווקים בתנאי והאווירה הכלכלית תאפשר זאת. המשקיעים חוששים מדוחות החברות, שבעיקר מאכזבות או מנמיכות ציפיות קדימה על רקע המיתון באירופה והצמיחה החלשה בשאר העולם.

שווקים מפותחים

אירופה - ספרד ממשיכה להישען על ידיעות מגרמניה בדבר קבלת קו אשראי מקרן החילוץ הקבועה. תשואת האג"ח ל-10 שנים שלה ממשיכה להיסחר בתשואות נמוכות מ-6% (ברמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה), כך שהיא עדיין לא "רצה" לבקש את הסיוע מהאיחוד האירופי.

בפועל הנתונים הכלכליים ממשיכים להתדרדר. למשל, שיעור החובות המסופקים מתוך ההלוואות שניתנו על ידי הבנקים הספרדים בחודש אוגוסט עלה ל-10.5% משיעור של 10.1% ביולי, ובכך משלימה 17 חודשים רצופים של עליות. להערכתנו, לספרד לא יהיה מנוס והיא תהיה חייבת לבקש עזרה.

מדד מנהלי הרכש באירופה של מגזר הייצור והשירותים הציגו ירדה נוספת באוקטובר והם משקפים תמונה עוגמה של צמיחה חלשה מאד בגוש האירו. אנו ממשיכים להחזיק משקל חסר באירופה (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשבתוך היבשת נותנים משקל עודף לגרמניה ושבדיה.

יפן - המכירות הקמעונאיות עלו בספטמבר ב-0.4% בלבד לעומת שנה שעברה כשהצפי היה לעלייה של 1%. הירידה מוסברת על ידי הפסקת הסובסידיות הממשלתיות ברכישות רכבים אשר גרמו לירידה בביקושים. נראה שהמדינה ממשיכה לסבול מחולשה בביקושים העולמיים. הסכסוך עם סין מוסיף לפגוע ביצואנים היפניים. הבנק המרכזי לא נשאר אדיש וממשיך להתערב ע"י הגדלת תוכנית הרכישות של ני"ע.

אנו ממליצים להחזיק את יפן במשקל חסר (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשאת החשיפה לשוק המניות ביפן אנו ממליצים לעשות על ידי נטרול המטבע.

ארה"ב - עונת הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב לא מספקת את "הסחורה" כשבעיקר חברות הטכנולוגיה והתעשייה הן אלו אשר "מפספסות" בשורת ההכנסות או הרווח ולעיתים גם מנמיכות ציפיות לעתיד. נתוני המאקרו ממשיכים להיות סבירים, נציין את ענף הנדל"ן שממשיך להפגין התאוששות. יו"ר הפד, בן ברננקי, לא מגדיל את תוכנית הרכישות בינתיים. אנו מתקשים להאמין שתוכנית הרכישות הנוכחית תוכל לתרום לצמיחה מהותית של הכלכלה.

אנו מעריכים שעד שלא יפתרו את בעיית "הצוק הפיסקאלי", החברות לא יחדשו חוזים ופרויקטים לטווחים ארוכים. חולשת הכלכלה הגלובלית מחזקת את הערכתנו הנ"ל. אנו מותירים את המלצתנו על החזקה במשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World)

קנדה - הבנק המרכזי במדינה ממשיך לטעון שעליית ריבית במדינה תהיה הכרחית בעתיד הנראה לעין (הריבית במדינה עומדת על 1% כבר יותר משנתיים בעיקר בגלל חולשת הביקושים לסחורות בעולם). כמו כן, הבנק המרכזי הודיע כי הוא רואה סימנים שהצרכנים מקטינים את קצב הגידול באשראי שהם נוטלים מהבנקים. אנו מותירים את המלצתנו לקנדה למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).

אוסטרליה - אישורי הבנייה עלו בחודש ספטמבר על רקע הריבית הנמוכה שממשיכה לרדת בעקבות הביקושים החלשים לסחורות בעולם ובפרט בסין (שותפת הסחר הגדולה שלה) כמו גם כי הדולר האוסטרלי מפגין יציבות לאחרונה. אנו מותירים את המלצתנו לאוסטרליה והפסיפיק למשקל שוק (בהתאם למדד ה MSCI World).

שווקים מתעוררים

ברזיל - הריבית במדינה ממשיכה לרדת. בהורדה האחרונה הריבית ירדה ב-0.25% ל-7.25% והאינפלציה עומדת באזור ה-5% שזה בהתאם ליעד של הבנק המרכזי. להערכתנו החולשה במטבע (הריאל נחלש מול הדולר בכ-16% ב-12 החודשים האחרונים) בשילוב המשך התחזקות מעמד הביניים ופילוח דמוגראפי חיובי (רבע מהאוכלוסייה מתחת לגיל 14) - צפויים להמשיך ולתרום לצמיחה העתידית של המדינה. עיקר הצמיחה במדינה מתבסס על הביקושים המקומיים והממשלה חותרת להגדלת הצמיחה על ידי הפחת מס על מוצרי צריכה, ריביות על הלוואות וכן הורדת מחירי חשמל ותקשורת.

סין - התמ"ג ברבעון השלישי עלה 7.4% לעומת עלייה של 7.6% ברבעון השני - זה הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. האינפלציה התמתנה בחודש ספטמבר (עלתה 1.9% לעומת שנה שעברה, כשהצפי היה לעלייה של 2%) על רקע התמתנות בעליית מחירי המזון. מדד מנהלי הרכש בסין עלה באוקטובר ל-50.2 נקודות. נציין שבחודש הבא הממשל הסיני יתחלף ונראה שהנתונים האחרונים עוזרים לו להמתין עם התערבות מוניטארית. אנו ממליצים על החזקה במשקל שוק ונותנים משקל יתר לברזיל (בהתאם למדדהMSCI World).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.