טוויטר
צילום: istock

האם המלחמה של טוויטר נגד טראמפ עובדת לטובת המניה?

מאז שציוציו של הנשיא טראמפ סומנו על ידי הרשת החברתית, טוויטר נהנית מאהדת הקהל; בשבוע שעבר נרשם שיא של 5 שנים בהורדות האפליקציה – החזית מול טראמפ לצד ההפגנות על מותו של פלויד ג'ורג', מעוררות את הרשת
ארז ליבנה | (2)
מלחמת טוויטר בטראמפ - הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, מנהל את העולם – פחות או יותר – מטוויטר, הרשת החברתית החביבה עליו. אבל בזמן האחרון יש קצר ברומן הזה. פעמיים בחודש האחרון, טוויטר סימנה את ציוציו של הבית הלבן. בפעם הראשונה הייתה זו הודעת Fact Check. כלומר בירור עובדות. מה שקרה זה שטראמפ צייץ נגד הצבעה במייל בשל חשש להונאת בחירות. האמת היא שבתקשורת האמריקאית פורסם כי טראמפ מתנגד להצבעה במייל מחשש לאובדן הבחירות – לא רק לנשיאות, אלא גם לקונגרס ולסנאט. לחששותיו, המוצדקות יש לציין, הצבעה במייל תעלה משמעותית את % ההצבעה במדינה, שמרביתה כרגע שייכת לצד הכחול של המפה הפוליטית. כלומר הדמוקרטים. טראמפ נבחר על חודם של 70 אלף קולות בצפון מרכז ארצות הברית – הצבעה במייל לא תאפשר לו לשחזר את ההישג.   טוויטר כאמור, שלחו את הגולשים לברר בעצמם. זה הרתיח את טראמפ, בלשון המעטה. הוא כבר איים בלא מעט סנקציות על הרשתות החברתיות וקרא לסנאט לבדוק את פעילותן של הרשתות החברתיות, בראשן טוויטר. זה ככל הנראה לא יצא אל הפועל, לא כי הוא לא רוצה, כי המפלגה שלו לא רוצה.   הפעם השנייה הייתה אפילו יותר חמורה. מה קרה? טראמפ צייץ כי כש"הביזה תתחיל, הירי יתחיל". את הרפרנס לציטוט הזה הוא לקח ממפקד משטרה גזען בדרום ארצות הברית, שאמר את הדברים בהתפרעויות של הקהילה השחורה בשנות ה-70 של המאה הקודמת. גם כאן טוויטר לא נותרה אדישה וסימנה את הטוויט כמעודד אלימות. טראמפ רתח שוב. אבל הדבר שבאמת מצחיק בכל הסיפור הזה, הוא העובדה שהנשיא השתמש בטוויטר כדי לתקוף טוויטר. זה כמו ללכת למסעדה, להתלונן על האוכל, אבל לחזור לשם שוב ושוב. אין בזה היגיון.   אבל השבוע נשברו כל השיאים – הפעם גם בפייסבוק. ביום שישי האחרון טראמפ פרסם סרטון בן 4 דקות על פלויד ג'ורג'. בטוויטר הורידו את הסרטון ובפייסבוק – לאחר לחץ מצד העובדים – גם מארק צוקרברג חסם את הגישה אליו. הסיבה הרשמית היא הפרת זכויות יוצרים.   טראמפ כמובן שוב כעס ובחרונו כינה את המהלך בלתי חוקי וסיוע של טוויטר לשמאל הרדיקלי – שלטענת טראמפ מעודד את האלימות והביזה. מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי, לא נותר חייב וצייץ חזרה: "לא נכון וגם חוקי. הורדנו את הסרטון בגלל תלונה על הפרת זכויות יוצרים". הטוויט של דורסי נגד טראמפ אוי לבושה של נשיא ארצות הברית, שמשתמש בקטעי וידאו ללא רשות, מפר זכויות יוצרים ועוד אחר כך מתלונן על כך בחוסר ידיעה. מה עוד שמנכ"ל של חברה בסדר גודל בינוני בארצות הברית משפיל אותו ככה בפומבי. יש רק מילה אחת שמתארת את הסיטואציה במלואה – מביך. פשוט מביך.   פייסבוק, טוויטר ומה שביניהן טוויטר היא העוף המוזר – כן, כן, אני מודע לדימוי – של עולם הרשתות החברתיות. מצד אחד היא יותר ליברלית מפייסבוק השמרנית, אבל לא מספיק וולגארית כמו רדיט ו-4Chan, שם ניתן למצוא הכול. וכשאני אומר הכול, הכוונה היא להכול. מפורנו קשה ועד סודות מדינה.   