כואב אבל פחות: כלכלת ישראל בעיניהם של המדדים

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות, סוקר רת פירסומיהם של שלושה מדדים המשקפים את מצבה של הכלכלה המקומית. האם המשק הישראלי צמח בשנה האחרונה?
רונן מנחם | (1)

האם המשק בהאטה הכלכלית? האם חלה התדרדרות נוספת בחודשים האחרונים? התשובה לשאלה הראשונה היא כן, בדומה לשאר העולם. לגבי השאלה השנייה - אפשר להתווכח. אנו בוחנים את מצב ההתפתחויות השוטפות במשק על ידי שורת מדדים, המגיעים ממספר מקורות. להלן שלוש דוגמאות.

סקר הערכת מגמות בעסקים, המבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדי חודש מראה את ההפרש בין אחוז מנהלי החברות שדיווחו על הטבה, לאחוז המנהלים שדיווחו על הרעה. הסקר האחרון בחן את חודש יולי והציג הרעה במאזן הפעילות העסקית הכוללת. המאזן ירד ממינוס 9% בחודש יוני למינוס 11.8%. אבל, בהשוואה לחודש דצמבר בשנה שעברה, המדד היום שלילי פחות. אז הוא עמד על מינוס 12.7%.

המדד המשולב למצב המשק, המחושב מדי חודש על ידי בנק ישראל מקבץ נתונים על הייצור התעשייתי, פדיון המסחר והשירותים, ייצוא השירותים, ייבוא התשומות לייצור, ייצוא הסחורות וייבוא מוצרי הצריכה. המדד האחרון בחן את חודש יולי והצביע על המשך התרחבות בפעילות המשק בקצב דומה לזה של המחצית הראשונה של השנה. למעשה, המדד עלה 0.2% בכל חודש מאמצע השנה שעברה. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד 2.3%.

מדד מנהלי הרכש בתעשייה, המחושב מדי חודש על ידי ארגון מנהלי הרכש מעבד תשובות לשאלות שנשאלו מנהלי רכש בישראל על השינוי במספר תחומים (הזמנות בארץ ובחו"ל, תפוקה, תעסוקה, מחירי חומרי גלם ועוד). התוצאה באה בצורת מספר מעל או מתחת ל-50, המראה התרחבות או התכווצות בתעשייה. בחודש יולי ירד המדד בחדות והיה פעם שנייה ברציפות מתחת ל-50. אבל, זה מדד תנודתי, שבחודשיים הקודמים היה דווקא מעל 50.

ממדדים אלו ואחרים, אני מסיק כי המשק אכן בהאטה כלכלית, לא מפתיע עבור משק שחלק גדול מתוצרו תלוי בסחר החוץ שלו. אולם, מאז ירידת המדרגה במחצית השנייה של השנה שעברה, לא הייתה התדרדרות נוספת. לפי נתוני החשבונות הלאומיים על המחצית הראשונה של השנה, הצריכה הפרטית לנפש עלתה 3% בקרוב ושיקפה כהגדרתה הטבה ברמת החיים במשק. ההשקעה בנכסים קבועים גדלה מעט מעל 4% ותשפר בהמשך את התוצר הפוטנציאלי של המשק. אפילו ייצוא הסחורות והשירותים עלה מעל 10%, בין השאר הודות לפיחות בשער השקל, שהוזיל את הייצוא הישראלי בחו"ל.

כמובן, אין לנוח על זרי הדפנה. מבחנים רבים ניצבים בפני המשק. אולם, נקודת המוצא נוחה ותאפשר לרשויות לעשות בצורה מסודרת מה שצריך לתמיכה במשק. מדינות רבות באירופה נאלצות היום לעשות צעדי חירום ולעבוד בלחץ זמן. מבחינה זו, מצבנו טוב יותר ועל הנכס הזה צריך לשמור מכל משמר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בתיה איזק 25/09/2012 16:30
    הגב לתגובה זו
    יש להניע את מדד מנהלי הרכש, שמירת מחירי חומרי הגלם מיסוי דפרנציאלי,צעדים שהממשלה יכולה לתמוך בהם,
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.