מזרחי טפחות. דביר בנדק ודינה נבות
צילום: אילן בשור
דעה

"הכסף הקטן" שנצבר לעשרות אלפי שקלים

למה הציבור לא פונה לביטוחי משכנתא הזולים? בזמן שחברות הביטוח מוזילות מחירים בשיעורים משמעותיים, במזרחי טפחות משמרים את הרווחים

כמה פעמים ביום אתם שומעים פרסומת על ביטוח משכנתא? פעמיים, שלוש, אפילו יותר. חברות הביטוח מפתות אתכם לעזוב את ביטוח המשכנתא אצל הבנקים ולעבור לבטח אצלם בזול.

אבל, הדוחות הכספיים של מזרחי טפחות המובילה בשוק המשכנתאות המקומי, מוכיחים שהציבור עדיין נאמן לביטוח אצל הבנקים.

לבנק מזרחי טפחות -1.27% יש סוכנות ביטוח וותיקה – טפחות סוכנות לביטוח שמוחזקת בשיעור מלא ועוסקת במכירת פוליסות ביטוחי החיים ופוליסות ביטוחי הנכסים של לקוחות הבנק הלוקחים משכנתא בבנק. הרווח הנקי של טפחות סוכנות לביטוח ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכם ב-21 מיליון שקל, לעומת 22 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. תשואת הרווח הנקי על ההון העצמי הגיעה ברבעון הראשון של 2019 ל-8% לעומת 9% בתקופה המקבילה.

אז אמנם יש פגיעה, אבל מעטה ובמבט על התוצאות בשנים האחרונות הרי שאין ממש חולשה בתוצאות. בכל שנת 2018 הסתכם הרווח של סוכנות הביטוח ב-82 מיליון שקל, בהשוואה ל-73 מיליון שקל בשנת 2017. התשואה להון ב-2018 עמדה על 8.4% לעומת 7.3% בשנת 2017.

ואיך זה קורה? איך טפחות סוכנות ביטוח שומרת על הרווחים שלה ולמה בעצם הציבור לא פונה לביטוחי משכנתא הזולים יותר? הרי זה לא עניין של מודעות, כולם כבר מכירים את מס' הטלפון של חברות הביטוח בעל פה. מדובר כנראה בעצלות, בהערכה שמדובר בכסף קטן (לעומת תשלום המשכנתא הגדול) למרות שהכסף "הקטן" הזה נצבר לעשרות אלפי שקלים ואפילו יותר.

ייתכן שסיבה נוספת היא הערכה של הציבור שכאשר תהיה בעיה ויממשו את הביטוח, הסוכנויות של הבנקים יעמדו מאחוריו ואילו חברת הביטוח "תשחק" איתו ואולי תנסה להתחמק.

כך או כך, בזמן שחברות הביטוח מוזילות מחירים בשיעורים משמעותיים, במזרחי טפחות ממשיכים לשמור על הרווחים.

תכנים נוספים מאתר הון:

למה אתם פראיירים? איך לחסוך בעמלות בנקים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צפוני 21/05/2019 08:52
    הגב לתגובה זו
    סוכני הביטוח לא מספרים את כל האמת ולאחר שנה המחיר עולה ועולה אם אתה רוצה לעזור תביא דוגמאות לחישוב הביטוח כתבה כללית לא ממש עוזרת
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים"

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?