הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

ביידן נוטה להסיר את המכס שהטיל טראמפ ממספר מוצרים סינים

הלחצים האינפלציוניים לקראת בחירות האמצע המתקרבות עשויות לגרום לשינוי גישה ביחס לסינים ממה שנהג עד כה, הסרת המכסים על מוצרים כמו פלדה או אלמוניום עשויה להקל מעט מעליות המחירים החדות בארצות הברית

דור עצמון | (7)

הנשיא ביידן  נוטה ככל הנראה להסיר כמה מוצרים מרשימת המכסים בסין של ממשל טראמפ, כאשר האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ברמות של 8.6%. הצעד עשוי להקל במקצת על הלחצים האינפלציוניים בארצות הברית. 

האנליסט טל מכניאן מסביר כי: "ביידן והפקידים הבכירים שלו נואשים להראות פעולות להורדת המחירים, גם אם מדובר בפעולות מול מוצרים סיניים מתחרים. האינפלציה אוכלת את כוח הקנייה של אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה - ושוחקת את הונם הפוליטי של הדמוקרטים לקראת בחירות אמצע הקדנציה".

 

לדבריו: "בעוד שהפדרל ריזרב הוא הלוחם העיקרי של המדינה באינפלציה, ביידן יכול לפעול באופן חד צדדי כדי להקל על צרכנים אמריקאים" על ידי שינוי מדיניות המיסוי על סחורות המיובאות מסין הנאמדות כעת בהיקף של 350 מיליארד דולר. משיחות פרטיות עם פקידי הממשל אנו שומעים כי ביידן אכן נוטה להורות למשרד נציג הסחר של ארה"ב להפעיל "תהליך אי הכללות" רשמי כדי לפטור מספר מוצרים כגון פלדה ואלומיניום, דבר שעשוי להקל על האנפלציה. 

את האינדיקציה הראשונה לכך סיפק ביידן בשבוע שעבר בשיחה עם פקידי ממשל מרכזיים והודעה אפשרית צפויה עוד החודש. הבית הלבן מכחיש את הדברים לעת עתה וטוען כי הנושא נמצא בבחינה ראשונית "הנשיא דן עם הצוות שלו על הבטחת התעריפים מתאימים לסדרי העדיפויות הכלכליים והאסטרטגיים שלנו, כמו שמירה על האינטרסים של עובדים ותעשיות קריטיות, קידום הביטחון הלאומי שלנו, ולא העלאת מחירים שישפיעו על האמריקאים שלא לצורך".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמוליק 14/06/2022 23:20
    הגב לתגובה זו
    כל ההסכמים מתקופת טראמפ - סינים הפרו. עכשיו ברנדון יכנע להם לגמרי ויוריד מכסים
  • 3.
    יצחק 14/06/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
    אם הוא יסיר את הסנקציות שהוא הטיל על רוסיה הכל יראה אחרת
  • 2.
    דביל 14/06/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
    מוכנים לעשות הכל
  • 1.
    רמי 14/06/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
    צעד נכון לעת הזאת, הוא יכול לגרום להגדלה משמעותית של כמות הנפט בטכנולוגיה של פיצלי שמן והוריד המחיר...
  • On 15/06/2022 07:14
    הגב לתגובה זו
    בגלל תפיסות ירוקות מובילים את העולם לסחרור.
  • דני 15/06/2022 00:01
    הגב לתגובה זו
    בכי לדורות
  • ברק 14/06/2022 23:12
    הגב לתגובה זו
    בגלל הסביבה שהחברות לא מוכנות להשקיע בהרחבת התפוקה כי המדינה תיקח מהם את הרווחים. כמו כן רוב השדות שנשארו בארצות הברית הם שדות מרמה נמוכה שיקר להוציא מהם נפט.
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.