יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן צנחה אחרי עסקה של עם סטנלטיס, האם מדובר בבהלת שווא?

אמזון מחזיקה 20% מריוויאן והזמינה ממנה עוד ב-2019 מאה א' רכבים, שהחלק הראשון באספקתם מתעכב. עתה היא קונה עבור הצי שלה מכוניות של סטנלטיס. בריוויאן ניסו לשווא להרגיע: "ההתקשרות עם אמזון תקפה וצומחת, אנחנו מצפים שהיא תקנה רכבים גם מאחרים"

דניאל ליברמן |
נושאים בכתבה אמזון ריוויאן

חברת הרכבים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE  (סימול: RIVN) נפלה אמש 11% במסחר בוול סטריט, זאת עקב פרסום כי AMAZON (סימול: AMZN), שמחזיקה בנתח של 20% מהחברה, והיא גם לקוחה שלה, חתמה על עסקה מול קבוצת הרכב סטלנטיס, המורכבת מפיז'ו-סיטרואן, פיאט-קרייזלר ומותגים נוספים, ממנה רכשה מכוניות עבור הצי של אמזון.

ריוויאן היא אחת מהתעלומות של עולם הרכבים החשמליים, החברה הנפיקה מנייתה לפני כ-3 חודשים, לפי שווי של 100 מיליארד דולר, באמצע משבר השבבים העולמי שמשתק רבות מיצרניות הרכב, ועדיין הצליחה להגיע לשווי גבוה בהרבה מאשר יצרניות הרכב המסורתיות. המניה הגיעה לשיאה באמצע נובמבר ומאז לא הפסיקה ליפול.

אספקת הרכבים מסטלנטיס לאמזון צפויה להגיע בשנה הקרובה, ובעוד לא נמסר הסכום המדויק, גורמים בסטלנטיס מסרו לתקשורת העולמית כי מדובר ב"סכום משמעותי". חשוב להבין, אמזון היא אחת המשקיעות הגדולות של ריוויאן, ורכשה ממנה 100,000 רכבים חשמליים ממנה, 10,000 מהם אמורים היו להימסר כבר ב-2021. באוגוסט האחרון דווח על כך שלא תצליח לעמוד בדדליין לאספקת הרכבים. 

ריוויאן מיהרה להרגיע, והצהירה אמש כי "ההתקשרות עם אמזון עדיין בתוקף, גדלה וצומחת" ובנוסף כי העסקה עם סטלנטיס היא "תועלתית לתעשיית הרכבים החשמליים. אמזון היא חברת ענק חסרת תקדים, אנו מצפים כי היא תקנה רכבים גם מחברות אחרות".

המטרה לא הושגה והמשקיעים לא נרגעו ממש, מנית החברה צנחה אמש ב-11% - יותר מהשוק שהתאפיין בירידות בשל חשיפת פרוטוקולי הפד מישיבת השוק הפתוח האחרונה. גם אמזון מסרה כי עודה נרגשת משיתוף הפעולה עם ריוויאן, ושלעסקה עם סטלנטיס לא תהיה השפעה על ההתקשרות עם ריוויאן. מנייתה של סטלנטיס אגב, אשר נסחרת בבורסת מילאנו, עלתה אמש באחוז בודד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.