על הצעדים של בנק ישראל - יתרונות וחסרונות
בנק ישראל פרסם אתמול (ב', 29.10) את החלטת הריבית החודשית, והצליח לספק מהלך משולב שהפתיע את שוק ההון והכלכלנים. הנגיד פישר החליט על הפחתה של 0.25% בגובה הריבית, לצד צעדים שיגבילו פעילות משקיעים בשוק הנדל"ן, וכן הכניס חסם כניסה משמעותי לחלק מהזוגות הצעירים שלא יוכלו לממן דירות עם הלוואות בשיעור של 75% משווי הנכס. מדובר בעיקר בסיבה ומסובב. הבנק המרכזי מתריע מזה זמן כנגד ההתחממות הנדל"נית, הוא עשה זאת בדרכו האופיינית הכוללת אזהרות מינוריות באמצעות התקשורת ושיחות עם הבנקים מאחורי הקלעים. בנק ישראל גם המתין לממשלה, אשר פיזרה במהלך השנה לא מעט הצהרות בומבסטיות על הפשרת קרקעות באזורי ביקוש לצורך מיתון עליות המחירים בענף. משראה ב"י כי ההצהרות הממשלתיות ריקות מתוכן וגם הבנקים שמחים למכור משכנתאות לציבור, הבין כי עליו לנקוט צעדים דרסטיים למיתון הביקושים. הבנק השתמש בכלים המעטים שיש לו על מנת להשיג אפקט מקסימלי. משכנתאות לדירות להשקעה יוגבלו ל-50% מימון בנקאי, ומשכנתאות למשפרי דיור וזוגות צעירים יוגבלו לטווח של 70%-75% מימון בנקאי. צעדים אלו הינם משמעותיים ויפגעו בביקושים לרכישת דירות חדשות ודירות יד שנייה. אפקט שלילי נוסף של הצעדים החדשים הוא העלאת הסיכון הענפי של חברות הבנייה (הקבלנים), אשר חלקן נסחרות בבורסה בל אביב. השפעה נוספת של הצעד עלולה לבוא לידי ביטוי בעלויות המימון של חברות הבנייה למגורים שצפויות לעלות ולהתגלגל בסופו של דבר אל הצרכנים במחירי דירות גבוהים יותר. אין לפסול מצב בו הצעד הנוכחי של בנק ישראל יגרום להקטנת היצע הדירות בטווח הארוך בשל אי כדאיות כלכלית מצד קבלנים להיכנס לפרויקטים חדשים לבנייה. גם צמיחת המשק תיפגע חשוב הדגיש כי בדרך למטרת צינון שוק הנדל"ן, לפחות בעיני בנק ישראל, נפגע אחד המנועים המשמעותיים ביותר לאספקת צמיחה למשק - ענף הבנייה למגורים. על פי הנתונים האחרונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים יוני-אוגוסט ענף הבנייה נהנה מצמיחה של 29.2% בהכנסות (בחישוב שנתי). בניכוי עונתיות רשם ענף זה צמיחה רבעונית של 7.6%. אין ספק שלהחלטת הממשלה להעלות את המע"מ יש חלק ניכר בכך, אך הקדמת תשלומים עבור קבלנים היא כמו אוויר לנשימה, היות והיא מקטינה את מסגרות האשראי שהם צורכים מהמגזר הבנקאי. כעת, עם החלטת בנק ישראל צפויה האטה בקצב הצמיחה של הענף. את ההשפעה הזו מנסה בנק ישראל למתן דרך הורדת הריבית שמטרתה לסייע ליצואנים. המשק הישראלי נמצא בהאטה חריפה כשאת הביטוי לכך קיבלנו בין היתר במדד המחירים האחרון שפורסם - מדד ספטמבר, אשר נותר ללא שינוי - זאת כאשר היה אמור לבטא עלייה של 1% בשיעור המע"מ. ההגבלה האוטומטית של הוצאות הממשלה בעקבות "תקציב הבחירות" וההאטה הגלובלית משלימים את התמונה. היעדר הלחצים האינפלציוניים במשק מחייב לספק לכלכלה מעט חמצן בדמותה של הפחתת ריבית. יש לשים לב הפכה לריבית ריאלית שלילית (בתחזית אינפלציה שנתית של 2.4%). הכלכלה המאטה לצד הצורך לצנן את הנדל"ן הכניסו את בנק ישראל למלכוד ותרמו להחלטות. בנק ישראל נותר המבוגר האחראי של המשק בישראל, אך הכלים העומדים לרשותו ועוצמתם הולכים ופוחתים. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?