ריוויאן צנחה אחרי עסקה של עם סטנלטיס, האם מדובר בבהלת שווא?

אמזון מחזיקה 20% מריוויאן והזמינה ממנה עוד ב-2019 מאה א' רכבים, שהחלק הראשון באספקתם מתעכב. עתה היא קונה עבור הצי שלה מכוניות של סטנלטיס. בריוויאן ניסו לשווא להרגיע: "ההתקשרות עם אמזון תקפה וצומחת, אנחנו מצפים שהיא תקנה רכבים גם מאחרים"

דניאל ליברמן |
נושאים בכתבה אמזון ריוויאן

חברת הרכבים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE  (סימול: RIVN) נפלה אמש 11% במסחר בוול סטריט, זאת עקב פרסום כי AMAZON (סימול: AMZN), שמחזיקה בנתח של 20% מהחברה, והיא גם לקוחה שלה, חתמה על עסקה מול קבוצת הרכב סטלנטיס, המורכבת מפיז'ו-סיטרואן, פיאט-קרייזלר ומותגים נוספים, ממנה רכשה מכוניות עבור הצי של אמזון.

ריוויאן היא אחת מהתעלומות של עולם הרכבים החשמליים, החברה הנפיקה מנייתה לפני כ-3 חודשים, לפי שווי של 100 מיליארד דולר, באמצע משבר השבבים העולמי שמשתק רבות מיצרניות הרכב, ועדיין הצליחה להגיע לשווי גבוה בהרבה מאשר יצרניות הרכב המסורתיות. המניה הגיעה לשיאה באמצע נובמבר ומאז לא הפסיקה ליפול.

אספקת הרכבים מסטלנטיס לאמזון צפויה להגיע בשנה הקרובה, ובעוד לא נמסר הסכום המדויק, גורמים בסטלנטיס מסרו לתקשורת העולמית כי מדובר ב"סכום משמעותי". חשוב להבין, אמזון היא אחת המשקיעות הגדולות של ריוויאן, ורכשה ממנה 100,000 רכבים חשמליים ממנה, 10,000 מהם אמורים היו להימסר כבר ב-2021. באוגוסט האחרון דווח על כך שלא תצליח לעמוד בדדליין לאספקת הרכבים. 

ריוויאן מיהרה להרגיע, והצהירה אמש כי "ההתקשרות עם אמזון עדיין בתוקף, גדלה וצומחת" ובנוסף כי העסקה עם סטלנטיס היא "תועלתית לתעשיית הרכבים החשמליים. אמזון היא חברת ענק חסרת תקדים, אנו מצפים כי היא תקנה רכבים גם מחברות אחרות".

המטרה לא הושגה והמשקיעים לא נרגעו ממש, מנית החברה צנחה אמש ב-11% - יותר מהשוק שהתאפיין בירידות בשל חשיפת פרוטוקולי הפד מישיבת השוק הפתוח האחרונה. גם אמזון מסרה כי עודה נרגשת משיתוף הפעולה עם ריוויאן, ושלעסקה עם סטלנטיס לא תהיה השפעה על ההתקשרות עם ריוויאן. מנייתה של סטלנטיס אגב, אשר נסחרת בבורסת מילאנו, עלתה אמש באחוז בודד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.