מביך?! שר התחבורה קורא להחרים את יבואניות הרכב / טור אישי

מוזר! מצחיק! תמוה! היו התגובות לפוסט של שר התחבורה בפייסבוק. העובדה שהוא מציג שם מיצג שווא כנראה גם אינה מפריעה לו. אבל מעבר לכך, האמירה הזו היא בעצם המבחן הגדול של שר האוצר, יאיר לפיד
יואל שורץ |

שר התחבורה, ישראל כץ. צלם: ששון תירם

כנראה ששר התחבורה, ישראל כץ, לומד חלק מההרגלים המגונים של עמיתיו. שלשום (יום ג') בהפתעה גמורה, קרא השר מעל דף הפייסבוק שלו להחרים את יבואניות הרכב. "אני קורא לכם: אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם... בקרוב, עם השלמת החקיקה, תיפתח תחרות כוללת בענף הרכב בין היבואנים הקיימים, שנהנים מזכויות של מונופול ובלעדיות, לבין יבואנים חדשים, וכולם יצטרכו להתחרות ולהוזיל מחירים... בינתיים, אני שב וקורא לכם שלא לקנות רכבים חדשים עד שהיבואנים יורידו את המחירים ויתנו גם לכם את ההנחות שהם נותנים כיום לחברות הליסינג ולגופים מיוחסים אחרים, כי גם לכם מגיע."
 
 
יש לומר שזהו צעד תמוה למדי שכן ממתי קורא שר להחרים מוצרים שעליהם הוא ממונה? טוב מילא, אבל מה עם להציג מיצג נכון לקהילת חבריו? אז זהו שלא. "ההיקף השנתי של יבוא רכבים לישראל עומד על 30 מיליארד שקלים שמתחלקים בין 15 משפחות של יבואני רכב." כותב השר בפוסט. 30 מיליארד, האומנם? כבוד השר יודע שזהו המספר הנכון, אבל הוא גם יודע שהמספר הזה כולל גם את מרכיב המיסוי העומד על 50%. מכאן, שלא 30 מיליארד הם אלה שנחלקים בין 15 משפחות אלא רק, מחצית הסכום. אין ספק שגם 15 מיליארד זהו מספר עצום, אבל 30 נשמע טוב יותר ולעזאזל העובדות.
 
צלם: תומר פדר 

בענף הרכב נחלקו הדעות לגבי דבריו של שר התחבורה. היו שקיבלו זאת בהרמת גבה והיו שתפסו את הבטן, אבל כולם בדעה שזו קריאה פופוליסטית ותו לא. העניין הוא גם שאף אחד אינו מגיב רשמית לדברי השר. באופן מוזר גם השר שומר על שתיקה, ומלבד הפוסט שהעלה בפייסובק הוא לא הוציא הודעה רשמית דרך דובריו.

אז כרגע כולם יושבים על הגדר מחכים שהצד השני יגיב, אבל מי שצריך להגיב הוא בכלל יאיר לפיד, שבכוחו של משרדו לשנות את מחירי כלי הרכב בישראל. מעבר לסוגיית המיסוי של כלי רכב בארץ, נמצא את שיטת הליסינג - מנגנון שזכה לתאוצה בשנות ה-90' תחת ממשלות שמאל דווקא במטרה להטיב עם העובד. העניין הוא שההטבה לחלק מהמגזרים ייצרה מנגנון מחיר מנופח לרוב הדגמים שנמכרו בישראל ובוודאי לכל הדגמים העיקריים. עם השנים, שונתה ההטבה לעובד (שווי שימוש ליניארי), הופעל מנגנון מס מעט שונה (מיסוי ירוק) ואף מעבר זיכיון יבוא בין יבואניות (ב.מ.וו ומיני לידי דלק מוטורס), גרמו לשינויי מחיר בשוק. אך בעוד כלים קטנים וחסכוניים זכו למחיר הגיוני, ובמובן מסוים גם רכבי יוקרה (למרות שגם כאן יש מה לשפר), מרכז השוק עדיין מתנהל במחשבה על ארגוני הקנייה הגדולים ביותר - חברות הליסינג. נכון, שבעיקר בזכות השינויים הרגולטוריים, כוחן של חברות אלה ירד, אבל הוא עדיין עצום ונאמד בנתח של 50%-60% משוק הרכב הישראלי. אין בכוחן של יבואניות הרכב לשנות את המצב, הן רק מגיבות לשוק תחרותי בו כוחות הקנייה הגדולים נותנים את הטון. מי שכן יכול לשנות את העיוות הקיים הוא משרד האוצר.
 
 
שר האוצר, יאיר לפיד 

אבל מה לעשות, שעל אף הרצון הטוב (ראו את המהירות שבה נסתיימה שביתת 'השמיים הפתוחים'), שר האוצר החדש, יאיר לפיד, עדיין "ירוק". יש לו המון מה ללמוד בתחום המצומצם הזה ועל ראשו עוד עניינים רבים מתחומי שונים ומגוונים. בנוסף, ואולי העיקר, שינוי תמריץ הליסינג יפגע בדיוק בשכבות האוכלוסייה אליהן הוא מתייחס בדבריו. שינוי התמריץ אולי יטיב עם גברת כהן מחדרה, שב-10,000 שקל למשק בית תוכל לקנות מכונית משומשת ממודל מתקדם יותר, אבל היא בטוח תרע את מצבה של גב' כהן, עובדת ההיי-טק  שמרוויחה 20,000 שקל ברוטו, ונוסעת ברכב צמוד. זוהי אם כך, האמירה האומללה של שר התחבורה, אבל גם המבחן הגדול של שר האוצר, יאיר לפיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

בהיקף של מיליונים: ייבאו מוצרים מעלי אקספרס והצהירו שהם שווים הרבה פחות

רשות המסים חוקרת את חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד שהבריחו טובין והתחמקו מתשלום מסים מלא על מאות משלוחים מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הונאה רשות המסים

רשות המסים מנהלת חקירה נגד חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד להברחת טובין והתחמקות מתשלום מסים בעסקאות יבוא מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא. לפי החשד, החברה שימשה כיבואנית בפועל עבור אלפי עסקאות של לקוחות פרטיים ועסקיים, אך בעת שחרור הסחורות מהמכס הצהירה על ערכים נמוכים בהרבה מהמחיר האמיתי, ובכך חסכה מיליוני שקלים בתשלומי מכס ומע"מ.

מפרטי החקירה עולה כי פנגס התקשר עם חברת השילוח הסינית USPEED, המייצגת את קבוצת עלי באבא, והקים מערך משלוחים מרוכזים מסין למחסנים שכורים בישראל. לפי החשד, המוצרים שוחררו מהמכס בערך מוצהר נמוך, הועברו למחסנים מקומיים של עלי באבא, ומשם הופצו ללקוחות ללא תשלום מלא של מסים וללא הוצאת חשבוניות כנדרש.

ברשות המסים טוענים כי בשיטה זו ייבאו החשודים 147 משלוחים בתקופה שנבדקה, בערך מוצהר של כ-11.1 מיליון שקל סכום הנמוך משמעותית מהערך האמיתי של הסחורות. הפער בין המחירים שהוצהרו לבין התמורה ששולמה בפועל על ידי הרוכשים יצר, לטענת החוקרים, התחמקות ממס אמת בהיקף של מיליוני שקלים.

החשודים הובאו היום לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם שוחררו בתנאים מגבילים. ברשות המסים מציינים כי החקירה נמשכת וצפויות פעולות חקירה נוספות.