האם המלחמה של טוויטר נגד טראמפ עובדת לטובת המניה?

מאז שציוציו של הנשיא טראמפ סומנו על ידי הרשת החברתית, טוויטר נהנית מאהדת הקהל; בשבוע שעבר נרשם שיא של 5 שנים בהורדות האפליקציה – החזית מול טראמפ לצד ההפגנות על מותו של פלויד ג'ורג', מעוררות את הרשת
ארז ליבנה | (2)
מלחמת טוויטר בטראמפ - הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, מנהל את העולם – פחות או יותר – מטוויטר, הרשת החברתית החביבה עליו. אבל בזמן האחרון יש קצר ברומן הזה. פעמיים בחודש האחרון, טוויטר סימנה את ציוציו של הבית הלבן. בפעם הראשונה הייתה זו הודעת Fact Check. כלומר בירור עובדות. מה שקרה זה שטראמפ צייץ נגד הצבעה במייל בשל חשש להונאת בחירות. האמת היא שבתקשורת האמריקאית פורסם כי טראמפ מתנגד להצבעה במייל מחשש לאובדן הבחירות – לא רק לנשיאות, אלא גם לקונגרס ולסנאט. לחששותיו, המוצדקות יש לציין, הצבעה במייל תעלה משמעותית את % ההצבעה במדינה, שמרביתה כרגע שייכת לצד הכחול של המפה הפוליטית. כלומר הדמוקרטים. טראמפ נבחר על חודם של 70 אלף קולות בצפון מרכז ארצות הברית – הצבעה במייל לא תאפשר לו לשחזר את ההישג.   טוויטר כאמור, שלחו את הגולשים לברר בעצמם. זה הרתיח את טראמפ, בלשון המעטה. הוא כבר איים בלא מעט סנקציות על הרשתות החברתיות וקרא לסנאט לבדוק את פעילותן של הרשתות החברתיות, בראשן טוויטר. זה ככל הנראה לא יצא אל הפועל, לא כי הוא לא רוצה, כי המפלגה שלו לא רוצה.   הפעם השנייה הייתה אפילו יותר חמורה. מה קרה? טראמפ צייץ כי כש"הביזה תתחיל, הירי יתחיל". את הרפרנס לציטוט הזה הוא לקח ממפקד משטרה גזען בדרום ארצות הברית, שאמר את הדברים בהתפרעויות של הקהילה השחורה בשנות ה-70 של המאה הקודמת. גם כאן טוויטר לא נותרה אדישה וסימנה את הטוויט כמעודד אלימות. טראמפ רתח שוב. אבל הדבר שבאמת מצחיק בכל הסיפור הזה, הוא העובדה שהנשיא השתמש בטוויטר כדי לתקוף טוויטר. זה כמו ללכת למסעדה, להתלונן על האוכל, אבל לחזור לשם שוב ושוב. אין בזה היגיון.   אבל השבוע נשברו כל השיאים – הפעם גם בפייסבוק. ביום שישי האחרון טראמפ פרסם סרטון בן 4 דקות על פלויד ג'ורג'. בטוויטר הורידו את הסרטון ובפייסבוק – לאחר לחץ מצד העובדים – גם מארק צוקרברג חסם את הגישה אליו. הסיבה הרשמית היא הפרת זכויות יוצרים.   טראמפ כמובן שוב כעס ובחרונו כינה את המהלך בלתי חוקי וסיוע של טוויטר לשמאל הרדיקלי – שלטענת טראמפ מעודד את האלימות והביזה. מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי, לא נותר חייב וצייץ חזרה: "לא נכון וגם חוקי. הורדנו את הסרטון בגלל תלונה על הפרת זכויות יוצרים". הטוויט של דורסי נגד טראמפ אוי לבושה של נשיא ארצות הברית, שמשתמש בקטעי וידאו ללא רשות, מפר זכויות יוצרים ועוד אחר כך מתלונן על כך בחוסר ידיעה. מה עוד שמנכ"ל של חברה בסדר גודל בינוני בארצות הברית משפיל אותו ככה בפומבי. יש רק מילה אחת שמתארת את הסיטואציה במלואה – מביך. פשוט מביך.   פייסבוק, טוויטר ומה שביניהן טוויטר היא העוף המוזר – כן, כן, אני מודע לדימוי – של עולם הרשתות החברתיות. מצד אחד היא יותר ליברלית מפייסבוק השמרנית, אבל לא מספיק וולגארית כמו רדיט ו-4Chan, שם ניתן למצוא הכול. וכשאני אומר הכול, הכוונה היא להכול. מפורנו קשה ועד סודות מדינה.   