מועצת הכבלים והלווין: מעוניינת להגביל ההתחייבות להוט ו-yes ל-18 חודשים
המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין הודיעה היום (ג') כי היא החליטה לצאת לשימוע בנושא משך תקופת המבצעים הארוכה של חברות הכבלים והלווין והעדר החפיפה בין תקופות ההתחייבות בגין המבצעים השונים, במטרה לקדם את התחרות בין החברות ולחזק את כוח המיקוח של הצרכן. בדומה להצעה זו באפריל 2008, בוצע מהלך דומה בתחום הסלולר ובשירותי תקשורת נוספים, אשר במסגרתו התקצרה תקופת ההתחייבות, לעם זאת הוא אינו חל על חברות הכבלים והלווין.
חברות הכבלים והלוויין מציעות למנוייהן הטבות ומבצעים, במסגרתן מתחייב המנוי לצרוך את שירותי החברות לפרק זמן מסויים. מנוי המבקש לסיים את התקשרותו עם בעלות הרישיונות בטרם הסתיימה תקופת ההתחייבות נדרש לשלם "קנס" או "החזר עלות הטבה".
יש לציין כי השבוע החלה באופן רשמי רפורמת ה- digital terrestrial television (או בקיצור - dtt), כלומר תחילת שידורי הניסיון המכונים, 'עידן+' (ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים). אשר במסגרתה נוכל לוותר על התשלום החודשי להוט ול-yes (מקבוצת בזק) ותוכלו לצפות בחמישה ערוצים חינם ללא תשלום נוסף וללא התחייבות לאף חברת תקשורת. חברות הלווין התכוננו לרפורמה בכך שהאריכו את תקופת ההתחייבות משנה ל-3 שנים.
לאור העובדה שמנוי נדרש לשלם "החזר עלות הטבה" שעשוי להגיע לסכום גבוה מאוד במידה והוא מעוניין לסיים את התקשרותו בטרם חלפה תקופתה ההתחייבות, סבורה המועצה שיש לטפל בשני עניינים במבצעי חברות הכבלים והלווין.
בנוגע למשך זמן ההתחייבות המקסימאלי, אומרים המועצה כי בשנים האחרונות התארכו תקופות ההתחייבות בגין מבצעים, והן עומדות כיום על שנתיים ואף שלוש שנים.
המועצה סבורה כי מבצעים ארוכים כובלים את המנוי לחברות, מפחיתים את התחרות בשוק השידורים הרב ערוצי ופוגעים בכוח המיקוח של המנוי, ועל כן היא שוקלת לתקן את רשיון חברות הכבלים והלווין, כך שתקופת ההתחייבות תוגבל ל- 18 חודשים.
בנוסף לכך, מבקשת המועצה לטפל נוגע לפקיעת תקופות ההתחייבות בגין רכיבי השירות השונים במועדים שאינם בהכרח חופפים. עם הצעתם של ממירים חדשניים, שבחלק מהמקרים מוצעים במבצעים נפרדים ממבצעי התוכן, יש לעיתים העדר חפיפה בין תקופת ההתחייבות של המנוי לממיר לבין תקופת ההתחייבות שלו לתוכן.
בשל העדר החפיפה בין פרקי הזמן השונים נוצר מצב שבו מחיר התוכן עשוי לעלות במהלך התקופה בה המנוי כבול עדיין לחברה, שכן תקופת ההתחייבות עבור הממיר טרם חלפה. משמעות הדבר היא כי בפועל, מתקיימת העלאת מחיר במהלך תקופת ההתחייבות, בעוד שאם המנוי מבקש להתנתק כתוצאה משינוי תנאי ההתקשרות עם החברה, עליו לשלם החזר עלות הטבה.
המועצה סבורה כי אין לאפשר מצב מעין זה, ועל כן היא מבקשת לחייב את בעלות הרישיונות ליצור חפיפה בין תקופות ההתחייבות השונות של המנוי, כך שתוקף תקופת ההתחייבות עבור כל השירותים אשר צרך המנוי יפקע בו זמנית במועד אחד.