סוכנות הידיעות רויטרס תטמיע מערכת ממוחשבת להפצת הודעות שפותחה בישראל

המערכת - Reliable Multicast Messaging - פותחה על ידי חוקרים במעבדות המחקר של יבמ בחיפה ותשמש כחלק מהתשתית למערכת הפצת המידע הענקית שתטמיע הסוכנות

טכנולוגיה חדשה להעברת הודעות, שפותחה על ידי חוקרים במעבדות המחקר של יבמ בחיפה, תעמוד במרכז מערכת ההודעות המיידיות שתטמיע סוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס. במסגרת ההסכם שחתמה יבמ עם רויטרס, תרכוש סוכנות הידיעות רישיון שימוש בכלי הפצת המסרים, העתיד לשמש תשתית למערכת הפצת המידע של הסוכנות הענקית.

כיום מעבירה רויטרס מאות אלפי הודעות בשנייה לבורסות, בנקים ולקוחות אחרים, והכמות צפויה לצמוח ולהגיע ליותר ממיליון הודעות לשנייה כבר בתוך שנה או שנתיים. השימוש בתוכנות מסחר ממוחשבות אוטומטיות, מחייב שמירה על זמן אחזור של לא יותר מאלפית השנייה. לכן, תעשה הסוכנות שימוש בטכנולוגיית ההודעות המיידיות בשידור בריבוי ערוצים - Reliable Multicast Messaging, שעבודות הפיתוח שלה החלו בחיפה לפני שש שנים.

המערכת מטפלת בהודעות ממקור מרכזי אחד לריבוי יעדים קולטים, או בין מספר גדול של יעדים, בקצב ספיקה גבוה על בסיס תוכנות תשתית המיועדות לטיפול במסרים ולפעולה כמוציאות לאור או מנויות של מסרים כאלה. גרסאות שונות של התוכנה שפותחה בחיפה משולבות כיום בחבילת Front Office (WFO) WebSphere לשוק הפיננסי ובחבילת WebSphere event and Message Broker של יבמ.

גדעון גרשינסקי, הארכיטקט הראשי של המערכת במעבדות המחקר של יבמ בחיפה, מסר כי "התוכנה שפותחה אצלנו תיתן לרויטרס את הכלים הדרושים להתמודדות עם נפחי המידע המוזרמים מהמשרד המרכזי אל הלקוחות השונים ותאפשר התמודדות עם כמות ההודעות הענקית".

אליעזר דקל, מנהל תחום תווכה (Middelware) מבוזרת במעבדות המחקר של יבמ, מעריך כי "לראשונה יוכלו מפתחים בארגוני לקוח דוגמת בנקים, בורסות ומשתמשים אחרים, לבנות יישומים חדשים תוך שימוש בכלי המסרים במיידיים של יבמ – על מנת לגשת באמצעותם לתכנים המופצים על ידי רויטרס, ולהפיץ תכנים בארגוניהם שלהם".

צוות הפיתוח של המערכת במעבדות יבמ בחיפה, אותו הוביל גרשינסקי, כלל גם את ניר נעמן ואבי הרפז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.