בניגוד לפייסבוק שמתפקדת כרשת של אחד על אחד או אחד שהוא חלק מקבוצה, טוויטר היא סוג של הייד פארק – כל אחד יכול לעמוד בכיכר העיר ולצעוק מה שבא לו. זה הבדל מהותי, כשכל רשת חברתית משרתת את הגולשים למטרה משלה.   אבל זה נותן לפייסבוק יתרון בטרגוט של קהלים עם פרסומות – משהו שפייסבוק הפכה לאומנות בפני עצמה. עד כמה? החברה של צוקי הרוויחה ב-2019 הכנסות שנתיות של קרוב ל-71 מיליארד דולר. זאת לעומת 3.5 מיליארד "בלבד" לטוויטר באותה השנה.   בכלל, הרשת החברתית שהונפקה ב-2013, הבטיחה לציבור ב-IPO "לאפשר לכל קול בעולם להדהד בעולם באופן מיידי וללא סינון". בניגוד לסטארט פאים אחרים, החברה אכן עמדה בהתחייבויותיה. יתר על כן, בניגוד לפייסבוק שמכוונת להמונים, חלק ניכר מקהל היעד של טוויטר בעולם הם דווקא האליטות והחברה הגבוהה. עובדה, אפילו טראמפ נמצא שם ללא הרף.   עם זאת, בניגוד לפייסבוק לה 1.7 מיליארד משתמשים ביום, לטוויטר יש "רק" 200 מיליון משתמשים. גם בשווי השוק אין בכלל מה להשוות. השווי של פייסבוק עולה על 650 מיליארד דולר. טוויטר היא אפילו לא 5% מזה, כשהשווי של עומד על למעלה מ-28 מיליארד דולר.   טוויטר מרוויחה בגלל שנקטה עמדה גדול הכדורסלנים אי פעם, מייקל ג'ורדן, נשאל פעם מדוע אינו מביע עמדה, לאחר אמירות גזעניות של פוליטיקאים רפובליקנים וג'ורדן ענה: "גם רפובליקאים קונים את הנעליים שלי". ג'ורדן ספג ביקורת נוקבת על כך, אבל זה לא הזיז לו ובטח לא לחשבון הבנק שלו. מנגד, גדול הכדורסנים של דורנו והספורטאי הגדול ביותר בארצות הברית כיום, לברון ג'יימס, לא בוחל במילים בנוגע לדיעותיו בענייני היום.   אז אם פייסבוק  היא כמו ג'ורדן של פעם - שתקנית ודואגת רק לרווח - טוויטר היא לברון. היא נקטה עמדה וזה השתלם לה. רק ביום רביעי בשבוע שעבר הרשת הגיעה לשיא הורדות של 5 שנים עם למעלה מ-677 אלף הורדות. ביום כן. זה המון לרשת שקיימת כבר קרוב ל-15 שנה (2004). בכלל אנליסטים צופים שכמות המשתמשים ברשת תגדל ב-18% ב-2020. לא רע.   אז נכון, המאבק מול טראמפ גבה משווי המניה 9% בסוף החודש הקודם, אבל היא כבר תיקנה מאז בכ-18%, מרמה של 30.97 דולר למניה, ל-36.4 דולר למניה ובכך עברה לתשואה חיובית ב-12 החודשים האחרונים לאחר ההתרסקות של מארס השחור.   עם זאת המניה עדיין מפגרת אחרי פייסבוק, שעלתה ב-37% באותה התקופה וגם אחרי מדד ה-S&P500 שעלה ב-13%. עם זאת, במגזין בארונס סבורים שדווקא בגלל המלחמה בין הרשת לטראמם, המניה צפויה להניב תשואות יפות בשנה הקרובה.   כרגע, מרבית האנליסטים המסקרים את החברה מותירים את ההמלצה על המניה בהמלצת החזק. זאת לאחר שבחודש מארס נכנסו שני מנהלי קרנות ומשקיעים אקטיביים, לאור חוסר היכולת של דורסי להגדיל את הרווחים מפרסום. כמו כן, המגפה פגעה קשות בהכנסותיה של הרשת מפרסום, מאחר ומרבית המודעות מגיעות מסקטור הבידור והספורט – שני סקטורים שהשבתו לחלוטין בחודשים האחרונים.   בראיון שהעניק לבארונס, אמר דורסי כי "ישנם אנשים שלא מבינים למה אנחנו לא מגיעים למיצוי הזדמנויות מלא. לאותם אנשים אני אומר: אל דאגה, אנחנו נגיע לשם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין שום קשר בין הדעות של ראשי טוויטר להתנהגות המניה (ל"ת)
    למעשה 10/06/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מצווה מה שטוויטר עושים לטובת הדמוקרטיה (ל"ת)
    יאללה טוויטר 09/06/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה

רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות

אדיר בן עמי |

המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.


מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.


מקור הדאגה העיקרי

המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."


הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.


נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.


וולמארט
צילום: אתר החברה

וולמארט מעלה תחזיות - למרות המכסים; אז למה המניה יורדת?

פעילות האי-קומרס הגיעה לראשונה לרווח;התוצאות מעל התחזית והתחזית קדימה עלתה מעט; הדוחות של החברה מבטאים את עמידות הצרכנים לעליות מחירים

מנדי הניג |

ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט wall mart -3.45%  פרסמה את דוחותיה לרבעון השני - והצליחה להכות את תחזיות השוק בשורה העליונה, אבל פספסה בשורה התחתונה. זה לכאורה אמור להתקזז עם תחזית להכנסות ורווחים גבוהים יותר השנה, אבל בוול סטריט חוששים שהירידה ברווחיות תימשך, כשצריך לזכור ש"המכה" הגדולה של המכסים תהיה ברבעון השלישי.


הדוחות - שיאים חדשים למרות הלחץ

וולמארט סיכמה את הרבעון הפיסקאלי שהסתיים ב-31 ביולי עם רווח נקי של 7.03 מיליארד דולר - זינוק של 56% לעומת 4.5 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אלא שביחס לתחזיות מדובר על רווח של 68 סנט לעומת תחזית ל-73 סנט. ההכנסות הסתכמו ב-177.4 מיליארד דולר - גבוה מהתחזיות שעמדו על 176.2 מיליארד דולר, ולעומת 169.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

המכירות בחנויות זהות (ללא דלק) עלו ב-4.6%, נתון שממחיש את החוסן של הצרכן האמריקאי, לפחות בשלב זה. תחומי המזון והבריאות המשיכו להוביל את הצמיחה. ברשת Sam’s Club, חטיבת המועדונים של וולמארט, נרשם גידול חד עוד יותר של 5.9%.

אי-קומרס - מנוע הצמיחה המרכזי

הפעילות המקוונת ממשיכה להיות מנוע הדגל של וולמארט. המכירות אונליין זינקו ב-25% בעולם וב-26% בארה"ב. אחד הנתונים הבולטים: מכירות שמסופקות ישירות מסניפים (בעיקר מצרכים) זינקו בכמעט 50% בשנה האחרונה, ושליש מהן סופקו במשלוחים מזורזים. השירות הזה, שחלקו בתשלום וחלקו כלול במנוי Walmart+, הופך את וולמארט לשחקנית קרובה מאוד לאמזון.

במאי השנה רשמה החברה נקודת ציון חשובה, לראשונה אי-פעם פעילות האי-קומרס שלה, בארה"ב ובעולם, הפכה לרווחית.

המכסים - בין ספיגה לגלגול ללקוח

ג'ון דיוויד רייני, סמנכ"ל הכספים של וולמארט, הסביר בראיונות כי החברה מנהלת את נטל המכסים "פריט-פריט וקטגוריה-קטגוריה". לדבריו יש תחומים שבהם החברה ספגה את כל עלות המכסים, ויש תחומים שבהם היא גלגלה חלק מהעלות ללקוח.