ריוויאן צנחה אחרי עסקה של עם סטנלטיס, האם מדובר בבהלת שווא?
אמזון מחזיקה 20% מריוויאן והזמינה ממנה עוד ב-2019 מאה א' רכבים, שהחלק הראשון באספקתם מתעכב. עתה היא קונה עבור הצי שלה מכוניות של סטנלטיס. בריוויאן ניסו לשווא להרגיע: "ההתקשרות עם אמזון תקפה וצומחת, אנחנו מצפים שהיא תקנה רכבים גם מאחרים"
חברת הרכבים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) נפלה אמש 11% במסחר בוול סטריט, זאת עקב פרסום כי AMAZON (סימול: AMZN), שמחזיקה בנתח של 20% מהחברה, והיא גם לקוחה שלה, חתמה על עסקה מול קבוצת הרכב סטלנטיס, המורכבת מפיז'ו-סיטרואן, פיאט-קרייזלר ומותגים נוספים, ממנה רכשה מכוניות עבור הצי של אמזון.
ריוויאן היא אחת מהתעלומות של עולם הרכבים החשמליים, החברה הנפיקה מנייתה לפני כ-3 חודשים, לפי שווי של 100 מיליארד דולר, באמצע משבר השבבים העולמי שמשתק רבות מיצרניות הרכב, ועדיין הצליחה להגיע לשווי גבוה בהרבה מאשר יצרניות הרכב המסורתיות. המניה הגיעה לשיאה באמצע נובמבר ומאז לא הפסיקה ליפול.
אספקת הרכבים מסטלנטיס לאמזון צפויה להגיע בשנה הקרובה, ובעוד לא נמסר הסכום המדויק, גורמים בסטלנטיס מסרו לתקשורת העולמית כי מדובר ב"סכום משמעותי". חשוב להבין, אמזון היא אחת המשקיעות הגדולות של ריוויאן, ורכשה ממנה 100,000 רכבים חשמליים ממנה, 10,000 מהם אמורים היו להימסר כבר ב-2021. באוגוסט האחרון דווח על כך שלא תצליח לעמוד בדדליין לאספקת הרכבים.
ריוויאן מיהרה להרגיע, והצהירה אמש כי "ההתקשרות עם אמזון עדיין בתוקף, גדלה וצומחת" ובנוסף כי העסקה עם סטלנטיס היא "תועלתית לתעשיית הרכבים החשמליים. אמזון היא חברת ענק חסרת תקדים, אנו מצפים כי היא תקנה רכבים גם מחברות אחרות".
- יותר מ־900 מתקנים: קנה המידה האמיתי של AWS נחשף
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה לא הושגה והמשקיעים לא נרגעו ממש, מנית החברה צנחה אמש ב-11% - יותר מהשוק שהתאפיין בירידות בשל חשיפת פרוטוקולי הפד מישיבת השוק הפתוח האחרונה. גם אמזון מסרה כי עודה נרגשת משיתוף הפעולה עם ריוויאן, ושלעסקה עם סטלנטיס לא תהיה השפעה על ההתקשרות עם ריוויאן. מנייתה של סטלנטיס אגב, אשר נסחרת בבורסת מילאנו, עלתה אמש באחוז בודד.
סימבוטיק אתר החברהמניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%
סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט
סימבוטיק Symbotic 39.36% , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.
הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.
גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.
מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- אולימפיאדת הרובוטים נפתחה בבייג'ינג, עם חזון סיני שכרוך בהשקעה של 157 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקשר עם וולמארט
וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם פעלו בחוכמה; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com 1.25% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות. עשו בשכל. המכירה שלהם היא דרך תוכנית אוטמטית, אבל המכירות בשנה-שנה וחצי האחרונות בכמויות גדולות יחסית. מנגד, תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
