גרום פאואל יור הפדרל ריזרב
צילום: צילום מסך, אתר הפד'

פרוטוקול הפד: ״רוצים להשאיר את הריבית גבוהה למשך זמן מה״

פרוטוקול הפד מהפגישה האחרונה פורסם -  ״המדיניות המגבילה צריכה להימשך לזמן מה״. מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן - מה ההערכות של הבנקים הגדולים בארה״ב?
עומר רוסו | (6)

פרוטוקול הפד של הפגישה האחרונה מתפרסם, ושם אמירות ודעות שיכולות לתת פרספקטיבה למשקיעים איך זה נראה בפגישות הסגורות. יש האומרים כי הפרוטוקול הנוכחי היה קצת יוני בהשוואה למה שאנחנו רגילים מהפד בתקופה הזו - ״יהיה חשוב להתאים את קצב הידוק המדיניות במטרה לצמצם את הסיכון להשפעות שליליות משמעותיות״. משפט של קצת פחד מצד הפד, משהו שלא התרגלנו אליו.

נציגי הפדרל ריזרב הופתעו מקצב האינפלציה וציינו בפגישתם האחרונה שהם צופים ששיעור ריבית גבוה ישאר כך עד שהאינפלציה תרד. הם הזכירו את העובדה שהאינפלציה הגבוה גובה מחיר כבד בעיקר מאמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יותר, ולכן לא יסכימו שזה ישאר כך.

"המשתתפים העריכו כי הוועדה צריכה להמשיך במדיניות מגבילה, ולאחר מכן לשמור עליה זמן מה בשביל לעמוד במטרותיו של הפד, לשמור על יציבות מחירים״. לטענתם, האינפלציה עדיין לא הראתה סימנים של ירידה, כך שיהיה צורך להמשיך ולהעלות את הריבית, נכתב בפרוטוקול. עוד הוסיפו כי האינפלציה יורדת לאט יותר ממה שהם צפו. 

פורסם כי חברי הפד הורידו את התחזית לצמיחת הכלכלה האמריקאית. הם צופים שהתמ״ג בשנת 2022 יצמח רק ב-0.2%, והצמיחה בשנת 2023 תהיה כ-1.2%. הרבה מתחת לצמיחת התמ״ג בשנת 2021, שהייתה החזקה ביותר מאז 1984.

לדבריהם, האינפלציה מונעת מבעיות שרשרת האספקה ​​שאינן קשורות לסחורות, אלא גם למחסור בכח האדם שמתבטא בעקבות שוק העבודה ההדוק בארה״ב. המדיניות אשר הם נוקטים לדעתם תחליש את שוק העבודה, שבסופו של דבר יתרום לרגיעת האינפלציה.

חברי הפד ציינו שהם רואים נקודה מסויימת שבה קצב העלאות הריבית יתמתן, אם כי הם לא הציבו מסגרת זמן מתי זה יקרה. בפרוטוקול נכתב: "יהיה מתאים בשלב מסוים להאט את קצב העלאות הריבית תוך הערכת ההשפעות של התאמות מדיניות מצטברות על הפעילות הכלכלית והאינפלציה, זה יקרה אך ורק לאחר שיהיו ראיות משכנעות שהאינפלציה בדרך ליעד.

תחזית הריבית מצד הפד בסוף השנה עומדת על 4.6%, שם לטענתם - היא צריכה להישאר לאורך שנת 2023.

מחר, יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה״ב לחודש ספטמבר. חברי הפד נושאים עיניים אל הנתון אשר יספר על האינפלציה בארה״ב בחודש האחרון. הציפיות הן לירידה באינפלציה לקצב של 8.1%, לעומת 8.3% באוגוסט. מנגד, הצפי הוא שליבת האינפלציה (Core CPI) תעלה ל-6.5%.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגופים הפיננסים וההשערות שלהם למדד המחירים לצרכן מחר

קרדיט סוויס וברקליז - 8%.

נומורה, בנק מונטריאול, בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-וולס פארגו - 8.1%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כלכלן 12/10/2022 23:57
    הגב לתגובה זו
    שוק השבבים האמריקאי גוסס!!! האבטלה גבוהה ממה שחושבים כי הרבה חברות כבר לא מאפשרות לעובדים לעבוד מהבית. הריבית בארה״ב כבר חצתה כלפי מעלה את הסף שבו היא מרסנת את המחירים, כולם רואים שמדד המחירים בחודשיים האחרונים עלה בקושי ב0.1% והמדד השנתי הולך די בוודאות לרדת בחודשיים הקרובים אפילו מ8% לאזור ה7% ומשם כל חודש בחודשו עד הקיץ לרדת בעוד חצי לאחוז שלם כמעט כל פעם!!! אוח, מקווה שביידן והדמוקרטים הפרוגרסיביים שלו יתרסקו בבחירות האמצע עד כדי ניטרולם הפוליטי המוחלט...
  • 3.
    ברוך 12/10/2022 23:14
    הגב לתגובה זו
    אתה הנגיד הכי דפוק שקם בעולם לך לפסיכיאטר הרסת את הכלכלה בעולם
  • 2.
    8 12/10/2022 23:06
    הגב לתגובה זו
    הריבית עולה, לכן הביקושים הפרטיים קטנים, אך מצד שני הביקוש הממשלתי עולה. במצב כזה האינפלציה לא תרד. לאורך זמן הבנק המרכזי יצטרך לתמוך בממשלה, בגלל החובות הממשלתיים המאמירים, תמיכה שתתנגש עם מהלך הצמצום הנוכחי.
  • 1.
    יאן 12/10/2022 21:46
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה הרסתם את השכבות החלשות באמריקה
  • מרי פופינס 12/10/2022 22:40
    הגב לתגובה זו
    הריבית תציל אותם לעומת זאת האינפלציה תהרוג את לא רק את החלשים תחילה, אלא את כולם!
  • אדי 13/10/2022 08:07
    זה יעשה את העבודה לאורך זמן. שאתה מגיע לריבית גבוהה כזו הריבית הופכת לנטל. אתה טועה בקיצור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social