רשות התעופה האמריקנית ידעה מראש על הכשלים במטוסי בואינג
על חשיבותה של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) לכלכלה האמריקנית אין צורך להרחיב, אך האם הרגולטור האמריקני העדיף לשמור על החברה על חשבון חיי אדם? ייתכן.
בדיווח יוצא דופן הערב, הוול סטריט ג'ונרל חושף את הקשר בין רשות התעופה האמריקנית (FAA) לענקית התעופה. לפי הדיווח הערב, רשות התעופה ידעה על הכשלים במטוסי ה-737 מקס של בואינג מיד לאחר ההתרסקות של המטוס באינדונזיה, וטענה כי הוא "מועד להתרסקות". למרות זאת, רשות התעופה אישרה לחברה להמשיך להפעיל את המטוס.
בוול סטריט ג'ורנל מציינים כי רשתות התעופה האמריקנית דרשו מבואינג לתקן את התוכנה השליטה שלה על המטוס בתוך 8-9 חודשים (מהתאונה הראשונה), כאשר לאחר מכן היה צורך במבחן מחודש של המטוס. 6 שבועות לאחר ההתרסקות הראשונה התרחשה התרסקות נוספת של מטוס החברה באתיופיה, ורק אז נאלצה רשות התעופה לקרקע את מטוסי ה-737 מקס. נציין כי גם אז, רשות התעופה האמריקנית הייתה האחרונה מבין המדינות הגדולות להודיע על קרקוע המטוס.
דובר רשות התעופה האמריקני הגיב לפרסום בוול סטריט ג'ורנל וטען כי "היה ברור מלכתחילה כי קיימים סיכונים במטוס. עם זאת, הניתוחים שאנחנו מבצעים נוטים להפריז בסיכונים אלו מכיוון שהם נוקטים בדרישה השמרנית ביותר" - מעניין לראות כיצד משפחות הנספים מקבלות את ההסבר הנ"ל.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כך, מניית החברה יורדת ב-1.5% ברקע לדיווח כי רשות התעופה האמריקנית צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס ל-2020, כאשר נראה כי ברשות התעופה לא לוקחים כעת סיכונים נוספים. נזכיר כי החברה עלתה בחודשים האחרונים ברקע לדיווחים על סיום הקרקוע של המטוסים עוד לפני סוף השנה.
- 6.יוזי 12/12/2019 15:55הגב לתגובה זורליי לא דורכות על סיפונם של מטוסים מתוצרת ארה"ב כבר שנים וזאת עקב מספר אירועים שעברתי בהם חלקם קלים וחלקים פחות קלים. אני טס רק עם חברות אירופאיות,קנדיות,רוסיות ,ברזילאיות ורק לא עם בואינג....
- 5.סופר סתם 12/12/2019 08:26הגב לתגובה זולא השתנה כלום בתרבות האמריקאית : כסף כסף כסף וביבי ייבא את זה לארץ
- 4.ישראלי 12/12/2019 07:33הגב לתגובה זוהאם אפשר להגיש תביעה נגד החברה ?? הם ביודעין סיכנו נוסעים . כמו רולטה רוסית .
- טיטוס 14/12/2019 05:36הגב לתגובה זובהמשך ניתן להגיש תלונה נגד הרומאים על חורבן בית שני
- 3.kobes 12/12/2019 01:34הגב לתגובה זויש לשררה ושוחד מגיע להם להירקב בכלא
- 2.מכלפויהו 11/12/2019 20:56הגב לתגובה זולא לוותר לפושעים..
- 1.יאללה. חרם נוסעים!!! (ל"ת)בוא אינג. 11/12/2019 20:29הגב לתגובה זו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
