מביך?! שר התחבורה קורא להחרים את יבואניות הרכב / טור אישי

מוזר! מצחיק! תמוה! היו התגובות לפוסט של שר התחבורה בפייסבוק. העובדה שהוא מציג שם מיצג שווא כנראה גם אינה מפריעה לו. אבל מעבר לכך, האמירה הזו היא בעצם המבחן הגדול של שר האוצר, יאיר לפיד
יואל שורץ |

שר התחבורה, ישראל כץ. צלם: ששון תירם

כנראה ששר התחבורה, ישראל כץ, לומד חלק מההרגלים המגונים של עמיתיו. שלשום (יום ג') בהפתעה גמורה, קרא השר מעל דף הפייסבוק שלו להחרים את יבואניות הרכב. "אני קורא לכם: אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם... בקרוב, עם השלמת החקיקה, תיפתח תחרות כוללת בענף הרכב בין היבואנים הקיימים, שנהנים מזכויות של מונופול ובלעדיות, לבין יבואנים חדשים, וכולם יצטרכו להתחרות ולהוזיל מחירים... בינתיים, אני שב וקורא לכם שלא לקנות רכבים חדשים עד שהיבואנים יורידו את המחירים ויתנו גם לכם את ההנחות שהם נותנים כיום לחברות הליסינג ולגופים מיוחסים אחרים, כי גם לכם מגיע."
 
 
יש לומר שזהו צעד תמוה למדי שכן ממתי קורא שר להחרים מוצרים שעליהם הוא ממונה? טוב מילא, אבל מה עם להציג מיצג נכון לקהילת חבריו? אז זהו שלא. "ההיקף השנתי של יבוא רכבים לישראל עומד על 30 מיליארד שקלים שמתחלקים בין 15 משפחות של יבואני רכב." כותב השר בפוסט. 30 מיליארד, האומנם? כבוד השר יודע שזהו המספר הנכון, אבל הוא גם יודע שהמספר הזה כולל גם את מרכיב המיסוי העומד על 50%. מכאן, שלא 30 מיליארד הם אלה שנחלקים בין 15 משפחות אלא רק, מחצית הסכום. אין ספק שגם 15 מיליארד זהו מספר עצום, אבל 30 נשמע טוב יותר ולעזאזל העובדות.
 
צלם: תומר פדר 

בענף הרכב נחלקו הדעות לגבי דבריו של שר התחבורה. היו שקיבלו זאת בהרמת גבה והיו שתפסו את הבטן, אבל כולם בדעה שזו קריאה פופוליסטית ותו לא. העניין הוא גם שאף אחד אינו מגיב רשמית לדברי השר. באופן מוזר גם השר שומר על שתיקה, ומלבד הפוסט שהעלה בפייסובק הוא לא הוציא הודעה רשמית דרך דובריו.

אז כרגע כולם יושבים על הגדר מחכים שהצד השני יגיב, אבל מי שצריך להגיב הוא בכלל יאיר לפיד, שבכוחו של משרדו לשנות את מחירי כלי הרכב בישראל. מעבר לסוגיית המיסוי של כלי רכב בארץ, נמצא את שיטת הליסינג - מנגנון שזכה לתאוצה בשנות ה-90' תחת ממשלות שמאל דווקא במטרה להטיב עם העובד. העניין הוא שההטבה לחלק מהמגזרים ייצרה מנגנון מחיר מנופח לרוב הדגמים שנמכרו בישראל ובוודאי לכל הדגמים העיקריים. עם השנים, שונתה ההטבה לעובד (שווי שימוש ליניארי), הופעל מנגנון מס מעט שונה (מיסוי ירוק) ואף מעבר זיכיון יבוא בין יבואניות (ב.מ.וו ומיני לידי דלק מוטורס), גרמו לשינויי מחיר בשוק. אך בעוד כלים קטנים וחסכוניים זכו למחיר הגיוני, ובמובן מסוים גם רכבי יוקרה (למרות שגם כאן יש מה לשפר), מרכז השוק עדיין מתנהל במחשבה על ארגוני הקנייה הגדולים ביותר - חברות הליסינג. נכון, שבעיקר בזכות השינויים הרגולטוריים, כוחן של חברות אלה ירד, אבל הוא עדיין עצום ונאמד בנתח של 50%-60% משוק הרכב הישראלי. אין בכוחן של יבואניות הרכב לשנות את המצב, הן רק מגיבות לשוק תחרותי בו כוחות הקנייה הגדולים נותנים את הטון. מי שכן יכול לשנות את העיוות הקיים הוא משרד האוצר.
 
 
שר האוצר, יאיר לפיד 

אבל מה לעשות, שעל אף הרצון הטוב (ראו את המהירות שבה נסתיימה שביתת 'השמיים הפתוחים'), שר האוצר החדש, יאיר לפיד, עדיין "ירוק". יש לו המון מה ללמוד בתחום המצומצם הזה ועל ראשו עוד עניינים רבים מתחומי שונים ומגוונים. בנוסף, ואולי העיקר, שינוי תמריץ הליסינג יפגע בדיוק בשכבות האוכלוסייה אליהן הוא מתייחס בדבריו. שינוי התמריץ אולי יטיב עם גברת כהן מחדרה, שב-10,000 שקל למשק בית תוכל לקנות מכונית משומשת ממודל מתקדם יותר, אבל היא בטוח תרע את מצבה של גב' כהן, עובדת ההיי-טק  שמרוויחה 20,000 שקל ברוטו, ונוסעת ברכב צמוד. זוהי אם כך, האמירה האומללה של שר התחבורה, אבל גם המבחן הגדול של שר האוצר, יאיר לפיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.