בניגוד לפייסבוק שמתפקדת כרשת של אחד על אחד או אחד שהוא חלק מקבוצה, טוויטר היא סוג של הייד פארק – כל אחד יכול לעמוד בכיכר העיר ולצעוק מה שבא לו. זה הבדל מהותי, כשכל רשת חברתית משרתת את הגולשים למטרה משלה.   אבל זה נותן לפייסבוק יתרון בטרגוט של קהלים עם פרסומות – משהו שפייסבוק הפכה לאומנות בפני עצמה. עד כמה? החברה של צוקי הרוויחה ב-2019 הכנסות שנתיות של קרוב ל-71 מיליארד דולר. זאת לעומת 3.5 מיליארד "בלבד" לטוויטר באותה השנה.   בכלל, הרשת החברתית שהונפקה ב-2013, הבטיחה לציבור ב-IPO "לאפשר לכל קול בעולם להדהד בעולם באופן מיידי וללא סינון". בניגוד לסטארט פאים אחרים, החברה אכן עמדה בהתחייבויותיה. יתר על כן, בניגוד לפייסבוק שמכוונת להמונים, חלק ניכר מקהל היעד של טוויטר בעולם הם דווקא האליטות והחברה הגבוהה. עובדה, אפילו טראמפ נמצא שם ללא הרף.   עם זאת, בניגוד לפייסבוק לה 1.7 מיליארד משתמשים ביום, לטוויטר יש "רק" 200 מיליון משתמשים. גם בשווי השוק אין בכלל מה להשוות. השווי של פייסבוק עולה על 650 מיליארד דולר. טוויטר היא אפילו לא 5% מזה, כשהשווי של עומד על למעלה מ-28 מיליארד דולר.   טוויטר מרוויחה בגלל שנקטה עמדה גדול הכדורסלנים אי פעם, מייקל ג'ורדן, נשאל פעם מדוע אינו מביע עמדה, לאחר אמירות גזעניות של פוליטיקאים רפובליקנים וג'ורדן ענה: "גם רפובליקאים קונים את הנעליים שלי". ג'ורדן ספג ביקורת נוקבת על כך, אבל זה לא הזיז לו ובטח לא לחשבון הבנק שלו. מנגד, גדול הכדורסנים של דורנו והספורטאי הגדול ביותר בארצות הברית כיום, לברון ג'יימס, לא בוחל במילים בנוגע לדיעותיו בענייני היום.   אז אם פייסבוק  היא כמו ג'ורדן של פעם - שתקנית ודואגת רק לרווח - טוויטר היא לברון. היא נקטה עמדה וזה השתלם לה. רק ביום רביעי בשבוע שעבר הרשת הגיעה לשיא הורדות של 5 שנים עם למעלה מ-677 אלף הורדות. ביום כן. זה המון לרשת שקיימת כבר קרוב ל-15 שנה (2004). בכלל אנליסטים צופים שכמות המשתמשים ברשת תגדל ב-18% ב-2020. לא רע.   אז נכון, המאבק מול טראמפ גבה משווי המניה 9% בסוף החודש הקודם, אבל היא כבר תיקנה מאז בכ-18%, מרמה של 30.97 דולר למניה, ל-36.4 דולר למניה ובכך עברה לתשואה חיובית ב-12 החודשים האחרונים לאחר ההתרסקות של מארס השחור.   עם זאת המניה עדיין מפגרת אחרי פייסבוק, שעלתה ב-37% באותה התקופה וגם אחרי מדד ה-S&P500 שעלה ב-13%. עם זאת, במגזין בארונס סבורים שדווקא בגלל המלחמה בין הרשת לטראמם, המניה צפויה להניב תשואות יפות בשנה הקרובה.   כרגע, מרבית האנליסטים המסקרים את החברה מותירים את ההמלצה על המניה בהמלצת החזק. זאת לאחר שבחודש מארס נכנסו שני מנהלי קרנות ומשקיעים אקטיביים, לאור חוסר היכולת של דורסי להגדיל את הרווחים מפרסום. כמו כן, המגפה פגעה קשות בהכנסותיה של הרשת מפרסום, מאחר ומרבית המודעות מגיעות מסקטור הבידור והספורט – שני סקטורים שהשבתו לחלוטין בחודשים האחרונים.   בראיון שהעניק לבארונס, אמר דורסי כי "ישנם אנשים שלא מבינים למה אנחנו לא מגיעים למיצוי הזדמנויות מלא. לאותם אנשים אני אומר: אל דאגה, אנחנו נגיע לשם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין שום קשר בין הדעות של ראשי טוויטר להתנהגות המניה (ל"ת)
    למעשה 10/06/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מצווה מה שטוויטר עושים לטובת הדמוקרטיה (ל"ת)
    יאללה טוויטר 09/06/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.