טלעד באולטימטום לרשות השנייה לאור הסכם ערוץ 10: השיבו מייד את ההתחייבויות והתשלומים
ההסדר שהושג באשר לפריסת חובות ערוץ 10 מעלה לפני השטח בעיות מול אלו שהיו עמם פחות סלחנים וביניהם טלעד. אמנם נכון להיום טרם הועברה טיוטת ההסכם לידי מועצת הרשות השנייה וזו עדיין לא הכריזה באופן רשמי על הארכת זיכיון הערוץ וככל הנראה התהליך במועצת הרשות השנייה צפוי להימשך מספר ימים, אבל בטלעד לא ממתינים ודורשים כי הרשות השנייה תחזיר להם את הערבויות והתשלומים.
חברת טלעד פונה היום (ג'), בפעם ה-3, לעו"ד דורון אבני, היועץ המשפטי של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בנושא הדרישה של 'טלעד' אשר לא זכתה למענה, מיום 24 למאי 2009 וכמו כן גם למכתב מיום ה-19 ביולי 2009 בעניין קבלת החלטות המועצה ויתר הנתונים שביקשה טלעד לקבל "בקשר עם ההליך המכונה על ידכם 'מיקוד הרגולציה'". לכתבה: טלעד לרשות השניה: נגיש בקרוב תביעה כספית נגדכם בגין הנזקים שנגרמו לטלעד
במכתב זה אומרת טלעד כי לאור זה שערוץ 10 זוכה בימים אלו
להקלות ווויתורים אשר לטענת טלעד, "מפליגים בכל הנוגע לחובות הכספיים שצבר" יש להחזיר לטלעד את הערבויות והתשלומים שלהם.
על פי המכתב, "ההקלות לערוץ 10 ניתנות תוך התעלמות מוחלטת מזכויות צדדים שלישיים וטלעד בכלל זה ומבלי שניתנה לטלעד הזדמנות להביא עמדתה בעניין בפני המועצה".
עוד נאמר כי"מגיעים לטלעד כספים הקשורים בהתחייבויות ערוץ 10, ככל שהרשות והמועצה יחליטו לוותר על כספים אלה, תראה בהן טלעד אחראית לתשלום ההחזר לטלעד" על כך התריעו גם במכתבים קודמים.
לפיכך מקשים בטלעד מהרשות השנייה להחזיר לאלתר את חלקה בדמי הזיכיון האמורים, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית וזאת בתוך שבעה ימים מהיום.
בנוסף לכך, מציינים כי לאור הוויתור לערוץ 10 על 26 מיליון שקל להשקעה בסרטי קולנע וכמו כן גם רשת וקשת אינן מקיימות את מחוייבותן בתחום הקולנוע, לכן "אין הצדקה לדרוש מטלעד לקיים את יתרת מחויבותה השולית בעניין זהולהחזיק במכתבי ההתחייבות והערבות של טלעד". בעקבות טיעון זה דורשים בטלעד כי הרשות השנייה תשיב את כלל מכתבי ההתחייבות והערבות הבנקאית .
בסיום המכתב נכתב כי טלעד מבקשת להביא את הנושא לאישור המועצה באותה הישיבה בה ידונו בהקלות ערוץ 10.
נזכיר כי טלעד רואה את המועצה והרשות אחראיות לנזקים הרבים שנגרמו לה עקב אבדן הזכיון וסגירת פעילות ערוץ 2. אלה נדרשו כזכור, עקב שלילת הזכיון מטלעד, החלטה שהתקבלה על רקע הבטחות מפליגות ובלתי ריאליות מלכתחילה, שניתנו על ידי קשת ורשת. ולדברי טלעד, "ככל שאלה אינן מבוצעות, הרי שלא היתה הצדקה להעדפה זו ועל הרשות והמועצה לשאת בתוצאות הכלכליות של הפרת חובתן המנהלית והחלטותיהן הרשלניות".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".