מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

רשות התעופה האמריקנית ידעה מראש על הכשלים במטוסי בואינג

פרשת בואינג מקבלת הערב תפנית משמעותית: ע"פ הפרסומים בארה"ב, הרגולטור בארה"ב ידע על כשלי המטוס מיד לאחר ההתרסקות הראשונה באינדונזיה וטען כי "המטוס מועד להתרסקות", אך נתן אישור לחברה להמשיך להשתמש בו
עמית נעם טל | (7)

על חשיבותה של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) לכלכלה האמריקנית אין צורך להרחיב, אך האם הרגולטור האמריקני העדיף לשמור על החברה על חשבון חיי אדם? ייתכן. 

בדיווח יוצא דופן הערב, הוול סטריט ג'ונרל חושף את הקשר בין רשות התעופה האמריקנית (FAA) לענקית התעופה. לפי הדיווח הערב, רשות התעופה ידעה על הכשלים במטוסי ה-737 מקס של בואינג מיד לאחר ההתרסקות של המטוס באינדונזיה, וטענה כי הוא "מועד להתרסקות". למרות זאת, רשות התעופה אישרה לחברה להמשיך להפעיל את המטוס.

בוול סטריט ג'ורנל מציינים כי רשתות התעופה האמריקנית דרשו מבואינג לתקן את התוכנה השליטה שלה על המטוס בתוך 8-9 חודשים (מהתאונה הראשונה), כאשר לאחר מכן היה צורך במבחן מחודש של המטוס. 6 שבועות לאחר ההתרסקות הראשונה התרחשה התרסקות נוספת של מטוס החברה באתיופיה, ורק אז נאלצה רשות התעופה לקרקע את מטוסי ה-737 מקס. נציין כי גם אז, רשות התעופה האמריקנית הייתה האחרונה מבין המדינות הגדולות להודיע על קרקוע המטוס.

דובר רשות התעופה האמריקני הגיב לפרסום בוול סטריט ג'ורנל וטען כי "היה ברור מלכתחילה כי קיימים סיכונים במטוס. עם זאת, הניתוחים שאנחנו מבצעים נוטים להפריז בסיכונים אלו מכיוון שהם נוקטים בדרישה השמרנית ביותר" - מעניין לראות כיצד משפחות הנספים מקבלות את ההסבר הנ"ל. 

בתוך כך, מניית החברה יורדת ב-1.5% ברקע לדיווח כי רשות התעופה האמריקנית צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס ל-2020, כאשר נראה כי ברשות התעופה לא לוקחים כעת סיכונים נוספים. נזכיר כי החברה עלתה בחודשים האחרונים ברקע לדיווחים על סיום הקרקוע של המטוסים עוד לפני סוף השנה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוזי 12/12/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    רליי לא דורכות על סיפונם של מטוסים מתוצרת ארה"ב כבר שנים וזאת עקב מספר אירועים שעברתי בהם חלקם קלים וחלקים פחות קלים. אני טס רק עם חברות אירופאיות,קנדיות,רוסיות ,ברזילאיות ורק לא עם בואינג....
  • 5.
    סופר סתם 12/12/2019 08:26
    הגב לתגובה זו
    לא השתנה כלום בתרבות האמריקאית : כסף כסף כסף וביבי ייבא את זה לארץ
  • 4.
    ישראלי 12/12/2019 07:33
    הגב לתגובה זו
    האם אפשר להגיש תביעה נגד החברה ?? הם ביודעין סיכנו נוסעים . כמו רולטה רוסית .
  • טיטוס 14/12/2019 05:36
    הגב לתגובה זו
    בהמשך ניתן להגיש תלונה נגד הרומאים על חורבן בית שני
  • 3.
    kobes 12/12/2019 01:34
    הגב לתגובה זו
    יש לשררה ושוחד מגיע להם להירקב בכלא
  • 2.
    מכלפויהו 11/12/2019 20:56
    הגב לתגובה זו
    לא לוותר לפושעים..
  • 1.
    יאללה. חרם נוסעים!!! (ל"ת)
    בוא אינג. 11/12/2019 20:29
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.