יום חיובי נוסף בוול סטריט צפוי לגרור את ת"א לעליות

בקרב המניות הדואליות נרשמה מגמה מעורבת כשמחציתם תפתחנה בפערי ארביטראז' חיוביים ומחציתם בשליליים. יצויין כי 4 מתוך 6 חברות המעו"ף הדואליות יפתחו בפערים חיוביים
דרור איטח |

לאחר מימושי הרווחים שהתבעו אתמול בבורסה המקומית, נראה כי המדדים הצל אביבים צפויים לפתוח את יום המסחר החותם של השבוע בעליות שערים. ברקע, יום נוסף של עליות במדדי וול סטריט, תעודד את המשקיעים המקומיים. בקרב המניות הדואליות נרשמה מגמה מעורבת כשמחציתם תפתחנה בפערי ארביטראז' חיוביים ומחציתם בשליליים. יצויין כי 4 מתוך 6 חברות המעו"ף הנסחרות בניו יורק יפתחו בפערים חיוביים.

מדד תל אביב 25 יפתח ברמת 674.38 נקודות, מדד תל אביב 100 יבחן את רמת 693.42 נקודות, ומדד הטכנולוגיה תל טק 15 יחל להיסחר ברמת 411.7 נקודות.

מניות שטראוס-עלית צפויות להמשיך לרכז עניין בתל אביב. אתמול כזכור, זינקה מניית החברה בשעור של 4.87%, זאת לאחר שדיווחה על תוצאות משופרות ברבעון הראשון של 2005 ורמזה כי המומנטום ימשך גם לרבעון השני. בחברה הדגישו כי תוצאות הרבעון לא כללו את מכירות חג הפסח שיזקפו לרבעון השני.

מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית - טבע, תפתח את יום המסחר בשוק המקומי עם פער ארביטראז' חיובי בן 0.93%. אמש, בסיום המסחר בוול סטריט, עלתה מניית החברה ב-0.58%. אתמול בערב הודיעה החברה כי קיבלה את אישור ה-FDA האמריקני לשווק את תרופת ה-Clarithromycin בטבליות במינון של 500 מ"ג. תרופה זו הינה בעלת מחזור מכירות שנתי של 284 מיליון דולר.

בפערי ארביטראז' חיוביים תפתחנה: אלווריון 3.11%,אלביט מערכות 0.68%, פרטנר 0.88%, אלדין 0.8%, רדויז'ן 3.36%, אודיוקודס 2.11%, נייס 0.5%, ליפמן 0.41%. מנגד, בפערים שליליים תפתחנה: גיוון 0.82%, פריגו 0.13%, רדוור 0.97%, אורכית 2.87%, מגל 3.04%, כור 1.08%, ושמיר אופטיקה 0.93%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.35%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.