רינת אשכנזי על המגמות בכלכלה העולמית; ומה צפוי בארה"ב?
הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות מסבירה מדוע אירופה מפתיעה לטובה, סין מתעוררת משפל, וכיצד החלטת מדיניות המכסים בתחילת אפריל תקבע את המגמה בארה"ב
השבוע החולף בארה"ב התאפיין בהמשך ירידות, אך קלות יחסית לשבועות הקודמים. החששות בשווקים עדיין לא נעלמו. בשיחה עם רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית בהפניקס בית השקעות, על השווקים הגלובליים: סין ממשיכה להתמודד עם האטה, אך מסמנת פוטנציאל להתאוששות; אירופה מפתיעה לטובה עם רפורמות פיסקליות ותחזיות צמיחה משופרות; וארה"ב, שצפויה לחוות תנודתיות משמעותית עד תחילת אפריל כאשר יתפרסמו החלטות הצוות שבוחן את מדיניות המכסים החדשים, מציגה למרות האתגרים חוסן מתמשך בסקטור העסקי וסימנים מעודדים בשוק התעסוקה.
מה להערכתך יקרה בארה"ב לאור בחירותו של טראמפ ורמות המחירים?
"המדיניות של מכסים מייצרת המון אי-ודאות – הצרכנים, העסקים והמשקיעים לא אוהבים את זה ורוצים לדעת מה הסביבה הכלכלית שבה אנחנו נמצאים. בינתיים מה שרואים זה זיג-זגים, ואני חושבת שבתקופה הקרובה עד תחילת אפריל נהיה באותה סיטואציה וזו לא תקופה טובה לשוק המניות. למשקיעים שאוהבים להיכנס בדיפ מאוד קשה להיות אמיצים ולהתחיל לקנות כי לא יודעים לאן הזירה הולכת. בהסתכלות על מאקרו מזהים חולשה בנקודות מסוימות.
"שאלה משמעותית היא אם הריבית תרד לאור החשש לעלייה באינפלציה. גם בכלכלה הריאלית רואים קיפאון או נסיגה וזו לא תקופה אידיאלית. מבחינת טראמפ והממשל זה משהו זמני. אני מניחה שמסתכלים על מה שקורה בשווקים למרות ההכחשות, ולא מאמינה שנקום לבוקר של שבירת כלים.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בגזרת המיקרו – כן רואים ציפיות חיוביות והדוחות חזקים, וגם לשנה הקרובה השוק צופה קצב דו-ספרתי. החברות באמריקה עדיין חזקות, ובל נשכח שיש דברים חיוביים כמו רגולציה תומכת ומיסוי מקל. כל אלה יכולים לתת רוח גבית."
מה צפוי לקרות בתחילת אפריל – ומה נכון לעשות עם ההשקעות בארה"ב?
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
"הוקם צוות שעובד על מכסים חדשים שבודק מדינה-מדינה איפה יש אי-צדק ומגיש את התוצאות בתחילת אפריל. אז ייוודע אילו מכסים יהיו בהמשך ואילו מכסים ייעצרו, ואז התמונה תהיה יותר ברורה – אם יהיו הקלות או ביטולים.
"אנחנו לא בורחים מארה"ב עם כל מה שיש לה להציע ואנחנו מושקעים בה לטווח הקצר והארוך. אני אומרת שאנחנו בתקופה של אי-ודאות מאוד גדולה והתרגום לכך הוא תנודתיות גדולה, וצריך לחכות להתבהרות התמונה. ויש הזדמנויות השקעה במקומות אחרים."
נסתכל על אירופה הדקס 25% בחצי שנה וגם שאר השווקים באירופה יחסית חיוביים מה הפוטנציאל שם?
"לפני חודש כולם הספידו את יבשת אירופה הדועכת והמזדקנת, וכיום כל בתי ההשקעות מעדכנים את תחזיות הצמיחה כלפי מעלה. הסיבה המרכזית היא רפורמה פיסקלית. זה הגיע מהמתיחות סביב רוסיה-אוקראינה, כאשר הנשיא טראמפ הביע חוסר שביעות רצון מההסתמכות על ארה"ב ומכך שאירופה לא משתתפת מספיק בתמיכה באוקראינה, ובאופן כללי הוצאות הביטחון שלה נמוכות.
נפל האסימון ובאירופה החליטו לעשות שינוי. גרמניה, שהייתה מובילה לצנע פיסקלי עם מגבלות דרקוניות מעבר למדיניות באיחוד האירופי, גם היא מגדילה את הוצאות הביטחון. ברגע שהממשלות הופכות להיות נדיבות יותר, יש ציפייה לצמיחה מהירה יותר, ליותר קלות בהלוואות וליעילות גבוהה יותר.
כן צופים התחלה של משהו חיובי בגרמניה, וזה מקרין על שאר האיחוד האירופי. לכן השווקים מגיבים בהתאם, גם לאור הצפי לסיום המלחמה. ברקע יש הפחתות ריבית, וגם את זה השווקים מאוד שמחים לראות. גם עניין התמחור בהשוואה לארה"ב נראה אטרקטיבי, ורואים את הכסף זורם לשם."
מדדי המניות במגמה חיובית יותר בחודשים האחרונים, וגם מדד הטכנולוגיה של המניות הסיניות בארה"ב נמצא במומנטום חיובי – מה הצפי שלך לגבי המניות הסיניות?
"סין החבוטה גם היא מבטיחה לצאת לדרך חדשה, והשינוי לטובה התחיל מדיפסיק. ברגע שAI- הסיני גרף הצלחה, זה התחיל שינוי במערכת היחסים המורכבת בין ענקיות הטכנולוגיה הסיניות לממשל הסיני – ומסתמן שיש התחממות ביחסים. סין סובלת ממשבר הנדל"ן ועודף כושר ייצור, ובמשך עשורים לא מצליחה להזניק את הצריכה. היום האג'נדה נוטה יותר לכיוון של חיזוק הצרכנות, מכורח הנסיבות וכאשר כל הכוכבים מסתדרים. אולי הפעם, על רקע מלחמת הסחר, וכשסין נמצאת בנקודה מאוד חלשה, מכאן אפשר רק להתרומם."
לראיון המלא:
- 3.אלי 23/03/2025 17:15הגב לתגובה זוהייתי מניח שכלכלנית של פניקס צריכה לדאוג לחברה שלה. פניקס לא רוצה שמשקעים יברחו מחשש מנפילות בשווקים. הרי בזמן אחרון מוכרים הרבה צמוד s
- 2.ירמי 23/03/2025 09:55הגב לתגובה זוהתעלמות מוחלטת ממה שקורה בשבוע האחרון.
- 1.כלכלנית מרשימה הרחבה קצת לעניין המהפכה הפיסקלית יעזור לנו (ל"ת)מיקי 23/03/2025 09:00הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
