מועצת הכבלים והלווין: מעוניינת להגביל ההתחייבות להוט ו-yes ל-18 חודשים

בשל העדר החפיפה בין פרקי הזמן השונים נוצר מצב שבו מחיר התוכן עשוי לעלות במהלך התקופה בה המנוי כבול עדיין לחברה, שכן תקופת ההתחייבות עבור הממיר טרם חלפה- "המועצה סבורה כי מבצעים ארוכים מפחיתים את התחרות בשוק השידורים הרב ערוצי"
מאיה זיסר |

המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין הודיעה היום (ג') כי היא החליטה לצאת לשימוע בנושא משך תקופת המבצעים הארוכה של חברות הכבלים והלווין והעדר החפיפה בין תקופות ההתחייבות בגין המבצעים השונים, במטרה לקדם את התחרות בין החברות ולחזק את כוח המיקוח של הצרכן. בדומה להצעה זו באפריל 2008, בוצע מהלך דומה בתחום הסלולר ובשירותי תקשורת נוספים, אשר במסגרתו התקצרה תקופת ההתחייבות, לעם זאת הוא אינו חל על חברות הכבלים והלווין.

חברות הכבלים והלוויין מציעות למנוייהן הטבות ומבצעים, במסגרתן מתחייב המנוי לצרוך את שירותי החברות לפרק זמן מסויים. מנוי המבקש לסיים את התקשרותו עם בעלות הרישיונות בטרם הסתיימה תקופת ההתחייבות נדרש לשלם "קנס" או "החזר עלות הטבה".

יש לציין כי השבוע החלה באופן רשמי רפורמת ה- digital terrestrial television (או בקיצור - dtt), כלומר תחילת שידורי הניסיון המכונים, 'עידן+' (ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים). אשר במסגרתה נוכל לוותר על התשלום החודשי להוט ול-yes (מקבוצת בזק) ותוכלו לצפות בחמישה ערוצים חינם ללא תשלום נוסף וללא התחייבות לאף חברת תקשורת. חברות הלווין התכוננו לרפורמה בכך שהאריכו את תקופת ההתחייבות משנה ל-3 שנים.

לאור העובדה שמנוי נדרש לשלם "החזר עלות הטבה" שעשוי להגיע לסכום גבוה מאוד במידה והוא מעוניין לסיים את התקשרותו בטרם חלפה תקופתה ההתחייבות, סבורה המועצה שיש לטפל בשני עניינים במבצעי חברות הכבלים והלווין.

בנוגע למשך זמן ההתחייבות המקסימאלי, אומרים המועצה כי בשנים האחרונות התארכו תקופות ההתחייבות בגין מבצעים, והן עומדות כיום על שנתיים ואף שלוש שנים.

המועצה סבורה כי מבצעים ארוכים כובלים את המנוי לחברות, מפחיתים את התחרות בשוק השידורים הרב ערוצי ופוגעים בכוח המיקוח של המנוי, ועל כן היא שוקלת לתקן את רשיון חברות הכבלים והלווין, כך שתקופת ההתחייבות תוגבל ל- 18 חודשים.

בנוסף לכך, מבקשת המועצה לטפל נוגע לפקיעת תקופות ההתחייבות בגין רכיבי השירות השונים במועדים שאינם בהכרח חופפים. עם הצעתם של ממירים חדשניים, שבחלק מהמקרים מוצעים במבצעים נפרדים ממבצעי התוכן, יש לעיתים העדר חפיפה בין תקופת ההתחייבות של המנוי לממיר לבין תקופת ההתחייבות שלו לתוכן.

בשל העדר החפיפה בין פרקי הזמן השונים נוצר מצב שבו מחיר התוכן עשוי לעלות במהלך התקופה בה המנוי כבול עדיין לחברה, שכן תקופת ההתחייבות עבור הממיר טרם חלפה. משמעות הדבר היא כי בפועל, מתקיימת העלאת מחיר במהלך תקופת ההתחייבות, בעוד שאם המנוי מבקש להתנתק כתוצאה משינוי תנאי ההתקשרות עם החברה, עליו לשלם החזר עלות הטבה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".