ממשבר עולמי לאתגר תעסוקתי - המבחן של שנות ההתאוששות
העיסוק במשבר העולמי אינטנסיבי, אך צריך למצוא זמן להיערך לאתגר התעסוקתי של שנות ההתאוששות - צמיחה כלכלית שתספק פחות מקומות עבודה מבעבר.
המשבר העולמי מתארך, לובש ופושט צורה. פתרון טרם נראה באופק והסיכוי להשיב את הגלגל לאחור נמוך. בינתיים, החברות מתייעלות. הן חייבות להקטין בכל מחיר את ההוצאות, כי ההכנסות תהיינה נמוכות בהרבה מהרגיל בשנים הבאות. בד בבד, הטכנולוגיה משתכללת, אנו מייצרים כיום מוצרים ושירותים עם יותר הון (מכונות וציוד) ופחות עובדים.
על התקדמות הטכנולוגיה וצימצום כח אדם
בשנים 2009 - 2011, גדלה בארה"ב תפוקת המגזר העסקי הלא חקלאי ב-1.2% במצטבר, אך מספר שעות העבודה ירד ב- 4.9%. פריון העבודה השתפר בכ-7% - קצב מהיר מאוד. רוב השיפור היה בשנים 2009 ו-2010, כשהחברות שיפרו את דוחותיהן הכספיים באמצעות חיסכון והתייעלות.
בגוש האירו התהליך צפוי להימשך זמן רב, כי המשבר שם יסתיים כנראה מאוחר יותר. בישראל, במחצית הראשונה של השנה, צמחה התפוקה בתעשייה ב-2.1%, אך מספר השכירים הצטמצם ב-0.7% ומספר שעות העבודה הופחת ל-2.7%. תוצאות דומות ראינו בשנים קודמות.
מדובר בתהליך טבעי. כפי שלומדים בשיעורי מבוא לכלכלה, המחסור במשאבים מחייב חתירה מתמדת להגדלת ההון הפיסי, שישפר את התפוקה השולית הפוחתת. אחרת, תוספת עובדים תגרום לתקופה הכוללת להתכווץ דווקא. התארכות המשבר בשנים האחרונות רק זירזה את התהליך. לאחר שהכלכלה העולמית תתאושש, הקשר בין הפעילות הכלכלית לתעסוקה יהיה רופף מבעבר. לכן, מקבלי ההחלטות לא יוכלו להסתפק בעידוד הפעילות הכלכלית, אלא יצטרכו לדאוג לעבודה לציבור.
דרכי הטיפול הנכונות של הממשלות
עקב המשבר המתארך, צעדי ההתייעלות והשיפורים הטכנולוגיים - "הגרעין הקשה" של הבלתי מועסקים, כל האנשים ששוק העבודה המודרני ילך ויתרחק מהם, ילך ויגדל. בארצות הברית, מספר האנשים שכלל לא מחפשים עבודה (אינם חלק מכוח העבודה האזרחי) גדל מ-86.313 מיליונים לפני שנה ל-88.340 מיליונים בחודש יולי השנה - עלייה מדאיגה בת 2.3%. בחודש יולי עצמו הצטרפו אליהם 348,000 אנשים. לא מעטים מהם חשים כי יכולותיהם וכישוריהם כבר לא מתאימים לדרישות. בין אלו שכן מחפשים עבודה, 40.6% אינם עובדים 27 שבועות ויותר - הנתח הגבוה ביותר. אמנם שלפני שנה היה חלקם גדול יותר (44.4%), אך עדיין אלו מספרים שיהיה קשה להתמודד עימם לאורך זמן.
ארגונית והסברתית, על הממשלות להיערך לכך כבר עתה ולתאם ציפיות בינן לבין הציבור. התאוששות כלכלית עתידית שלא תייצר הרבה מקומות עבודה תתסכל מאוד את משקי הבית. יהיו פחות אנשים שירצו ויוכלו למצוא עבודה. את תחושת הביטחון התעסוקתי של פעם תצטרך להשלים מדיניות רווחה חברתית.
על רקע זאת, ראוי לבחון את יחסי הביקוש וההיצע במקצועות השונים. היכן שמסתמן מחסור בכוח אדם - צריך להשיק תכניות הכשרה מקצועית. שוק העבודה העתידי יהיה נייד ודינאמי מבעבר; הנכונות והיכולת להחליף מקצועות תהיינה גבוהות ומושרשות יותר; מגבלות גיאוגרפיות ומחסומי שפה ותרבות יצטרכו להיפתר.
בן ברננקי, יו"ר ה-Fed, הקדים לזהות את האתגר התעסוקתי ואמר כי נצטרך לבנות מדדים חדשים, שיתוו את המדיניות הכלכלית - חברתית בשנים הבאות. לא יהיה די להבטיח גידול מהיר בתוצר, אלא יהיה צורך להבטיח שגם ההכנסה האישית תגדל, שעה שמעגל התעסוקה צר מלהכיל את כל אלו שירצו להיות חלק מהתהליך.
שכר ומשכורת הם הדרך בה מפיקים הפרטים תועלת מעצם היותם מועסקים. בד בבד הם נוטלים חלק בהגדלת התוצר. כללי המשחק הללו ישתנו: התוצר יגדל ללא חלק גדל והולך מהם. כדי שלא יחושו תסכול אז - יש לחשוב כבר היום איך נוכל לצקת תוכן בחוסר הרוויה החברתי העתידי.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.